کنترل واقعگرایانه تهدیدهای کرونا در آموزش عالی
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، لاله قلی پور، بالغ بر ۵۶۰ روز از شیوع بیماری همهگیر کووید-۱۹ میگذرد در این مدت همه حوزههای زندگی انسان دستخوش تغییر و تحول گسترده شده که یکی از مهمترین این حوزهها نظام آموزش عالی است ولی این تجربه آموزش غیر حضوری و ابزارهای مربوط به فناوری اطلاعات برای تدریس دانشجویان در ایام کرونا نقش مؤثری را ایفا کرده و میتوان گفت، آموزش الکترونیکی مهمترین وجه آموزشی در شرایط کنونی بهحساب میآید.
دسترسی آسان به این سیستم از جمله مزیتهای این نوع آموزش است به طوری که دانشجویان زمانی که در خانه حضور دارند، میتوانند همزمان در کلاس حضور داشته و به کارهای دیگری که ضروری است نیز رسیدگی کنند.
این در حالی است که دانشگاه آزاد اسلامی در میان موسسات آموزش عالی از جمله نخستین دانشگاههای کشور است که توانست سیستم آموزش مجازی را برای حدود ۴۰۰ واحد دانشگاهی بهصورت همزمان راهاندازی کند و سامانههای متعددی ازجمله سامانه دان برای برگزاری تمامی جلسات مجازی و دفاعیه پایاننامههای دانشجویی بهصورت مجازی نیز توسط این دانشگاه راهاندازی شد.
برای بررسی روند تحصیل در دوران کرونا و تهدید و فرصتهای موجود در این شیوه تحصیلی با وحید چگینی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، عزیز نجفپور آقابیگلو رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی و عباس گوهری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق، گفتوگو کردیم که مشروح آن در ادامه میآید.
آموزش مجازی درآمدزایی ایجاد میکند
وحید چگینی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تعداد زیادی دانشجوی بین الملل جذب کرده است، افزود: این دانشجویان در آموزش حضوری در ابتدا زبان فارسی آموخته و در ترم های بعد دروی تخصصی را اخذ مینمودند ولی با تغییر در رویکرد آموزشی بهصورت مجازی و همزمانی تدریس زبان فارسی و دروس اختصاصی رشتهها، کار آموزش مجازی برای اساتید مشکلتر شده است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: راهبرد واحد برای دانشجویان عربی در ترم پیشرو که همچنان به صورت مجازی برگزار خواهد شد، ارائههای کلاسی به زبان عربی توسط اساتید بوده و علاوه بر آن جزوات و کتابهایی به زبان عربی تدریس میشود که اگر دانشجویی نتوانست از کلاسهای زبان فارسی بهره ببرد، متضرر نشود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب با بیان اینکه بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر دانشجوی عراقی در واحد تهران جنوب، جذب شده اند، گفت: این دانشجویان در رشته های علوم انسانی مانند حقوق و فنی و مهندسی و هنر و معماری و شهرسازی مشغول به تحصیل هستند. این تعداد دانشجوی بین الملل منبع درآمد خوبی برای دانشگاه است ولی اگر نتوان زیر ساختهای ایجاد شده این ۲ سال در بستر الکترونیک را توسعه داد در ادامه این مسئله چالش برانگیز خواهد شد.
این مقام مسوول با اشاره به اینکه شیوع پاندمی کرونا عاملی برای در دستور کار قرار گرفتن آموزش به شیوه مجازی در واحدها و مراکز دانشگاه آزاداسلامی شد، اظهار کرد: متعاقب این بیماری همه گیرو با ایجاد زیر ساختهای آموزش و تحصیل در بستر الکترونیک فرصتی برای بزرگترین دانشگاه حضوری جهان فراهم شد و این شیوه آموزشی به طور جنبی درآمدزایی مطلوبی را ایجاد کرد.
وی ادامه داد: تلفیقی از آموزش مجازی و حضوری در پسا کرونا نیز لازم است و آموزش مجازی بهعنوان روش دوم در کنار آموزش حضوری برای جذب مخاطب و دانشجویان ضروری است.
چگینی ضمن اشاره به وجود برخی مشکلات در آموزش به شیوه غیرحضوری، خاطر نشان کرد: در مورد نرم افزارها و یا تدوین روشهایی که به صورت موثرتر در اختیار دانشجویان قرار گیرد، زیرساختهایی را طی ۵ سال آینده به این سامانهها میافزاییم.
تحصیل در بستر الکترونیک، فرصتی برای جلوگیری از تعطیلی فرآیند آموزش
نجفپور آقابیگلو نیز در ادامه چند شاخصه را در بروز ضعفهای آموزشی دوران کرونا، موثر دانست و خاطرنشان کرد: علاوه بر توسعه شبکه ملی اطلاعات و نبود دسترسی به خدمات پایهای با کیفیت، عوامل دیگری چون نبود سامانه های بومی، پایین بودن سرعت و گرانی اینترنت، هزینه بالای تجهیزات زیر ساختی و ابزارهای ارتباطی و کم بودن مهارت استادان و دانشجویان و کارکنان در کاهش کیفیت آموزش مجازی دخیل بوده است.
مشاور سابق مرکز ملی فضای مجازی افزود: بر خلاف فضای رسانهای که برخی ایجاد کردهاند، شبکه ملی اطلاعات باعث افزایش کیفیت خدمات و کاهش هزینهها میشود و اینترنت موجود هم به عنوان یک سرویس مهم بر روی آن ارائه میگردد و باید بررسی شود چه کسانی از کاهش هزینهها متضرر میشوند تا دلیل مخالفتها و اهمال کاریها مشخص شود. طبیعی است وقتی من پیامی را به همکلاسیام یا استادم میفرستم دلیلی ندارد که پیام من برود از خارج کشور دور بزند و برگردد و هزینه بالایی برای من تحمیل کند.
این مقام مسوول ابراز امیدواری کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دوره جدید بتواند با توسعه شبکه ملی اطلاعات زمینه را برای ارتباطات با هزینه کمتر و کیفیت بیشتر را در بستر مجازی ایجاد نماید.
رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه کرونا هم تهدیدی بر آموزش عالی بود و هم فرصتی برای توسعه و تنوع بخشی آموزش و اینکه آموزش مجازی و الکترونیک فرصتی رو به جلو برای آموزش عالی بود، خاطر نشان کرد: طبیعتا کیفیت آموزش مجازی موجود از کیفیت آموزش حضوری پایین تر است ولی ما شاهد نمودار نمایی ارتقای کیفیت آموزش مجازی هستیم.
بیشتر بخوانید:
دبیر شورای فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر ارتقا تدریجی کیفیت آموزشهای مجازی گفت: هم به دلیل افزایش کیفیت سامانه ها و هم به دلیل تکثر روشها و امکاناتی که در آموزش مجازی وجود دارد و هم به دلیل بهره وری ای که آموزش مجازی ایجاد مینماید که آموزش حضوری عموما فاقد آن است، میتوان با مدیریت درست به سمت آموزش مجازی در تراز کیفیت آموزش حضوری حرکت کرد.
این مقام مسوول در ادامه اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در حوزههای مختلف آموزشی و پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی، مجلات و کتابخانهها و امثالهم سامانه های خود را در یک معماری واحد توسعه میدهد و به سمت دانشگاه سایبری-فیزیکی حرکت میکند و در این راستا آموزش مجازی یکی از ارکان دانشگاه سایبری- فیزیکی آزاد اسلامی است که قرار است به عنوان معماری جدید دانشگاه بعد از کرونا هم ادامه یابد.
نجف پور در مورد اقدامات صورت گرفته در باب آموزش مجازی اظهار کرد: در حال حاضر تعداد ۷۰۰ هزار نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در سامانه وادانا که توسط واحد الکترونیکی ارائه شده در حال آموزش دیدن بوده و بالغ بر ۴۰ هزار نفر بر بستر سامانه دان آموزش میبینند.
کرونا ؛ فرصتی برای ایجاد زیر ساختهای آموزش مجازی بهوجود آورد
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق نیز گفت: قبل از شیوع کرونا ویروس انگیزه ای برای ایجاد زیرساختهای آموزش مجازی وجود نداشت ولی تعطیلی اجباری آموزش این فرصت را به وجود آورد.
عباس گوهری افزود: لازم است در راستای تحقق عدالت آموزشی، ترتیبی اتخاذ شود که دروس تئوری برای کسانی که از نقاط مختلف جغرافیایی به واحدها میآیند بهصورت مجازی برگزار شود. با توجه به شرایط موجود در ترم جاری دروس بهصورت ترکیبی ارائه شود و بعد مسافت نباید مانع از ادامه تحصیل شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق با بیان اینکه کرونا از یکسو فرصت بود اما تهدیدهای ناشی از آن نیز باید بهصورت واقعگرایانه کنترل شود، افزود: در این نوع از آموزشها بهواسطه کندی سرعت اینترنت، کیفیت آموزشی کاهش مییابد، همچنین بسیاری از دانشجویان در تهیه تجهیزات آموزشی اعم از کامپیوتر و تبلت و گوشی هوشمند با مشکل مواجهاند، مشکل دیگر این است که کنترلی برای تشکیل کلاسها و امتحانات پایانترم وجود ندارد. مسئله دیگر آموزش در بستر الکترونیک ارائه دروس عملی در فضای مجازی است در حالی که باید بهصورت حضوری برگزار شود، با این حال لازم است که برای رفع هر یک از این اشکالات برنامهریزی شود.
گوهری گفت: البته نباید این موضوع را فراموش کرد که آموزش مجازی در شرایط بحرانی کرونا باعث شد که آموزش تعطیل نشود و دانشجویان توانستند آموزشهای موردنیاز را دریافت کنند. آموزش مجازی باعث شد کسانی که در آستانه فارغالتحصیلی بودند دانشآموخته شوند، در همین شرایط توانستیم دانشجوی جدید جذب کنیم، بنابراین نمیتوان محاسن آموزش مجازی را نادیده گرفت.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق در مورد اقدامات صورت گرفته برای ارتقای کیفیت آموزشی در واحد تهران شرق، افزود: در این راستا برای افزایش توانمندی اساتید در کارگاههای متعدد با عنوان شیوههای تدریس آنلاین و آموزش مجازی برگزار شد.
انتهای پیام/
انتهای پیام/