دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

جشنواره سینمای مستند ایران منتظر تصمیم مدیران/ «سینما حقیقت ۱۴۰۰» مجازی است یا حضوری؟

۶۵۰ اثر کوتاه، بلند و نیمه‌بلند در حالی متقاضی حضور در بخش مسابقه ملی پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» شده‌اند که هنوز چگونگی برگزاری این رویداد هنری مشخص نیست.
کد خبر : 618464
سینما حقیقت

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، با پایان یافتن زمان ارسال لینک فیلم برای حضور در پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» دبیرخانه این جشنواره تعداد آثار متقاضی حضور در «سینماحقیقت» را تا تاریخ ۱۱ آبان، ۶۵۰ مستند اعلام کرد.


بر اساس این آمار ۱۰۴ فیلم مستند بلند، ۱۷۸ اثر نیمه بلند و ۳۶۸ فیلم مستند کوتاه متقاضی حضور در پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» شده‌اند. اسامی فیلم‌های منتخب بخش «مسابقه ملی» پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» در سه گروه مستندهای کوتاه (تا ۴۰ دقیقه)، نیمه‌بلند (۴۰ تا ۷۰ دقیقه) و بلند (بالای ۷۰ دقیقه)، تا اواخر آبان‌ اعلام خواهد شد.


رقابت مستندها در سه گروه بخش مسابقه ملی


در بخش مسابقه ملی این دوره، فیلم‌هایی که بعد از فروردین ۱۳۹۹ تولید شده‌اند، در سه دسته تقسیم بندی شده و با هم رقابت می‌کنند:


الف) مستندهای کوتاه (آثار کوتاه‌تر از ۴۰ دقیقه)


ب) مستندهای نیمه بلند (آثار از ۴۰ تا ۶۰ دقیقه)


ج) مستندهای بلند (آثار بیش از ۶۰ دقیقه)


یکی از بخش‌های مسابقه پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»، بخش ویژه ایران ۱۴۰۰ (فرصت‌های قرن جدید) است، همچنین بخش بین‌الملل این دوره برخلاف سال گذشته به شکل رقابتی برگزار خواهد شد.


مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذر ۱۴۰۰ برگزار خواهد کرد. با این حال هنوز معلوم نیست که برگزاری این رخداد سینمایی با توجه به گسترش واکسیناسیون کاهش مبتلایان به صورت فیزیکی است و یا همچون سال گذشته به صورت آنلاین خواهد بود. به ویژه این که برگزاری آنلاین جشنواره چهاردهم در سال گذشته، تجربه نسبتاً موفقی بود.


سال گذشته، چهاردهمین جشنواره سینمای مستند ایران (سینما حقیقت) از بیست و پنجم آذر تا دوم دی ماه برگزار شد. این جشنواره که به خاطر شرایط مربوط به شیوع کرونا در مقایسه با ادوار گذشته با دو هفته تأخیر آغاز شد، اولین تجربه برگزاری یک جشنواره سینمایی به صورت کاملاً برخط و مبتنی بر نمایش آثار در فضای مجازی بود.


 تجربه‌ای بی‌سابقه اما قابل‌قبول


اکران آنلاین آثار جشنواره چهاردهم با وجود اولین تجربه برگزاری و اشکالات در نحوه اجرا نمره قابل قبولی را در بخش اکران فیلم‌ها برای مخاطبان، به خود اختصاص داد. چراکه پخش فیلم‌هایی که نوبت اکرانشان، در روز بخصوصی قرار داشت، محدود به ساعت مخصوصی نبود و این امتیاز شرایط مناسبی را برای علاقمندان فیلم‌های مستند بدنبال داشت تا مستندهای مورد علاقه‌شان را در شرایط بهتری نسبت به سال گذشته تماشا کنند.


با این حال محدودیت اکران فیلم‌ها برای خبرنگاران و اهالی رسانه بود که به اذعان مسئولین بخش اجرایی جشنواره، با محدودیت عرضه مواجه بود و بسته کامل فیلم‌ها در اختیار خبرنگاران و اهالی رسانه قرار نگرفته بود.


برای خبرنگاران و اهالی رسانه امکان تماشای فیلم‌ها در بستری ویژه و تحت عنوان «خانه جشنواره»؛ از ساعت ۷ صبح تا ساعت ۲۴ شب در نظر گرفته شده بود. در این مورد پیشنهاد می‌شود در صورت تکرار برگزاری جشنواره آنلاین بسته کامل فیلم‌ها به صورت نامحدود و حتی بدون در نظر گرفتن محدودیت اکران روزانه‌ فیلم‌ها در اختیار اهالی رسانه قرار گیرد تا بدین وسیله کارشناسان مربوطه به نحو مناسبتری و بدون محدودیت، به نقد و بررسی فیلم‌ها بپردازند. از طرفی اکران نامحدود فیلم‌ها، ضعف حاصل از اختلالات بستر نشر را نیز پوشش خواهد داد.



مواردی همچون شفاف‌سازی کامل هزینه‌کرد مالی در بخش‌های مختلف جشنواره اعم از نیروهای اجرایی، بسترهای نشر و زیرساخت اکران، بخش تبلیغات و ...، آمار دقیق بازدید فیلم‌ها، رأی و نظر مخاطبان، نحوه برگزاری و میزان رضایتمندی از کارگاه‌ها، جلسات نقد و برسی فیلم‌ها و کم و کیف آن‌ها، نحوه ارتباط‌گیری اهالی جشنواره با یکدیگر؛ اعم از اساتید و دانشجوها و کارشناسان و هنرمندان و سایرین با یکدیگر و هر عامل دیگری که در نوع برگزاری فیزیکی و مجازی این رویداد تمایز ایجاد می‌کند.


بررسی کارشناسانه و دقیق تفاوت‌ها می‌تواند در نحوه مواجهه مسئولان جشنواره در سال‌های آتی تعیین کننده باشد. بنابراین لازم است مسئولان وزارت ارشاد و جشنواره نسبت به شفاف سازی کامل و دقیق اقدام نمایند و از طرف دیگر رسانه‌ها با نقد و نظر کارشناسانه نقاط ضعف و قوت در نحوه برگزاری جشنواره را مورد کنکاش قرار دهند تا در صورت ادامه شرایط فعلی و مجازی‌سازی مناسبت‌ها و حتی عدم استمرار شرایط فعلی، چشم‌انداز مناسبی برای جشنواره‌های دیگر و سال‌های آینده ترسیم شود.


نحوه برگزاری آنلاین با توجه به آماده بودن بخش زیادی از بستر اکران در پلتفرم‌های موجود، همچنین کاهش چشمگیر نیروی اجرایی و هزینه‌های جنبی جشنواره، صرفه اقتصادی قابل قبولی را در پی داشته است. بنابراین یکی از پیشنهادهای معقول برای جبران ضرر و زیان مالی هنرمندان و حل بخشی از مشکلات افراد این حرفه از محل صرفه‌جویی این بخش است.


انتهای پیام/۴۱۰۴/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب