فصلنامه پاییزی زیستبوم خلاق منتشر شد
به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گرچه کرونا روزهایمان را سخت کرده است. اما همواره خبرهایی خوش وجود دارد که خیالمان را برای آینده راحت میکند. گسترش زیست بوم فناوری و نوآوری در کشور یکی از همانها است. آن خبرهایی که دل خوشمان میکند که محصولات ایران ساخت آینده بهتری برایمان به ارمغان میآورد.
چند سالی که فعالیت شرکتهای خلاق و صنایع فرهنگی در زیست بوم نوآوری چشمگیر شده است. شرکت هایی که خلاقیت و نوآوری اساس کارشان است. حال به همت دبیرخانه برنامه توسعه زیست بوم شرکتهای خلاق فصلنامه پاییزی برای معرفی شرکتها و محصولات این حوزه و اقدامات حمایتی از آنها منتشر شده است.
«انقلاب ابداع و اقتصاد استعداد» عنوان یادداشت پرویز کرمی دبیر ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق در این فصلنامه است. یادداشتی که با یک چرایی آغاز میشود. « آن وقت آن چرا؟ شروع میکند در مغزمان دوران کردن که چرا با این همه توانمندی و داشته، ما باید شاهد تبلیغ اجناسی باشیم که نه جزو نیازهای روزمره و ضروری هستند و نه در درجه بــاالی اعتبار خالقانه و فناورانــه واقعاند. یک عادت ناشایستی هم که در این تبلیغات، جاری شده این است که به زور جایزه و وعدههای مالی، میخواهند هر طور که شده اجناسشان را بفروشند. در حالی که مردم آگاهاند و کیفیت و خالقیت برایشان اهمیت دارد، نه جایزه و رنگ و لعاب.»
در بخش بعدی فصلنامه آمار شرکتهای خلاق به تفکیک هر سال برای مخاطب تصویر شده است. جداول و نمودارهایی که گویای رشد شتابان این شرکت ها از سال ۹۲ تا تابستان ۱۴۰۰ هستند. نکته مهم در این نمودارها این است که علاوه بر آمار کلی شرکت ها این تعداد بر اساس حوزه فعالیت شرکتها نیز آمده است. اطلاعاتی که به ما گوید بیشترین شرکتهای خلاق در حوزه کسب و کارهای دیجیتال و فضای مجازی فعال هستند و حوزههای اسباب بازی و صنایع دستی و گردشگری در جایگاههای بعدی قرار دارند.
آشنایی با خدماتی که یه شرکتهای خلاق تعلق میگیرد بخش بعدی این فصلنامه است. بخشی که در آن تعداد خدمات به تفکیک ارائه شده است. تامین مالی شرکتهای خلاق، نظام وظیفه، استقرار، توانمندسازی، توسعه بازار داخلی و بین المللی و تبلیغات تنها بخشی از خدماتی هستند که شرکتها برای توسعه محصول خلاق خود میتوانند از آن استفاده کنند.
در ادامه این فصلنامه به موضوع مهم در رشد زیست بوم خلاق پرداخته شده است؛ خانههای خلاق و نوآوری. در این بخش مخاطب با این خانه ها و حمایت ها برای ایجاد آنها آشنا می شود. همچنین در جدولی اسامی این خانهها و استان آنها آمده است. البته روایت تصویری نیز از این خانهها در فصلنامه وجود دارد.
تیتر اول فصلنامه نیز اختصاص دارد به معرفی شرکت کالن دانش سهند با محصول فرادرس. فرادرس همان دانش دانشگاهی در دســترس همگان است و هدف ما رسیدن به روزی است که دانش دانشگاهی بدون واسطه در دسترس همگان باشد.
معرفی کتابهای کارآفرینی و استارتآپی، معرفی اپلیکیشهای خلاق ایرانی و محصولات خلاق از دیگر بخشهای این کتاب است که میتواند برای مخاطب جذاب باشد.
انتهای پیام/۴۱۲۷
انتهای پیام/