دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

از چاپارها تا دانش‌بنیان‌های پستی/ نوآوری خدمات پستی را متحول می‌کند

ورود جوانان خلاق و نوآور ایرانی به حوزه خدمات پستی باعث ایجاد تغییرات وسیع در شبکه حمل‌ونقل کالا در سراسر کشور شده و زمینه توسعه کسب‌وکارهای این حوزه را فراهم کرده است.
کد خبر : 615371
پست کتاب



به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، پست قدیمی‌ترین راه ارتباطی بین اعضای هر جامعه محسوب می‌شود و از هزاران سال پیش ساکنان سرزمین‌های گوناگون برای ارسال پیام‌های خود از خدمات پستی استفاده می‌کردند. از همین رو سرویس‌های پستی از جمله خدمات مورد نیاز عموم مردم در فعالیت‌های روزانه است و هم اکنون دفاتر پستی در تمامی ایام هفته کالاهای مختلفی را دریافت و به مقاصد تعیین شده از سوی مشترکان ارسال می‌کنند.


در سال‌های اخیر ورود استارت‌آپ‌های خلاق و شرکت‌های دانش‌بنیان به حوزه خدمات پستی کیفیت این سرویس‌ها را تا حد زیادی افزایش داده و با استفاده از فناوری‌های پیشرفته تغییرات بزرگی را در شبکه پستی کشور به وجود آورده‌اند. در حال حاضر خدمات پستی به صورت آنلاین و با امکان پیگیری ۲۴ ساعته به مشترکان ارائه می‌شود. کاربران درست از لحظه تحویل مرسوله خود به یکی از دفاتر پستی می‌توانند بر فرایند ارسال آن نظارت و از زمان دقیق تحویل کالا اطلاع پیدا کنند.




بیشتر بخوانید:


هوشمندسازی پایه تحول در پست است/ پست از ایده‌های نوآورانه دانش‌بنیان‌ها استقبال می‌کند


نفوذ نانو به صنعت قطعه‌سازی خودرو/ نیاز بازار داخلی به پلیمرهای تقویت‌شده رفع شد




بدون شک شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه پست یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور هستند و عملکرد مطلوب این شرکت‌های می‌تواند زمان و انرژی لازم برای حمل‌ونقل انواع کالا را کاهش دهد. در همین خصوص با مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه خدمات پستی گفت‌وگو کردیم. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را مشاهده می‌کنید:


از چاپارها تا دانش‌بنیان‌های پستی/ نوآوری خدمات پستی را متحول می‌کند


مهرداد ملک محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا ضمن معرفی مجموعه تحت مدیریت خود اظهار کرد: این شرکت فعالیت خود را از سال ۱۳۸۸ با ارائه خدمات پستی و خدمات پرداخت در محل آغاز کرده است و در سال ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ به عنوان کارآفرین برتر حوزه خدمات در کشور انتخاب شد.


وی با اشاره به استقبال مناسب کاربران از این پلتفرم ایرانی می‌گوید «هم اکنون بیش از ۱۸ هزار کاربر از این برنامه استفاده می‌کنند و از همین رو توانسته‌ایم خود را به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم حوزه خدمات پستی در کشور معرفی کنیم.»


به گفته ملک محمدی «این اپلیکیشن از دو قسمت نرم‌افزار و فروش تشکیل شده است. در قسمت نرم‌افزار سیستم‌ها و پلتفرم‌های مخصوص حمل‌ونقل را طراحی می‌شود. در واقع خدمات متنوعی در اختیار شرکت‌های حمل‌ونقل قرار می‌دهد تا سرویس‌های خود را به مشترکان ارائه دهند. این خدمات از لحظه تحویل بارنامه آغاز و تا رهسپاری و توزیع ادامه دارد. نمونه موفق به‌کارگیری این اپلیکیشن در شرکت راه‌آهن است. هم اکنون شرکت راه‌آهن در قسمت حمل خرده‌بار از این برنامه استفاده می‌کند. برای بخش اول این برنامه نام مدیریت لجستیک انتخاب شده است.»


ارائه خدمات متنوع پستی از لحظه تحویل مرسوله


به اذعان مدیر این شرکت فعال در زمینه حمل‌ونقل کالا «این پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد باتوجه به نیاز خود برای ارسال یا دریافت مرسوله سرویس‌های حمل‌ونقل را پیدا کنند. شرکت سازنده این برنامه تقریباً با تمامی شرکت‌های حمل‌ونقل و ارائه خدمات پستی در کشور قرارداد همکاری دارد. کاربران برای دریافت خدمات حمل‌ونقل در این برنامه ابتدا باید مشخصات خود و کالای ارسالی را وارد کنند و پس از برنامه خدمات هرکدام از شرکت‌های حمل‌ونقل را به آن‌ها معرفی می‌کند. در نهایت تعرفه خدمات نیز اعلام شده تا کاربر به راحتی سرویس و شرکت خدمات دهنده را انتخاب کند. همچنین حداکثر و حداقل زمان رسیدن مرسوله به مقصد نیز اعلام می‌شود.»


براساس اعلام ملک محمدی «یکی از پروژه‌های موفقیت‌آمیز این شرکت حضور در بخش حمل‌ونقل نمایشگاه بین‌المللی کتاب است. پس از صدور بارنامه‌ها در این اپلیکیشن شرکت‌های مختلف فعالیت‌های مربوط به ارسال کالا را انجام می‌دهند. در مدت ۱۰ روز برگزاری نمایشگاه کتاب این برنامه سرویس‌های مربوط به حمل‌ونقل یک میلیون مرسوله را مدیریت کرد.»




بیشتر بخوانید:


سد محققان ایرانی در برابر سرطان معده/ پیش‌بینی زودهنگام جلوی فاجعه را می‌گیرد


تحول در بازاریابی دیجیتال/ سامانه جمع‌آوری و تحلیل محتوای شبکه‌های اجتماعی بومی‌سازی شد




وی در مورد دیگر اپلیکیشن این شرکت می‌گوید، سامانه پست کتاب از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را آغاز کرده است و با کسب‌وکارهای حوزه فرهنگ و مؤسسه نمایشگاه‌ها همکاری می‌کند. این سامانه به نمایندگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد شده است. پس از شیوع بیماری کرونا استقبال بسیار خوبی از این حوزه شد و در حال حاضر در حوزه غیر از کتاب با ۱۶ هزار کسب‌وکار و در حوزه کتاب با ۲ هزار کسب‌وکار همکاری داریم.


دانش‌بنیان‌های حوزه پست، کانال ارتباطی بین سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی


مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان می‌گوید، اصولاً شرکت‌های دانش‌بنیان با این هدف راه‌اندازی نمی‌شوند که شخص یا نهاد دولتی خاصی از آن‌ها حمایت کند. این شرکت در واقع تسهیل‌کننده ارتباط بین سازمان‌ها است و نمونه آن همکاری مشترک با وزارت ارشاد و شرکت ملی پست است. شرکت‌های دانش‌بنیان به دلیل ارتباط تنگاتنگ با بخش خصوصی زبان ناشران را به خوبی متوجه شده و از همین رو می‌توانند رابط بسیار مفیدی بین آن‌ها و سازمان‌های دولتی باشند. بزرگ‌ترین چالش این شرکت دانش‌بنیان در همکاری با سازمان‌های دولتی محدودیت‌ها و فرایندهای پیچیده اداری است. سازمان‌های دولتی در سال‌های اخیر همکاری خوبی با شرکت‌های دانش‌بنیان داشته‌اند ولی همچنان فرایندهایی پیچیده وجود دارد و مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.


انتهای پیام/۴۱۴۴/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب