دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 دی 1394 - 14:27
نمایشگاه دیترویت/ 5

چهار دیفرانسیل آئودی به ماه می‌رود

نمایشگاه اتومبیل دیترویت امسال، همانطور که پیش‌بینی می‌شد، با سال‌های قبل تفاوت محتوایی خاصی دارد و یکی از مهمترین این تفاوت‌ها، تلفیق شدن حوزه‌های مختلف تکنولوژی است که اکنون منجر به فعالیت فضایی خودروساز آلمانی شده است.
کد خبر : 61970

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از کالیفرنیاپست، «آئودی» در نمایشگاه امسال دیترویت یک محصول متفاوت و عجیب را به نمایش گذاشته است؛ مه‌نوردی به‌نام « Quattro» که ستایش‌ برانگیز است. این مه‌نورد توسط گروهی از دانشمندان برای شرکت در مسابقه «XPrize» گوگل برای طراحی و ارسال یک روور به ماه با همکاری مالی و تکنولوژی آئودی آلمان ساخته شده است.


مسابقه XPrize گوگل یک رقابت بین 15 تیم مختلف است که قرار است جایزه نخست آن به تیمی برسد که موفق به ساخت یک روور یا کاوشگر شود که در ماه بتواند 500 متر مسیر را طی کرده و عکس‌های با کیفیت بالا را پس از ثبت، به زمین مخابره کند. جایزه 30 میلیون دلاری این مسابقه به تیمی می‌رسد که زودتر با موفقیت کامل روور خود را به کره ماه برساند و عملیات را انجام دهد.


اعلامیه مطبوعاتی آئودی در این زمینه حاوی اطلاعات جالب و هیجان انگیزی بود. نخستین نکته این بود که تیم سازنده این مه‌نورد نام خود را «دانشمندان نیمه‌وقت» گذاشته است و از سال 2015 با دریافت بودجه مورد نیاز از آئودی، دست به کار ساختن یک روور خاص شده‌اند.


آئودی هدف خود از ساخت این روور را اینطور توضیح داده است: «می‌خواهیم ثابت کنیم که سیستم AWD (انتقال قدرت به 4 چرخ به‌صورت جداگانه) آئودی می‌تواند از پس هر شرایط جغرافیایی حتی وضعیت ناهموار و کم جاذبه ماه هم بربیاید».


این مه‌نورد قرار است امسال پس از نصب روی یک راکت، عازم کره ماه شود. این سفر 377 هزار کیلومتری، پنج روز طول خواهد کشید و مه‌نورد پس از فرود روی نقطه‌ای که «آپولوی 17» 45 سال قبل فرود آمده بود، مأموریت خود را در نیمه شمالی ماه آغاز می‌کند. آپولوی 17 آخرین مأموریتی بود که طی آن ناسا فضانوردان را روی ماه پیاده کرد.


دانشمندان و تیم آئودی برای آزمودن توانایی‌های مه‌نورد خود دو نقطه از زمین را انتخاب کرده‌اند. بنابر اعلام، کوه‌های آلپ در کشور اتریش و جزایر قناری اسپانیا، دو منطقه‌ای هستند که از نظر سختی و سنگلاخی، مشابه ماه تشخیص داده شده‌اند و قرار است روور آئودی در این مناطق به چالش کشیده شود.


همچنین این روور از مجموعه‌ای از سلول‌های خورشیدی برای تولید انرژی استفاده می‌کند که انرژی الکتریکی را مستقیما به باتری یون لیتیوم می‌فرستند تا برای استفاده قسمت‌های مختلف اختصاص داده شود.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

برچسب ها: آئودی کاوشگر گوگل
ارسال نظر
هلدینگ شایسته