دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 دی 1394 - 12:08
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در دیدار با رایزنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

دانشگاه آزاد اسلامی آمادگی دارد کرسی‌های ادبیات فارسی خارج از کشور را احیا کند

دکتر سیدطه هاشمی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با رایزنان فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خارج از کشور دیدار و گفتگو کرد.
کد خبر : 61118

به گزارش‌ گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، هاشمی در این جلسه تاکید کرد براساس سند چشم‌انداز 1404 مقرر شده 30درصد از کل دانشجویان کشور در مقطع تحصیلات تکمیلی باشند. او گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی خوشبختانه در این زمینه پیشرو بوده و نسبت به دانشگاه‌های دولتی نقش بارزتری در پذیرش دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی ایفا کرده است.»


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی این دانشگاه را پرچم‌دار توسعه تحصیلات تکمیلی در کشور خواند. او به جذب اعضای هیات علمی تمام‌وقت در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: «در 2 سال گذشته فرآیند جذب اعضای هیات علمی تمام‌وقت در دانشگاه سرعت گرفته است و بیش از 11هزار عضو هیات علمی جذب دانشگاه شده‌اند و مقرر شده تا پایان سال 96 این رقم به 20هزار عضو هیات علمی تمام‌وقت برسد.»


هاشمی گفت: «همه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی موظف شده‌اند برای جذب استاد تمام‌وقت در واحدها اقدام کنند.»


بومی‌گزینی در دانشگاه آزاد اسلامی سبب کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی شده است


سیدطه هاشمی اعلام کرد دانشگاه آزاد اسلامی با توسعه تحصیلات تکمیلی در سراسر کشور موجب بومی‌گزینی دانشجویان شده است و گفت: «این موضوع به شدت باعث کاهش ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی در مناطقی که بومی‌گزینی در آن‌ها صورت گرفته، شده است.»


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد دانشگاه‌ها باید سهم اصلی را در تبدیل علم به ثروت و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشند. او گفت: «شرکت‌های دانش‌بنیان باید در درون دانشگاه‌ها و دوره‌های تحصیلات تکمیلی با حضور استادان و دانشجویان شکل بگیرد و در این زمینه هم دانشگاه آزاد اسلامی پیشگام بوده و از سایر دانشگاه‌ها سهم بیشتری دارد.»


سیدطه هاشمی یادآوری کرد همزمان با شروع دوره مدیریت دکتر میرزاده در دانشگاه آزاد اسلامی، دو شورای راهبردی اقتصاد دانش‌بنیان و فرهنگی، اجتماعی تشکیل شد و گفت: «وظیفه شورای اقتصاد دانش‌بنیان تبدیل علم به ثروت و وظیفه شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی ایجاد زیرساخت‌های حوزه فرهنگی و مقابله با چالش‌های اجتماعی است.»


مقابله با آسیب های اجتماعی از سیاست‌های اولیه دکتر میرزاده در دانشگاه آزاد اسلامی بوده است


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی، مقابله با آسیب‌های اجتماعی و توجه به بحث‌های اقتصادی از سیاست‌های اولیه دکتر میرزاده در دانشگاه آزاد اسلامی بوده است.»


او افزود: «دانشگاه آزاد اسلامی در ارتباط با موضوعات فرهنگی در داخل کشور با بخش‌های مختلفی که امکان همکاری با آن‌ها وجود داشته از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حوزه علمیه قم و ... رایزنی‌هایی انجام داده که این سازمان‌ها بتوانند به دانشگاه در توسعه فرهنگی کمک کنند و متقابلا دانشگاه نیازهای علمی و آموزشی آن‌ها را تامین کند.»


هاشمی به تفاهم‌نامه اخیر دانشگاه آزاد اسلامی با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اشاره کرد و گفت: «این تفاهم‌نامه با توجه به رویکردهای بیرونی و بین‌المللی دانشگاه صورت گرفته است. دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر دارای 4 واحد فعال بین‌المللی است. مذاکراتی با کشورهایی از جمله روسیه، عراق و تاجیکستان صورت گرفته که واحدهای دانشگاه در این کشورها هم تاسیس شود.»


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد در حوزه بین‌الملل کشورهای مورد توجه دانشگاه آزاد اسلامی به 2 بخش تقسیم می‌شوند. او گفت: «یکی کشورهای هدف هستند که باید از جنبه‌های فرهنگی، علمی و آموزشی ارتباط خود را با آن‌ها تقویت کنیم و دیگری ارتباط با کشورهایی است که برای دانشگاه حالت استراتژیک دارند.»



توسعه زبان و ادبیات فارسی یکی از اهداف مهم دانشگاه آزاد اسلامی است


او توسعه زبان و ادبیات فارسی را یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه آزاد اسلامی خواند و گفت: «از آنجا که مقام معظم رهبری هم تاکید جدی بر حفظ و توسعه زبان و ادبیات فارسی داشته‌اند، این موضوع با جدیت در دانشگاه آزاد اسلامی دنبال می‌شود.»


او افزود: «در دانشگاه آزاد اسلامی سند راهبردی حفظ و گسترش زبان وادبیات فارسی تدوین شده و دکتر میرزاده هم بر این امر تاکید ویژه دارند.»


طه هاشمی یادآوری کرد بیش از 700 نفر از اعضای هیات علمی کشور در حوزه زبان و ادبیات فارسی متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی و گفت: «دانشگاه این آمادگی را دارد که این استادان را برای حفظ و گسترش زبان و ادبیات فارسی به خارج از کشور اعزام کند.»


آمادگی دانشگاه آزاد اسلامی برای احیای کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور


او گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی همچنین آمادگی دارد کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی را در خارج از کشور احیا کند و در دانشگاه‌های کشورهایی که آمادگی دارند میز دانشگاه آزاد اسلامی را ایجاد کند.» هاشمی هم‌چنین آمادگی این دانشگاه را برای همکاری در زمینه مراودات علمی، انتقال تکنولوژی، اعزام استادان برای فرصت‌های مطالعاتی و اعزام دانشجویان با کشورهای دیگر و هم‌چنین آمادگی واحدهای متعددی را برای جذب دانشجویان خارج از کشور اعلام کرد.


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی هم‌چنین خبر داد دانشگاه آزاد اسلامی به حوزه گردشگری هم ورود پیدا کرده است. او گفت: «دانشگاه دارای خوابگاه‌های متعددی در سراسر کشور است که به دلیل بومی‌گزینی در دانشگاه در حال حاضر استفاده نمی‌شود. در هماهنگی که با سازمان میراث فرهنگی صورت گرفته مقرر شده این خوابگاه‌ها تبدیل به هتل‌های توریست‌پذیر شوند.»


او هم‌چنین به طرح ملی مفاخر و مشاهیر فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: «بیش از 2500 نفر از مفاخر و مشاهیر در حوزه‌های مختلف دینی، فرهنگی، اجتماعی و هنری وجود دارند که در طول تاریخ در بخش‌های مختلف کشور زندگی کرده و آثار بزرگی بر جای گذاشته‌اند. واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور این شخصیت‌ها را در دو مقطع صد سال اخیر و صد سال به قبل شناسایی و معرفی کرده‌اند و زندگی‌نامه و آثار این مفاخر را مورد مطالعه قرار می‌دهند.»


هاشمی افزود: «همچنین دانشگاه آمادگی دارد در ارتباط با شخصیت‌های علمی، تاریخی مشترک، با دانشگاه‌های کشورهای همسایه تفاهم‌نامه امضا کند.»


بهترین مسیر ارتقا برای دانشگاه داشتن ارتباطات علمی است


طه هاشمی اعلام کرد در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی دارای بیش از 1میلیون و 700هزار دانشجو، 70هزار عضو هیات علمی تمام‌وقت، نیمه‌وقت و مدعو و تولید علمی قابل تاملی است. او گفت: «بهترین مسیر ارتقا برای دانشگاه، داشتن ارتباطات علمی است و این موضوع در دانشگاه با جدیت دنبال می‌شود.»


او به وجود پیوست فرهنگی در همه معاونت‌های دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: «اولین دانشگاهی که در کشور برای معاونت‌های خود پیوست فرهنگی تنظیم کرد دانشگاه آزاد اسلامی است و این موضوع نشان می‌دهد حوزه فرهنگی هیچ وقت در دانشگاه آزاد اسلامی تعطیل نخواهد شد.»


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان برای رایزنان فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خارج از کشور آرزوی موفقیت کرد.


در این جلسه دکتر قهرمانی معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات و تعدادی از رایزنان فرهنگی هم نظرات خود را درباره شیوه همکاری دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه‌های حوزه ماموریتی‌شان مطرح و برای همکاری با دانشگاه اعلام آمادگی کردند.


این دیدار برای رسیدن به اهداف تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که اخیرا امضا شده است برگزار شد. تفاهم‌نامه‌ای که برای توسعه همکاری‌های فرهنگی، علمی و پژوهشی و رسیدن به اهداف متعالی مشترک امضا شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته