دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 دی 1394 - 13:29

نامه دوم تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های تهران: شورای شهر به جای متهم کردن دیگران به فکر مشکلات باشد

تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های شهر تهران دومین نامه خود را به اعضای شورای اسلامی شهر تهران نوشت.
کد خبر : 61366

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های شهر تهران در نامه‌ای که پیش از این خطاب به اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران نوشته بودند درباره آن‌چه مسائل مهمی که سرنوشت شهر تهران به آن‌ها گره خورده خواندند مسائلی را به شورای اسلامی شهر تهران گوشزد کردند.


آن‌ها همچنین از استادان دانشگاه‌های خود، انجمن‌های علمی و دیگر دانشجویان دعوت کردند بنا به نقشی که می‌توانند برای حفظ سلامت شهر و ساکنان آن به عهده بگیرند با مداومت به عرصه بیایند.


در متن این نامه آمده است:


«همانطور که در نامه پیشین نیز اشاره کردیم، مشکلات بی‌شماری در شهر تهران وجود دارد: از آسیب‌های اجتماعی که بیش از هرکس دامنگیر طبقات فرودست جامعه است؛ چون اعتیاد، کارتن‌خوابی و تن‎‌‎فروشی و برخوردهای قهری که با معلولان این واقعیت‌های اجتماعی صورت می‌گیرد تا تخریب بافت تاریخی شهر تهران نظیر عودلاجان، از سوی شهرداری بی‌هیچ هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی، مشکلاتی که هر ساعتی که به آن بی‌توجهی شود، جراحتی عمیق‌تر بر پیکر تکیده شهر وارد می‌کند.
در کنار این مشکلات، دو مسئله ریشه‌ای وجود دارد که پیش‌تر نیز بر آن‌ها انگشت گذاشتیم. نخست مسئله نظارت بر مناسبات مالی و تامین بودجه در شهرداری تهران است که خوشبختانه یا متاسفانه این روزها تیتر رسانه‌های خبری شده است. حسابرسی از سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری تهران در سال 92 توسط حسابرسان منتخب شورا در حال پیگیری است و آماری که تاکنون منتشر شده است، نشان از اختلافات فاحش مالی در برخی از این سازمان‌ها می‌دهد؛ از اختلاف دو هزار و دویست میلیاردی در سازمان نوسازی عباس‌آباد تا ارقام ریز و درشت دیگر، امتناع از ارائه مدارک لازم توسط برخی از سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری تهران از جمله شرکت بهره‌برداری از قطار شهری و حومه نشان دهند این مسئله است.»


این تشکل‌ها هم‌چنین به مساله آلودگی هوا اشاره کرده و آورده‌اند: «نهادهای مختلف، یکدیگر را متهم می‌کنند، البته مسلم است که هریک سهمی در تشدید آلودگی هوا داشته‌اند، اما انتظار می‌رود که شورای شهر که نهادی برخاسته از مردم است، در عوض پیوستن به قطار محکوم کردن دیگران، به رفع این مشکل اولویت دهد.


به نظر می‌رسد اگر شورای شهر از ابتدای سال و در تصویب بودجه شهر تهران به توسعه حمل ‌و نقل همگانی و یا تعویض مینی‌‌بوس‌های فرسوده که - سهم 6درصدی از آلایندگی منابع متحرک هوای تهران را دارند – توجه مکفی می‌کرد اکنون هوای پاکیزه‌تری را در این شهر تجربه می‌کردیم.


11 سال است که نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده متوقف شده است و در 10 سال گذشته، با هزینه‌های کلان 45 درصد شبکه بزرگراهی امروز شهر تهران احداث شده است. متاسفانه در مقایسه با سال 93 مبلغ تخصیص یافته در لایحه بودجه سال 94، به توسعه سامانه اتوبوس‌های تندرو از 40 میلیارد تومان به 25 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.


مبلغ اختصاص یافته برای تعویض کاتالیست تاکسی‌ها از 8 میلیارد، در سال جدید به 6 میلیارد کاهش یافته است و نیز بودجه تعویض مینی‌بوس‌های فرسوده که در سال گذشته 20میلیارد بود در سال جدید به 17 میلیارد کاسته شده است. این‌ها در شرایطی است که به اعتراف مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی شهر تهران، هنوز نیمی از سامانه اتوبوسرانی پایتخت فرسوده است.
از طرفی کم‌توجهی به توسعه قطار شهری (مترو) نیز سهم گسترده‎ای در استفاده شهروندان از حمل‌ونقل شخصی داشته است. متاسفانه از 30 کیلومتر مترویی که بنا بود در سال 93 ساخته شود تنها 17 کیلومتر آن احداث شده است. این در شرایطی است که در همین سال‌ها، پروژه‌های عظیمی با بودجه چند هزار میلیاردی مانند احداث طبقه دوم بزرگراه صدر، اجرا شده که از نظر منطقی تنها به کار بهره‌مندان از خودروهای شخصی می‌آید و آلودگی هوا را افزایش می‌دهد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته