دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آبان 1400 - 12:14
ایزدی با اشاره به روز استکبارستیزی:

باید با آن‌ها که دوست دارند با ایران کار کنند، کارکنیم/ افول آمریکا از ابرقدرت‌بودن

دانشیار دانشگاه تهران گفت: در حوزه سیاست خارجی باید با آن‌ها که دوست دارند با ایران کار کنند، کارکنیم، آمریکا در حال افول از ابر قدرت بودن است و جایگاهش را از دست خواهد داد.
کد خبر : 618710
فوآد ایزدی

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، فؤاد ایزدی در دهمین نشست علمی تخصصی به مناسبت ۱۳ آبان و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی که به صورت مجازی در پژوهشکده قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد به تبیین رابطه ایران و آمریکا پرداخت و گفت: از ابتدای انقلاب یک تفکر برجسته در میان عده بسیاری از دانشوران و نخبگان کشور وجود داشت که روش صحیح سیاست خارجی این است که سعی کنیم با آمریکا خیلی درگیر نشویم چون آمریکا کشور بزرگی است و آمریکایی‌ها از تکنولوژی‌های نوین برخوردارند و خیلی از استادان ما آنجا تحصیل کرده‌اند.


دانشیار دانشگاه تهران با اشاره به برخی اقدامات دولت‌های هاشمی، خاتمی، احمدی نژاد و روحانی برای ایجاد رابطه ایران با آمریکا برای رفع تحریم‌ها یا کمتر کردن آن‌ها گفت: تفکری که یک جوری با آمریکا باید راه بیاییم لزوماً تفکر بدی نیست واقعیت امر این است که در سی سال گذشته بعد از جنگ ایران و عراق مقامات ایرانی خیلی سعی کردند که این اتفاق بیفتد و از ابزارهای مختلفی استفاده کردند هم مذاکره زیاد شد و هم امتیاز زیاد داده شد ولی در عمل این تلاش‌ها خیلی جواب نداد.


نویسنده کتاب دیپلماسی عمومی آمریکا در قبال ایران افزود: باور بنده این است که رابطه درست هم نمی‌شود زیرا کشورها دو نوع توانمندی دارند اول اینکه توانمندی اکتسابی است، برای ایران مثل انرژی هسته‌ای، ساخت موشک و پهپاد و نفوذ در منطقه است. دوم توانمندی ذاتی برای ایران مثل مساحت کشور، جمعیت، جمعیت جوان تحصیل‌کرده خوب، منابع طبیعی در حوزه نفت و گاز و وطن دوستی است.


وی ادامه داد: مشکل آمریکا با ایران این است که در کنار ظرفیت‌های اکتسابی با ظرفیت‌های ذاتی نیز خیلی راحت نیستند. گروهی از مخالفان رابطه ایران و آمریکا می‌گویند تا زمانی که ایران ظرفیت ذاتی دارد درست نمی‌شود و برآنند که ایران باید کوچک شود و تجزیه شود.


ایزدی با اشاره به این که این جمهوری اسلامی است که ایران را منسجم کرده است افزود: تنها راهی که برای آمریکایی‌ها وجود دارد تا ایران از کشورهای همسایه و منطقه به‌ویژه از رقیب اصلی خود اسرائیل جلو نزند این است که تحریم شود و زمان شاه هم با اینکه تحریم نداشتیم محدودیت داشتیم و آزادی برای مدیریت تمام پروژه‌ها و پیشرفت کشور وجود نداشت.


وی افزود: در حوزه سیاست خارجی باید با آن‌ها که دوست دارند با ایران کار کنند کارکنیم. آمریکا در حال افول از ابر قدرت بودن است و جایگاهش را از دست خواهد داد. از سویی اکثر کارشناسان می‌گویند دنیا چندقطبی می‌شود.


این استاد دانشگاه، در پاسخ به پرسش یکی از استادان در مورد استفاده از فرصت‌ها برای رابطه با آمریکا گفت: کشورهای رقیب به‌ویژه رژیم صهیونیستی فرصت‌سوز هستند و برای نمونه یکی از فرصت‌های موجود این است که جمعیت قابل توجه علاقه‌مند به ایران داریم که از این افراد برای خنثی کردن تبلیغات ضد ایرانی در آمریکا استفاده نشده است، لذا در سنای آمریکا طرح ضد ایرانی ۹۸ درصد رأی می‌آورد.


انتهای پیام/۴۰۴۰/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته