لزوم نگاه بنیادی و توجه به ارکان حوزه مهارتآموزی/ مدرسه عالی مهارت «بازرگانی و توسعه تجارت» راهاندازی میشود
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامهای، نظامنامه «نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود، ابلاغ شد و بر اساس آن، آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای»، «برنامهریزی گسترش انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامههای آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامهریزی و اجرا میشود.
خرداد ۱۴۰۰ «آییننامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آییننامه که بهتفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، آموزشهای کوتاه مدت و... است.
بیشتر بخوانید:
دانشکدههای مهارت نیازمند تدوین آییننامه و نیروی انسانی مناسب
۳ مدرسه عالی مهارت در دستور کار واحد خمین
تدوین طرح مدارس عالی مهارت «گاز» و «منطقه ویژه خلیج فارس»
واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آییننامه (اینجا بخوانید) و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیهای با تأمین امکانات میتوانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راهاندازی میشوند و آموزشکدههای فنیحرفهای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده میگیرند.
خبرنگار آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغالتحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکدهها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزشهای عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفتوگو کرده است که در این شماره از پرونده «دانشجو، مهارت، اشتغال» گفتوگو با احمد رجبی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه را میخوانیم.
آنا: ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارتآموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکده های فنی و حرفهای) و تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی می کنید؟
رجبی: چندین سال است که دانشکدههای فنی و حرفهای سما اعلام کردهاند که رشتههای غیرمهارتی دیگر جایگاهی در آموزشکدهها و دانشگاهها ندارند. در این راستا بالاخره طرح بازنگری به سرانجام رسید؛ چراکه در وضعیت کنونی جامعه نیازمند پرورش مهارتآموز است نه صرفاً ارائه مدرک و قطعاً در صورت معرفی و اجرای درست این رشتهها و استفاده از استادان خبره میتواند کیفیت خروجی دانشکدهها را بسیار بالا ببرد.
تحصیل هزار و ۵۰ دانشجو در دانشکده مهارت
آنا: آیا در واحد کرمانشاه پروژه ادغام صورت گرفته و دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ دانشجو جذب خواهد کرد و اینکه اکنون چه تعداد دانشجو در آموزشکدههای سما مشغول تحصیل هستند؟
طرح کسب و کار کلینیک خودرو و ایجاد مدرسه تخصصی ورزش و راهاندازی آزمایشگاه خاک و بتن با توجه به امکانات و ظرفیتهای خوب دانشکده مهارت دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در دستور کار قرار دارد.رجبی: در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه پروژه ادغام آموزشکدهها و ایجاد دانشکده مهارت و کارآفرینی در حال انجام است و تا حدودی انجام پذیرفته است.
تمام رشتههای آموزشکدههای فنی و حرفه ای سمای واحد کرمانشاه با کد واحد دانشگاهی در دفترچهها ثبت شده است و تمام رشتههای کاردانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه پس از ثبت نام به دانشکده مهارت و کارآفرینی انتقال داده میشوند و اکنون بیش از هزار و ۵۰ دانشجوی فعال در این دانشکده مشغول تحصیل هستند.
آنا: طرح ادغام آموزشکدهها چه چالشهایی را برای واحدهای دانشگاهی خواهد داشت؟ چه ملاحظاتی باید در اجرای طرح لحاظ تا این طرح موفق شود.؟
رجبی: از چالشهای طرح ادغام آموزشکدههای فنی حرفهای و ایجاد دانشکده مهارت و کارآفرینی نگرانی واحدها برای هزینهها و حقوق کارکنان است. از دیگر چالشها میتوان تفاوت اساسی رشتهها، ماهیت رشتهها و دانشجویان دانشکده مهارت و کارآفرینی با رشتهها و دانشجویان واحدهای دانشگاهی را ذکر کرد؛ چراکه واحد دانشگاهی بر رویکرد دانشمحوری ایجاد شده است؛ اما دانشکدههای مهارت و کارآفرینی رویکرد مهارتمحوری دارند و در واقع ادغام صورت گرفته از نظر علمی و آموزشی، تأثیر قابل توجهی بر روند دانشکده های مهارت و کارآفرینی دارد.
پرهیز از موازیکاری دانشکده مهارت و کارآفرینی با حوزههای دیگر دانشگاه و استفاده مطلوب از ظرفیتهای دانشکدههای مهارت باید در دستور کار قرارگیرد.
ادغام نیروهای سما در بدنه واحدهای دانشگاهی مستلزم ساماندهی این نیروها در چارت واحد دانشگاهی است که این امر هم باید با هماهنگی سازمان مرکزی هرچه سریعتر صورت پذیرد و سعی برآن شود که واحدهای دانشگاهی به دیده مازاد به این نیروها نگاه نکنند.
آنا: اکنون از چه تعداد دانشآموز و دانشجو در سما برخوردارید و در مورد ظرفیتها و امکانات دانشکده مهارت و کارآفرینی و دیگر بخشهای سمای واحد کرمانشاه توضیح دهید.
بیشتر بخوانید:
فعالیت ۴ مدرسه عالی مهارت در اصفهان
تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی اتفاقی ویژه با چشماندازی روشن
رجبی: اکنون حدود ۲ هزار و ۲۸۴ دانشآموز و هزار و ۵۰ دانشجو در معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه مشغول تحصیل هستند و دانشکده مهارت و کارآفرینی به عنوان مجهزترین دانشکده فنی و حرفهای غرب کشور با امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی مطابق با استانداردهای روز در استان و مدارس هوشمند و سرآمد درحال فعالیت هستند.
آنا: اهداف نظامنامه نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟
رجبی: اهداف نظامنامه نظام آموزش فنی و حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی بهطور کلی آموزش عملی و مهارتی با توجه به نیاز بازار کار در جامعه با تربیت نیروهای خلاق و کارآفرین است.
آنا: آیا تفاهمنامهای در حوزه مهارت و کارآفرینی سما با دیگر ادارات منعقد شده است؟
رجبی: تفاهمنامه با سازمان فنی و حرفهای در راستای راهاندازی مراکز مشاوره شغلی و سازمان صمت در راستای ایجاد و راهاندازی مدارس عالی مهارتی منعقد شده است.
آنا: در محورهای فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دورههای کوتاهمدت نیز دیده شده است، منظور از این دورهها چیست و آیا اقدامی کردهاید؟
رجبی: آموزشهای کوتاهمدت به آموزشهایی اطلاق میشود که هدف آن ارتقای سطح دانش، بینش و توان شاغلان دولتی و غیردولتی مرتبط با حوزههای علم و صنعت و ایجاد مهارتهای شغلی در ایشان است، این آموزشها بهمنظور توسعه دانش تخصصی مدیران و کارشناسان، افزایش بهرهوری نیروی انسانی شاغل در دستگاههای اداری، افزایش دانش کاربردی، ارتقای سطح علمی و تخصصی، پرورش نیروی متخصص، خلاق و کارآمد برگزار میشود. آموزشهای کوتاهمدت منجر به هیچگونه مدرک رسمی نمیشود و فراگیران این دورهها پس از طی دوره و موفقیت در آزمون مربوط به اخذ گواهی پایان دوره نائل میشوند.
قبل از تبدیل آموزشکدههای فنی و حرفهای سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی، بخش پژوهشی دانشکده در تعریف و اجرای دورههای کوتاه مدت آموزشی بسیار فعال بود و اکنون نیز برگزاری دورههای تخصصی کوتاه مدت با توجه به نیاز بازار را در دستور کار خود دارد.
طرح کسب و کار کلینیک خودرو در دستور کار
آنا: فعالیت مدارس سما در زمینه مهارت و کارآفرینی به چه شکلی است و آن را چگونه ارزیابی میکنید؟
رجبی: معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در نظر دارد یک مدرسه عالی مهارت بازرگانی و توسعه تجارت را راهاندازی کند که اقدامات اولیه آن ازجمله تهیه پروپوزال، ایجاد تفاهمنامه با سایر ادارات و اخذ مجوز را در دست اقدام دارد و با توجه به بررسی طرح آمایش استان و تبدیل شهرستان قصرشیرین به منطقه آزاد قطعاً افراد متعدد نیازمند مهارتآموزی در این حوزه خواهند بود.
تغییر آموزشکدههای فنی و حرفهای به دانشکدههای مهارت و کارآفرینی به نوعی حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین است و باید در تغییر فرهنگ و نگرش استادان، دانشجویان و حتی کارکنان این دانشکدهها فعالیت کنیمطرح کسب و کار کلینیک خودرو و ایجاد مدرسه تخصصی ورزش و راهاندازی آزمایشگاه خاک و بتن هم با توجه به امکانات و ظرفیتهای خوب دانشکده مهارت دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در دستور کار قرار دارد.
آنا: بایدها و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما را چه چیزهایی میدانید؟
رجبی: چیزی که به عنوان بایدها و نبایدهای حوزه مهارت و کارآفرینی اطلاق میشود باید در عمل به آن توجه کرد، یعنی اینکه حوزه مهارت نیازمند توجه همهجانبه به تمام ارکان آن شامل نیروی کار، بازار کار، استادان مهارتی نه تئوریک، تغییر نگرش استاد و دانشجو و ... است، و نبایدهایی که در این حوزه بسیار مهم بوده این است که نگاه ما به مهارتآموزی نگاهی بنیادی باشد نه صرفاً تغییر عنوان.
آنا: دانشگاه مدتی است به راهاندازی مدارس عالی مهارت هم اقدام کرده است. مأموریت این مدارس با مأموریت دانشکدههای مهارت و کارآفرینی تداخلی ندارد؟ و آیا واحد کرمانشاه مدرسه عالی مهارتی راهاندازی کرده است؟
رجبی: معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه از سال گذشته درصدد راهاندازی مدرسه عالی مهارت بازرگانی و توسعه تجارت بوده که در مراحل پایانی اخذ مجوز و آغاز فعالیت است.
مأموریت مدارس عالی مهارتی و دانشکدههای مهارت و کارآفرینی ضمن اینکه رسالت هر دو تربیت نیروی ماهر و متخصص است؛ اما در سایر ارکان آن تفاوتهای اساسی وجود دارد، تمام دورههای مدرسه عالی مهارت در بازههای کوتاه مدت تعریف شده و برای آموزش مهارت به متقاضیان بهمنظور ورود سریع به بازار کار و یا بهبود وضعیت کسب و کار آنهاست.
بیشتر بخوانید:
استفاده از خبرگان و استادان فن برای انتقال مهارت به دانشجویان
دانشکدههای مهارت و کارآفرینی فرصتی برای تربیت نیروی کار ماهر
آموزش ۱۴۰ نوع مهارت به دانشآموزان از پیشدبستانی تا هنرستان
مأموریت مدارس بهرهگیری علمی و عملی از تجربیات چهار دهه فعالیت دانشگاه آزاد و کارآفرینان شاخص استان کرمانشاه برای پرکردن خلأ ارتباط دانشگاه با صنعت و بازار کار است.
آنا: و سخن آخر...
رجبی: باید توجه داشته باشیم که تغییر آموزشکدههای فنی و حرفهای به دانشکدههای مهارت و کارآفرینی به نوعی حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین است و باید در تغییر فرهنگ و نگرش استادان، دانشجویان و حتی کارکنان این دانشکدهها فعالیت کنیم تا صرفاً با یک تغییر عنوان و سردر روبهرو نباشیم و این تغییر در خروجیهای دانشکده ملموس باشد.
به گزارش آنا، معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده است که برای اجراییکردن مصوبه شورای دانشگاه(نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی) علاوه بر ظرفیتهای سایر بخشهای دانشگاه، آموزشکدههای سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل میشوند و متولی اصلی اجرای آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکدههای مهارت و کارآفرینی منتقل میشوند.
به گفته سیدمحمد بطحایی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید فعال و آموزشهای مهارتی جایگزین آموزش فنی و حرفهای کلاسیک شدهاند و پیشبینی میشود که ۱۲۰ هزار دانشجو در این دانشکدهها حضور یابند. مدارس عالی مهارتی هم که از دل دانشکدههای مهارت و کارآفرینی شکل میگیرد، تاکنون ۱۰۳ مدرسه پیشنهاد شده است و ۷۰ مدرسه مجوز راهاندازی دریافت کردهاند.(بیشتر بخوانید)
انتهای پیام/۴۰۶۲/
انتهای پیام/