دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 آبان 1400 - 11:58
مشاور وزیر علوم در امور علمی، تحقیقاتی و فناوری:

۱۵ اتاق فکر در وزارت علوم برای تصمیم‌سازی و استفاده از خرد جمعی ایجاد می‌شود

مشاور وزیر علوم در امور علمی، تحقیقاتی و فناوری با بیان اینکه ۱۵ اتاق فکر در وزارت علوم تشکیل شده است، گفت: این اتاق‌های فکر با حضور نخبگان، مدیران با تجربه و جوانان در موضوعات مختلف تصمیم‌سازی کرده و به وزیر علوم و مدیران وزارت نظر کارشناسی ارائه می‌کنند.
کد خبر : 621847
خیرالدین



به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از وزارت علوم، علی خیرالدین با بیان اینکه ۱۵ اتاق فکر در وزارت علوم تشکیل شده است، گفت: این اتاق‌های فکر با حضور نخبگان، مدیران با تجربه و جوانان در موضوعات مختلف تصمیم‌سازی کرده و به وزیر علوم و مدیران وزارت نظر کارشناسی ارائه می‌کنند.


خیرالدین، استفاده از خرد جمعی در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی را محور اصلی تشکیل این ۱۵ اتاق فکر اعلام کرد و گفت: در قوانین مختلف کشور مانند قانون اساسی، قانون تشکیل، اهداف و وظایف وزارت علوم، برنامه‌های توسعه ۵ ساله و برنامه‌های بودجه ماموریت‌های کلان و مهمی بر عهده وزارت علوم گذاشته شده است و در اتاق‌های فکر این ماموریت‌ها به سیاست‌های اجرایی و برنامه عملیاتی تبدیل خواهند شد.


توجه وزارت علوم به خرد جمعی


وی افزود: در جهان فعلی که مدیریت بیش از هر چیزی بر علم تکیه و اتکا دارد از وزارت علوم به‌عنوان متولی اصلی ترویج و توسعه علوم در کشور بیش از سایر دستگاه‌ها و نهادها انتظار می‌رود که سیر و جریان حرکت خود را مبتنی بر اصول و قواعد علمی کند و با استناد به این مبنا، وزارت علوم با تاسیس اتاق‌های فکر در صدد بنیان گذاشتن حرکت و مدیریت خود بر اصول مسلم علمی و استفاده از عقل و خرد جمعی برای تقلیل خطا و ازدیاد منافع مدیریتی است.


خیرالدین اظهار کرد: این سیاست هم جهت با جهت‌گیری اصلی دولت سیزدهم (دولت مردمی) که بنای خود را بر اعتماد به علما و سیرۀ عقلا قرار داده، است.


این استاد نمونه کشوری عناوین اتاق‌های فکر وزارت علوم را اقتصاد آموزش عالی، کاربردی‌سازی پژوهش، سیاست‌گذاری علم، دیپلماسی و مرجعیّت علم، اجتماعی و فرهنگی، تحول در علوم انسانی، شفافیت و تعارض منافع، سیاست‌گذاری فناوری، آموزش هدفمند، ایثارگران، سنجش و انگیزش، جوانان و نخبگان، ارزیابی برنامه‌ها و اسناد فرادستی، اسلامی شدن دانشگاه‌ها و رسانه و فضای سایبری، اعلام کرد.


اهداف ایجاد اتاق‌های فکر


خیرالدین در خصوص اهداف تشکیل این اتاق‌ها، گفت: وزارت علوم با تاسیس اتاق‌های فکر در جهت تجزیه این سیاست به اجزاء اجرایی و ارجاع به عقلا و صاحبنظران در قالب آن است. اتاق‌های فکر طوری طراحی و راه‌اندازی شده‌اند که تمام دغدغه‌های حوزه‌ی مربوطه را شامل شود. مداقه در عناوین این اتاق‌ها گویای این حقیقت است که در احصاء مباحث و مشکلات مربوط به حوزه فعالیت وزارت علوم تلاش زیادی صورت گرفته است که اهم مباحث ذیل عناوین اتاق فکر تجمیع شده و هیچ حوزه‌ای مغفول واقع نشده باشد.


مشاور وزیر علوم تاکید کرد: قوانین و سیاست‌های کلان متعددی از تشکیل این اتاق‌ها حمایت می‌کنند که از جمله می‌توان به اسناد بالادستی همچون نقشه جامع علمی کشور، قانون تشکیل، اهداف و وظایف وزارت علوم، طرح‌های توسعه ۵ سالۀ اداره کشور و نیز ارشادات و هدایت‌های مناسبتی مقامات عالیه کشور و ریاست محترم جمهور و عموم نخبگان، اشاره کرد.


وی افزود: شیوه‌نامه تشکیل و اداره اتاق‌های فکر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عرصه، محدوده و حوزۀ فعالیت این اتاق‌ها را تبیین می‌کند. این سند به نوبه خود متاثر از سیاست‌های عالی نظام اداری کشور بوده است.


تشکیلات و فرآیند کار اتاق‌های فکر


رئیس اسبق دانشگاه سمنان اظهار کرد: اعضای اتاق‌ها از زبده‌ترین و با کفایت‌ترین اعضای هیئت علمی کشور و صاحب‌نظران خبره و بصیر تشکیل می‌شود که قدرت رصد، تعقیب و تجزیه و تحلیل عرصه عمومی جریان علم و فناوری و مهارتی کشور را داشته و قادر خواهند بود اهم موارد چالش برانگیز برای رشد و ترقی علمی و فنی کشور را تشخیص داده و این موارد را به دستور بحث و مطالعه و مباحثه تبدیل کنند.


خیرالدین بیان کرد: مسائل مهم آموزش عالی در جلسات اتاق فکر به بحث و امعان نظر گذاشته می‌شود تا روشن شود این مسئله به‌عنوان مسئلۀ اصلی کشور قابلیت طرح و صرف مخارج و هزینه دارد. چنانچه مورد مطروحه از منظر نظر صاحبنظران خبرۀ اتاق قابل اعتنا و حائز اهمیت تشخیص داده شد تلاش برای تبدیل آن به مسئله و چالش مدیریتی صورت می‌گیرد و در ادامه با اتخاذ استراتژی متناسب نسبت به حل آن‌ها اقدام خواهد شد و نتیجه و طریقۀ حل در اختیار مقامات اجرایی وزارتخانه و سایر ارکان مدیریتی کشور قرار داده خواهد شد تا از آن در جریان حل مسائل و معضلات کشور استفاده شود.


مشورتی بودن نظرات اتاق‌های فکر


وی خاطرنشان کرد: خروجی و طرق حل جنبۀ مشورتی داشته و چنانچه در عمل با سائر اهداف اداری و اجرائی کشور تناقض و تعارض عمده نداشته باشد، در مدار اجرا قرار خواهد گرفت و چنانچه خروجی اتاق با اهداف مدیریتی کشور تضاد منافع یا مصالح داشته باشد از طریق مذاکره و تعامل با حوزه‌های ذیربط سعی در انجام کار کارشناسی صورت خواهد گرفت تا بهترین تصمیم برای نظام اداری و اجرائی کشور اتخاذ شود.


انتهای پیام/۱۱۰/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب