چگینی در گفت و گوی تفصیلی با آنا مطرح کرد؛
دانشگاه آزاداسلامی پیشتاز در تحول نظام آموزش عالی / رونمایی و ابلاغ سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد با دستور دکتر طهرانچی کلید خورد
ایجاد دانشکده های موضوعی بر اساس نیازسنجی کشور انجام خواهد شد
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب با اشاره به مفاد سند تحول دانشگاه آزاد گفت: در این سند به بحث مهارت آموزی، توسعه فناوری، نوآوری و برنامه های کلان هر واحد توجه ویژه ای شده است.
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ زهره محمدی -با توجه به گذشت چهل و سه سال از پیروزی انقلاب اسلامی و مؤکدات مقام معظم رهبری مبنی بر نظام آموزشی توانمند، خلاق و کارآفرین که شاخصه اصلی آن پرچمداری تولید علم در جهان است، لزوم ایجاد تحول در نظام آموزش عالی در دهههای اخیر بیش از هر زمانی احساس می شود.
نظام آموزش عالی در ایران با آموزش محوری در نسل اول شروع و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در نسل دوم به سمت پژوهش محوری و در نسل سوم به سوی کارآفرینی سوق داده شد اکنون در نسل چهارم آموزش با محوریت نیازسنجی و تجاری سازی روبرو هستیم، اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش افق روشنی در چشم انداز آینده ایران عزیز باز خواهد کرد.
آنچه در گفت و گوی ما با حمید چگینی خواهید خواند :
سند تحول و راهبردهای کلان واحدهای دانشگاه آزاد
سند تحول و ایجاد دانشکده های موضوعی در جهت نیازسنجی کشور
سند تحول و توسعه فناوری و نوآوری های آموزشی
سند تحول و دانشگاه کارآفرین
دستاوردهای سند تحول برای دانشگاه آزاد اسلامی
آنا: در سند تحول نظام آموزش دانشگاه آزاد اسلامی، منظور از ایجاد دانشکده های موضوعی در جهت نیاز سنجی کشور چیست؟
چگینی : در این سند از تمامی واحدهای دانشگاه آزاد کشور خواسته شده متناسب با ظرفیت ها و نقاط قوت استان و منطقه تحت پوشش خود، اهداف پنج ساله خود را مشخص، تبیین و تامین کنند بنابراین توجه به ماموریت گرایی و ایجاد دانشکده هایی با هدف و زمینه خاص دستاوردی عظیم در رفع نیازهای امروز کشور خواهد داشت.
به عنوان مثال واحد دانشگاه تهران جنوب در زمینه فنی و مهندسی به خوبی شناخته شده و ظرفیت های انسانی ارزشمندی دارد. لذا با تعیین هدف بر این اساس میتواند برنامه پنج ساله خود را تعیین و اجرا نماید.
آنا : راهبردهای کلان در سند تحول آموزشی دانشگاه آزاد چه شاخص هایی دارد؟
چگینی: راهبردهای کلان با هدف کارآفرینی و مهارت آموزی دانشجویان پیش بینی و طرح ریزی شده است. از آنجاییکه دانشگاه آزاد اسلامی با راه اندازی واحدهای آموزشی سما و رشته های کاربردی، بخش عظیمی از جوانان مستعد کشور را آموزش و راهی بازار کار نمود، هم اکنون نیز با اجرایی کردن سند تحول گامی محکم و رو به جلو برخواهد داشت.
آنا : بر اساس طرح آمایش در سند تحول، توسعه فناوری و نوآوری باعث ایجاد رشته های جدید آموزشی خواهد شد؟
چگینی :یکی از اهداف آموزش عالی کل کشور و همین طور دانشگاه آزاد اسلامی، توسعه بین رشته ای در دانشگاه هاست در حال حاضر مباحث جدیدی در کشور همچون اقتصاد مقاومتی، خانواده، فناوری های نوین، هوش مصنوعی و فناوری داده ها مطرح می باشد و ما با راه اندازی دانشکده های مرتبط و پرورش متخصین توانمند می توانیم در راستای رشد و توسعه پایدار در کشور پیشتاز باشیم.
آنا: منظور از دانشگاه آزاد؛ دانشگاه کارآفرین چیست؟
چگینی: یکی از اهداف مهم سند تحول، تبدیل دانشگاه آزاد اسلامی به دانشگاه کارآفرین است به عبارت دیگر دانشجویان در این دانشگاه صرفا با گذارندن واحدهای نظری فارغالتحصیل نخواهند شد بلکه با ارائه دروس عملی، دوره های کاروزی، آشنایی با نرم افزارهای کاربردی، تجهیزات آزمایشگاهی و نظایر اینها با ورود به بازار کار بتوانند به نحو احسن از آموزه هایشان استفاده کنند.
آنا : سند تحول نظام آموزشی برای دانشگاه آزاد اسلامی چه دستاوردهایی خواهد داشت؟
چگینی : دانشگاه آزاد اسلامی با دارا بودن ظرفیت های بالا از جمله ۳۵۰ واحد در سراسر کشور، با اجرای سند تحول می تواند به سه هدف عمده یعنی ایجاد دانشکده موضوعی، اقدام در جهت مهارت آفرینی و کسب درآمدهای غیر شهریه ای دست یاید. دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای سند تحول در سطح وسیع میتواند الگوی مناسبی برای سایر دانشگاه ها و حتی نظام آموزش عالی کشور باشد.
آنا : بودجه بندی برای اجرای سند تحول پنج ساله چگونه صورت گرفته است؟
چگینی : به واحد های استانی فرصت داده شده تا دیماه ۱۴۰۰ نسبت به تدوین، تلفیق و جمع بندی اجرای طرح اقدامات لازم را انجام دهند. لذا در پایان مهلت داده شده وضعیت بودجه مورد نیاز قابل ارزیابی خواهد بود.
انتهای پیام/