دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر عنوان شد

سعید اسدی: بزرگداشت‌های این دوره سورپرایز است!/ روابط گروه‌ها و مدیران تماشاخانه‌ها به ما مربوط نمی‌شود

نشست خبری سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر صبح امروز با حضور سعید اسدی دبیر جشنواره، و دبیران بخش‌های مختلف جشنواره برگزار شد.
کد خبر : 61161

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، دبیر سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر با اعلام این‌که کمتر از 10 روز به آغاز جشنواره باقی مانده گفت: «فرآیند جشنواره از پاییز آغاز شد و با وجودی که این کار برای ستاد دشواری‌هایی داشت توانستیم در فرآیند اجرایی به‌خوبی عمل کنیم. به طوری‌که از 25 آبان‌ماه تا به امروز رویدادهای مهمی در قالب جشنواره رخ داده که از جمله آن برپایی کارگاه‌های آموزشی، سمینار پژوهشی، نمایشنامه‌خوانی است و همچنین اجراهای صحنه‌ای فجر استانی که در 6 استان در حال برگزاری است.»


وی خطاب به اصحاب رسانه اعلام کرد: «در بخش تولیدات تازه 158 اثر به دبیرخانه ارسال شد که از این میان 10 اثر به بخش نهایی راه یافت. در بخش نسل نو 52 اثر به دبیرخانه رسید که 8 اثر نهایی شد. در این بخش 2 اثر از جشنواره تئاتر دانشگاهی و 4 اثر از پایان‌نامه‌های دانشگاهی ارائه خواهد شد.»


وی ادامه داد: «در بخش تئاتر خیابانی 215 طرح به دبیرخانه ارائه شد که از این میان 8 نمایش از سوی هیات داوران انتخاب شد. در بخش میهمان تئاتر خیابانی نیز 14 اثر از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان و 4 نمایش خیابانی ارائه خواهد شد که 11 نمایش از شهرستان و 7 نمایش از تهران خواهد بود. در بخش نمایشنامه‌نویسی 304 متن پیشنهاد شد که 10 متن برای جلسات نمایشنامه‌خوانی معرفی شده که پس از نقد و بررسی هیات داوران برگزیدگان آن اعلام می‌شود. در بخش مرور 200 اثر به دبیرخانه رسید که 35 اثر شامل 23 نمایش از تهران، 12 نمایش از شهرستان در قالب جشنواره ارائه خواهد شد.»


وی در سخنانش به بخش دیگر مرور رخدادهای استانی اشاره کرد و افزود: «271 اثر در جشنواره‌های استانی کشور حضور داشتند که 10 اثر به جشنواره راه یافت و 14 نمایش در بخش فجر استانی انتخاب شد. در بخش مهمان 15 نمایش میزبان علاقه‌مندان به هنر نمایش خواهد بود.»


سعید اسدی عنوان کرد: «در سمینار پژوهشی که با محوریت هویت گروه برگزار شد، به نقش گروه‌ها در توسعه تئاتر پرداختیم و در این راستا فراخوانی منتشر شد که در نهایت به ارائه 34 مقاله منتهی شد. از این میان 20 مقاله توسط هیات داوران و کمیته پژوهش انتخاب شد و 16 مقاله به بخش نهایی راه یافت که در قالب میزگردها ارائه شد. مجموعه این مقالات در قالب کتاب منتشر می‌شود.»


سعید اسدی بیان کرد: «در بخش عکس تئاتر ایران 555 عکس از 113 عکاس به دبیرخانه ارائه شده که 57 عکس از 36 عکاس برای نمایشگاه عکس جشنواره انتخاب شد که عکس‌های برگزیده در قالب کتاب به چاپ می‌رسد.»


میزبانی 6 استان از جشنواره تئاتر فجر استانی


وی از دیگر ویژگی‌های این دوره جشنواره را میزبانی 6 استان معرفی کرد و همچنین در سخنانش به برگزاری کارگاه‌های آموزشی و توجه ویژه به ارتقای توان فنی و تکنیکی اجراهای تئاتر اشاره کرد.



دبیر سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر‌فجر افزود: «در بخش بین‌الملل رویکردی در دو بخش داشتیم که بخش اول معرفی تئاتر بود که با تعاملات جشنواره بین‌المللی تئاترفجر با سفارت لهستان در قالب هفته تئاتر لهستان برگزار شد. این مشارکت جذاب بود چون بخشی از امکانات سخت‌افزاری توسط ما و بخش عمده‌ای از آنچه برای اجرا لازم بود از سوی سفارت لهستان تامین شد. در این هفته 3 نمایش صحنه‌ای به اجرا درآمد و همچنین یک نمایش خیابانی و میزگردها و نشست‌ها را شاهد بودیم.»


وی تاکید کرد: «در انتخاب آثار بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر بعد از بررسی بیش از 225 تقاضای حضور از کشورهایی چون ارمنستان، هند، لیتوانی، اوکراین، چین، کرواسی، صربستان، گرجستان، کره‌جنوبی، نروژ، بنگلادش، سریلانکا، آمریکا و غیره داشتیم. در این بخش توجه به انتخاب آثاری بود که تکنولوژی‌های جدید اجرا داشتند و تئاتر ایران علاقه‌مند به آن بود. این آثار از درام‌های مشهور گرفته تا فیزیکال‌تئاتر و استفاده نوین از تکنولوژی‌ها.»


دبیر سی‌وچهارمین جشنوراه بین‌المللی تئاتر فجر تصریح کرد: «در جشنواره امسال با توجه به رویش روزافزون تماشاخانه‌های خصوصی که تولید و عرضه تئاتر را فراهم می‌کنند با توجه به امکانی که تماشاخانه‌ها دارند رایزنی انجام شد و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که بخشی به عنوان به علاوه تئاتر در نظر گرفته شود تا رپرتوار تئاتر تماشاخانه‌ها را دربرگیرد.»


وی اضافه کرد: «این مشارکت سرآغاز همکاری در حوزه تئاتر غیردولتی است که البته باید به لحاظ کمی و کیفیت به آن کمک شود تا این همکاری به بلوغ بیشتری دست پیدا کند. در این بخش تماشاخانه میزبان اجرای 40 اثر نمایشی خواهند بود.»


سعید اسدی گفت: «در این دوره پیدا کردن قابلیت‌های جدید، ساماندهی به هویت کلامی و بصری و تلاش برای ترغیب دیگر دوستان مورد توجه قرار گرفته و افرادی چون اله‌وردی از شرکت وانیک گفت‌وگوهایی در راستای دفترچه برندینگ داشته‌اند که پروژه مطالعاتی و تحقیقی است و ارائه ظرفیت‌های جشنواره به جامعه و جامعه اقتصادی را از طریق آن به سامان می‌رسانیم.»


اپلیکیشن موبایلی در راستای ارائه اطلاعات اجراهای جشنواره


وی در سخنانش به ساخت اپلیکیشن موبایلی اشاره کرد و افزود: «این اپلیکیشن با همکاری دوستان‌مان در تیوال ساخته شده و همه می‌توانند با نصب آن از اطلاعات و اخبار و جداول و اجراها اطلاعات لازم را به دست آورند همچنین امکان خرید الکترونیکی بلیت از طریق این اپلیکیشن فراهم می‌شود.»


وی افزود: «امسال ارائه بلیت به صورت الکترونیکی خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند به صورت الکترونیکی بلیت نمایش‌های مورد علاقه را خریداری کنند. همچنین برای جشنواره امسال موسیقی ویژه‌ای توسط سعید ذهنی تدارک دیده شده که در طول جشنواره و در مکان‌های مختلف به گوش خواهد رسید.»


وی از اتفاق دیگر این دوره جشنواره به فعال شدن درگاه تئاتر ایران اشاره کرد و افزود: «این درگاه می‌تواند پوشش سراسری در ارائه اخبار و اطلاعات و ساماندهی و خرید بلیت داشته باشد. همچنین طی دو روز آینده سایت جدید جشنواره به شکل رسمی آغاز به کار می‌کند.»


اسدی عنوان کرد: «حضور رسانه‌های گوناگون در جشنواره مورد استقبال ما است و علاوه بر رسانه‌های نوشتاری در حوزه صدا و سیما هم برنامه‌هایی تدارک دیده شده ضمن اینکه از ظرفیت‌های فضای مجازی یعنی سایت آپارات و تیوال استفاده می‌شود.»


سورپرایز!


وی معرفی بزرگداشت‌های این دوره جشنواره را به عنوان یک سورپرایز معرفی کرد و در ادامه افزود: «از آنجا که 50 سالگی تئاتر سنگلج را داریم جشنواره با 50 سالگی تئاتر سنگلج به عنوان نماد تاریخ ایران آغاز می‌شود. با همکاری شهرداری منطقه 12 و اداره کل هنرهای نمایشی و همچنین مسئولان تئاترفجر میزبان بزرگان تئاتر ایران خواهیم بود.»


اختصاص هزار کد تخفیف دانشجویی


وی اعلام کرد: «امسال فروش بلیت اینترنتی است و تا به حال 1000 کد شامل 6هزار بلیت تخفیف دانشجویی برای دانشگاه‌های مرتبط با تئاتر در نظر گرفته شده است.»


وی استان‌های ایلام، آذربایجان‌شرقی، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، خراسان رضوی، کرمان، کرمانشاه، گیلان، لرستان، مازندران، هرمزگان، یزد، اصفهان، قم و البرز را استان‌های شرکت‌کننده در این دوره معرفی کرد.


مشکل بودجه نداشتیم


سعید اسدی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی‌بر بودجه این دوره جشنواره اعلام کرد: «تاکنون مشکل ویژه‌ای برای بودجه نداشته‌ایم و با همکاری دوستان قسط اول کمک‌هزینه‌ها پرداخت شده و در ادامه هم براساس مقدورات جشنواره کمک‌هزینه‌ها را پرداخت می‌کنیم ضمن اینکه در فرآیند داوری تمام مبالغ پرداخت شده است. برای تدارک سالن‌های نمایشی نیز مبالغی دیده شده که بخشی از آنها تاکنون پرداخت شده است.»


وی گفت: «بخشی از بودجه جشنواره را تاکنون دریافت کرده‌ایم و در ادامه تزریق‌هایی نیز قرار است انجام شود. نسبت به سال گذشته ارتقای بودجه داریم و منابع مالی هم از دیگر جاها دریافت خواهیم کرد.»


وی درباره تاثیر تحولات سیاسی در حضور گروه‌های خارجی تشریح کرد: «با توجه به اقدامات انجام شده گروه انصراف‌دهنده نداشتیم که امیدوارم تا آخر نیز همین طور باشد ولی میهمانانی در این دوره جشنواره خواهیم داشت که از مدیران تئاتر، هنرمندان کشورهای گوناگون و مدیران کمپانی‌ها هستند که به دلیل مصوبه اخیر در خصوص حضورشان دچار مشکل شدیم.»


میزبانی تالار مولوی و قشقایی


وی درباره وضعیت تئاتر مولوی و سالن قشقایی که در این دوره میزبان آثار جشنواره خواهند بود عنوان کرد: «چندی پیش از تالار مولوی بازدید کردیم و متوجه شدیم بازسازی تالار به خوبی انجام شده بنابراین با رصد اتفاقات و روند کار به احتمال زیاد این تالار آمادگی مناسب برای حضور در جشنواره را خواهد داشت اگرچه تالاری که زیر‌ بار اجرا نرفته پذیرفتنش به عنوان سالن برای اجرای جشنواره یک ریسک محسوب می‌شود.»


اسدی عنوان کرد: «مدیران تئاتر تمام کوشش خود را کردند که تالار قشقایی نیز به جشنواره تئاتر فجر برسد. از آنجا که کاخ جشنواره تئاتر شهر است بنابراین لازم است که تالار اضافه شود و خوشبختانه امور بازسازی قشقایی به سرعت در حال پیش رفتن است، اگرچه تلاش داریم تا پیش از شروع جشنواره امکان تست فنی را فراهم کنیم.»


به ما مربوط نمی‌شود


وی در پاسخ سوال خبرنگار فرهنگی آنا درباره نظارت بر عملکرد تماشاخانه‌های خصوصی در اجرای آثار جشنواره تئاتر فجر و جلوگیری از بی‌عدالتی‌هایی چون اخذ مبلغی بابت اجرا از گروه‌های نمایشی بیان کرد: «مسائلی که بین گروه‌های نمایشی و تماشاخانه‌ها در طول سال وجود دارد همیشه بوده و ما در انتخاب آثار برای اجرا در جشنواره تئاتر فجر، به صورت مستقیم نقشی نداشته‌ایم، بلکه به تماشاخانه‌های خصوصی پیشنهاد شد که از میان آثار اجرا شده یا حتی کارهای دیگر نمایش‌هایی را برای اجرا معرفی کنند. بنابراین روابطی که بین آنها وجود دارد و همچنین مشکلاتی که بین آنها پیش می‌آید به ما مربوط نمی‌شود.»


دبیر سی‌وچهارمین جشنوراه تئاتر فجر تاکید کرد: «البته ما همواره توصیه می‌کنیم نوع تعامل تماشاخانه براساس انصاف باشد زیرا به گروه‌ها کمک هزینه نمی‌دهیم اما به تناسب اجراهای تماشاخانه کمک‌هزینه پرداخت می‌شود تا بار مالی مدیران سالن‌ها را جبران کند و تعامل بیشتری برقرار شود. »


وی با بیان این‌که در این دوره این نوع از همکاری را ایجاد کردیم تا ببینیم در نهایت چه تعاملی برقرار خواهد شد و این‌که تماشاخانه‌های خصوصی بتوانند خود را نشان دهند، گفت: «در جلسه‌ای که روز گذشته در تئاتر باران داشتیم این مساله مطرح شد اما آنچه وجود دارد این است که در این بخش رابطه‌ای که بین گروه و مدیر جاری می‌شود مطرح است. ما مطمئن هستیم دوستان این ملاحظه را دارند و گروه‌ها می‌توانند با توافق نمایش‌هایشان را اجرا کنند.»


ارائه آثار بخش پوستر در گالری عمارت مسعودیه


امیر اسمی، دبیر بخش پوستر و هویت بصری در این نشست خبری گفت: «بخش هویت بصری و پوستر در سه بخش برگزار می‌شود که بخش اول گرافیک در اجراهای جشنواره، مسابقه تئاتر ایران و مسابقه تئاتر بین‌الملل است که جوایزی نیز به آن اختصاص خواهد داشت. بخش دوم بخش غیررقابتی که به هویت بصری تئاتر اختصاص دارد و در قالب نشست برگزار می‌شود (دو نشست درباره هویت بصری برپا خواهد شد که گفت‌وگو و آموزش پیرامون هویت بصری و هویت سازمانی و برندسازی را دربرمی‌گیرد).»



وی ادامه داد: «بخش اصلی مسابقه پوستر که هرساله نیز برگزار می‌شود شامل 240 اثر در جشنواره است که در دو بخش پوسترهای تئاتر خواهد بود. 240 اثر از 71 طراح پوستر تئاتر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این تعداد 194 اثر از 68 طراح در بخش پوستر نمایش‌های اجرا شده و 46 اثر از 19 طراح در بخش پوستر رویدادهای مرتبط با تئاتر که در گالری جدیدی در عمارت مسعودیه به نمایش درخواهد آمد.»


دبیر بخش پوستر سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در معرفی هیأت داوران مسابقه پوستر اعلام کرد: «رنه وانر از سوئیس، قباد شیوا، کامبیز درم‌بخش، کاری‌پیپو از فنلاند، گیته کت از دانمارک، الکساندر فالدین از روسیه، ساعد مشکی، امیر علی قاسمی، فلیکس اشتودینکا از سوئیس، پارسوا بانی، محسن ولیحی و مهدی پاکدل ارزیابی آثار را برعهده دارند.»



در این نشست همچنین افشین خورشیدباختری، بهزاد صدیقی، سامان خلیلیان، وحید لک، بهداروند، کیوان نخعی مدیران بخش‌های مختلف جشنواره در کنار عباس محبوب طراح پوستر جشنواره، محمد جعفریان مدیر روابط عمومی تئاترشهر، خیام وقارکاشانی مدیر تماشاخانه باران و پیمان شریعتی معاون اداره کل هنرهای نمایشی حضور داشتند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته