طراحی، گرافیک و تصویر سازی نوشت افزار نقطه قوت ایران/ سیاستگذاران هنوز نسبت به اهمیت «سیاستگذاری فرهنگی» آگاهی کامل ندارند
به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا؛ نهمین نشست تخصصی هنر و رسانه اندیشکده هنر و رسانه مرکز مطالعات راهبردی ژرفا با مشارکت جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی، با موضوع بررسی شرایط بازار نوشتافزار کشور برگزار شد.
مهدی یوسف وندی، کارشناس تجاری سازی محتوا در این نشست عنوان کرد: بدون قهرمان و یا حتی بدون ضد قهرمان برای انتقال پیام و مفهوم به شدت دچار سختی می شوید پیامی که از طریق غیر از قهرمان یا انواع قهرمان بخواهد منتقل شود به شدت جنبه شعاری و تبلیغی می گیرد ولی اگر شما با قهرمان پیام را منتقل می کنید باورپذیری بیشتری دارد و تأثیر گذاری بیشتری خواهد داشت، اصطلاح عامیانه ای در بحث کاراکتر و یا قهرمان وجود دارد آن هم این است که می گویند اگر یک کاراکتر و یا قهرمانی مورد پذیرش مخاطب باشد 50 در صد مسیر را رفته اید بعد از آن هر حرفی را که او بزند چون این کاراکتر پذیرش شده است حرفش هم پذیرش می شود بنابراین این قضیه بسیار مهم است، مثالی در حوزه کاراکتر وجود دارد که شاید جالب باشد و آن اینکه با حضرت عباس نمی شود به جنگ بت من رفت. کاراکتر حضرت عباس را نمی توانید جایگزین کاراکتر بت من کنید و بچه دیگر کاراکتر بت من را کنار بگذارد به دلیل اینکه زمانی که بت من یک مسیر رشد طبیعی را دارد، خطا می کند، یک جایی دروغ می گوید، جایی پشیمان می شود مثل همه ما آدم های عادی است شما نمی توانید حضرت عباس را به جای آن بگذارید شما نمی توانید، کاراکترهای عادی ای که ما درست می کنیم، یک کاراکتر بیش از حد مثبت و غیر قابل باور برای بچه قرار می دهیم و در آن طرف کاراکتر شیطون که خطا دارد و اصلاح می شود و درس می گیرد که آن کاراکتر باور پذیرتر است برخورد سلیقه ای باعث می شود که وقتی کاراکتری را هم که درست می کنید می گویند این توهین به فلان است، نکن این بهمان است، این را فلان قوم بدش می آید و... این نوع برخورد سلیقه ای باعث می شود که عملاً نتوانید در این مملکت کاراکتر درست کنید هر کاراکتری می خواهید درست کنید یا از آن طرف بوم می افتد برای جشنواره های خارجی درست کنید که صد در صد سیاه نمایی و چیزی عجیب و غریب است و یا این طرف بوم، قطعاً تعاریف متفاوتی برای کاراکتر سازی داریم وقتی وارد حوزه صنعتی فرهنگی می شوید با فرمول طرف نیستید با نظریه ها طرف هستید رشته حوزه علوم انسانی این ویژگی را دارد اما زمانی که می خواهید یک کاراکتر را معرفی کنید چند اصل ساده دارید.
وی افزود: نوشت افزار مصرف کننده است و کاراکتر ساز نیست و قابلیت آن را ندارد، اگر ما زنجیره کالاهای فرهنگی را به سه قسمت تقسیم کنیم قسمت اولیه یعنی کالاهایی که کاراکتر ساز هستند و محتوا از آن ها به دست می آید قسمت دوم کالاهایی که کاراکتر را بست می دهند و قسمت سوم قسمتی که به عمومی کردن و مصرفی کردن کاراکتر کمک می کند که نوشت افزار در بخش سوم قرار دارد، حلقه اول انیمیشن است حلقه دوم چیزهایی مثل بازی های کامپیوتری هستند، زمانی که می خواهید یک کاراکتر را خلق کنید باید به این فکر کنید که کاراکتر را بر چه محصولی سوار می کنید و از کجا می خواهید شروع کنید اگر می خواهید با نوشت افزار شروع کنید و کاراکتر را به بازار وارد کنید این اشتباه است چون نوشت افزار بخش سوم است می توانید با کمیک و انیمیشن این کار را انجام دهید.
وی تصریح کرد: یکی از مهم ترین مولفه ها بحث خود کاراکتر پردازی است یعنی پیشینه، مرام کاراکتر و مسیر رشد کاراکتر را باید در ابتدای داستان و کاراکتر پردازی دید کاراکتری که این مسیر را داشته باشد احتمالاً قابلیت استفاده در کالاهای دیگر از جمله نوشت افزار را خواهد داشت اما یک دومی هم دارد که ما در این بسیار قوی هستیم و در اولی خیلی ضعیف هستیم دومی بحث دیزاین، گرافیک و تصویر سازی کار است، ما تعداد زیادی افراد تصویرگر داریم که برای کمپانی های اروپایی و آمریکایی تولید محتوا می کنند و در همین ایران هستند، ولی چون محتوای خوب به آن ها داده نمی شود و محتوا پردازی خوب صورت نمی گیرد همان فرد وقتی برای خودمان کاراکتر درست می کند آن کاراکتر خوب نمی شود و شاید آن ویژگی های بصری را نداشته باشد، قسمت دوم هم بحث ظاهر کاراکتر است در نوشت افزار هر کاراکتری را که طراحی می کنید متناسب با آن مدیایی که در آن عرضه می شود باید یک بار باز طراحی کنید عموماً اینگونه نیست که کاراکتری که در انیمیشن و پرده سینما خیلی خوب نشسته است همان را در نوشت افزار کپی پیست کنید ما در اینجا نیاز به یکسری کارگزاران و شرکت ها تخصصی خدماتی داریم که کاراکتری که مثلاً در انیمیشن، کتاب یا ... است را به فرم مناسبی تبدیل کند و اتفاقاً این رخ داده است و گاهاً عروسک است آن را به گرافیک مورد نیاز نوشت افزار تبدیل می کنند، وقتی که می خواهید ببینید که چطور می توانید از لحاظ محتوایی خوراک لازم برای نوشت افزار و بالاتر از آن صنایع فرهنگی که مصرف کننده کاراکتر هستند داشته باشید اول باید به این فکر کنید که کاراکتر مورد قبول مخاطب قرار بگیرد که اگر می خواهد مورد قبول مخاطب قرار بگیرد باید حالت باور پذیر داشته باشد چه از لحاظ پیشینه، عملکرد و از لحاظ مسیر رشد . دوم اینکه کاراکتراز لحاظ زیبایی شناختی باید کار شده باشد و طوری این کاراکتر پرداخته شود که شرکت خدماتی که می خواهد آن را تبدیل به مثلاً نوشت افزار کند دستش باز باشد نه اینکه این کاراکتر آنقدر صلب باشد که نتواند کاری انجام دهید، این دو عامل حداقل عواملی است که باید مد نظر قرار گرفته شوند ولی عوامل دیگری هم وجود دارند از جمله اینکه کاراکتری را که طراحی یا باز طراحی می کنید به این فکر کنید که پوشاک آن چگونه باید باشد؟ آیا لازم است که یکسری اکسسوری یا افزونه ای داشته باشد که نماد فرهنگی باشد؟ به این فکر کنید که چه نوع رنگ هایی را استفاده کنید که نزدیک به رنگ هایی باشد که مناسب فرهنگ و این سن است؟ این ها نکات ریز کار است که باید رعایت شوند و همین نکات ریز هستند که موفقیت کار را رقم می زنند؛ واقعاً یک کار به شدت مهم و حساس است و اینکه می بینید که یک انیمیشن موفق چندین سال طول می کشد تا تولید شود دلیلش همین ریزه کاری ها است و انیمیشنی که به صورت قارچی تولید می شوند و هیچ اتفاقی هم برایشان نمی افتد عدم توجه به همین ویژگی ها است.
یوسف وندی در ادامه نشست عنوان کرد: در حوزه نوشت افزار مسیری که تا به الآن در این 10 سال پیش رفته است کاملاً طبیعی بوده است عملکرد ده ساله باعث شده است که ایجاد نیاز صورت گیرد و چون ایجاد نیاز صورت گرفته تولیدکنندگان نوشت افزار ایرانی چه از لحاظ متریال و چه محتوا روز به روز اضافه می شوند.
وی افزود: فروشگاه ها از عمده فروشان، عمده فروشان از بنکداران و بنکداران هم از تولید کنندگان تغذیه می شوند، تولید کنندگان عملاً سفارشی که بنکدار به او می دهد را تولید می کند منفعل است نمایشگاهی که فروش باشد و فقط تولید کنندگان ایرانی باشد معمولاً نمایشگاه های فصلی را که نگاه می کردید این گونه نبود از افزایش این نوع عرضه های مستقیم اولین مشوق برای تولید کننده است بعد می بیند که مخاطب وجود دارد و من برای آن تولید می کنم ما یک سری شرایط برای آن ها گذاشتیم که باید محتوای ایرانی و بومی انتخاب کنید، که این مورد از تمام مشوق های بعدی که می خواهم بگویم اثر گذارتر است، تجربه ی موفقی هم برایشان داشته است تجربه موفق نمایشگاه، نمایشگاه سالن حجاب که برگزار شد این را نشان داد.
یوسف وندی در پایان گفت: دومین مورد بحث حمایت های دولتی از تولید کنندگان برای پوشش هزینه های اضافی است وقتی یک تولید کننده می خواهد از کاراکتر ایرانی استفاده کند باید پول بدهد این پول را دولت با انواع خاص خودش کمک کند، در دنیا مرسوم است که برای ترویج کاراکتر یکسری مشوق ها گرند های دولتی را در نظر می گیرند مخصوصاً در کشورهای غیر انگلیسی زبان این گونه است، در فرانسه و ایتالیا و مخصوصاً کشورهای اسکاندیناوی آن ها هم تولید کننده محتوای کودک و نوجوان زیاد دارند ولی کمتر می بینید که یک کتاب و یا یک انیمیشن سوئدی در ایران دوبله شود و توزیع شود، حاکمیت این حس را پیدا می کند که فرهنگ من روز به روز تحلیل می رود، پس مشوق می گذارد، می گوید هر کشور انگلیسی زبان که بخواهد محتوای من را ترجمه یا دوبله کند، یا استفاده تجاری کند، من مشوق هایی را به تولید کننده نهایی می دهم. من ایرانی اگر بخواهم یک محتوا را از کشور سوئد بردارم احتمال خیلی زیاد تمام پول خرید رایت آن را سفارت سوئد در ایران به نام گرند به من می دهد احتمال خیلی زیاد همه را به من می دهد، همین اتفاق می تواند در داخل بیفتد چون ما معارض داریم و مرز مشخصی به اسم قانون کپی رایت نداریم و به راحتی همه چیز داخل می آید و تنها مرزی که می توانستیم برای حوزه محتوا ایجاد کنیم قانون کپی رایت هستیم که نداریم وکشوری هستیم که به راحتی می شود به آن حمله کرد، وجود گرندی که به تولید کننده نهایی داده شود از طرف وزارت ارشاد و یا حتی وزارت صنایع داده شود که اگر محتوای فلان انیمیشن ایرانی را استفاده کنید من این هزینه را به شما می دهم این یک مشوق برای تولید کننده است که اولاً این کار را انجام دهد و دوماً وقتی این اتفاق می افتد و شما می بینید که در یک سوپر مارکت اغلب محصولات با کاراکتر ایرانی دارند در نقطه عرضه ذائقه سازی به وجود می آید. این مرحله سخت تر است چون ما با دولت مردانی طرف هستیم که همان ضعف را دارند که اصلاً بحث سیاست گذاری برای محصولات فرهنگی را هنوز برایشان بولد و جدی نشده است. مشوق های دیگری وجود دارد که در دنیا هم استفاده می شوند و آن ها هم ذیل حمایتی قرار میگیرد.
انتهای پیام/
انتهای پیام/