دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 دی 1394 - 11:28

عنکبوت حیرت‌انگیز در مریخ + تصویر

پوشش فصلی یخ دی‌اکسیدکربن مریخ با تصعید در فصل بهار، باعث فرسایش سطح این سیاره می‌شود و گاهی چشم‌اندازهایی زیبا روی سطح آن می‌آفرید. در تصاویر جدیدی که فضاپیمای مدارگرد شناسایی مریخ (MRO) به کمک دوربین آزمایشگاه علمی تصویربرداری با وضوح بالا (HiRISE) گرفته، شیارهایی روی سطح مریخ وجود دارند که شکلی شبیه به نور ستاره‌ پیدا کرده‌اند.
کد خبر : 61317

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از ناسا، در قسمت‌های دیگر سیاره، این فرورفتگی‌های شعاعی به شکلی کنار هم قرار گرفته‌اند که شبیه به عنکبوت شده‌اند. در این بخش، شیارها شبیه به شاخه‌های درخت هستند که هر چه از مرکز دورتر می‌شوند، شاخه‌ شاخه‌تر و نازک‌تر می‌شوند.


دانشمندان حدس می‌زنند که این فرورفتگی‌ها به دلیل جریان یافتن گازی که از زیر یخ فصلی و رسیدن به دهانه‌هایی برای آزاد شدن، پدید آمده‌اند. این گازها در واقع، به هنگام آزاد شدن، خاک را هم با خود به بالا می‌آورند. خاکی که آزاد می‌شود به شکل بادبزن روی یخ‌های سطح می‌نشیند.



این تصویر حدود یک کیلومتر از سطح مریخ رانشان می‌دهد. همچنین این تصویر در ساعت 4:56 دقیقه بعد از ظهر به وقت محلی مریخ گرفته شده و نور خورشید از سمت غرب با زاویه تابش ۷۸ درجه سطح آن را روشن کرده است.


مترجم: نسترن صائبی


انتهای پیام/

برچسب ها: سیاره سرخ مریخ
ارسال نظر
هلدینگ شایسته