بازیابی اطلاعات؛ بخش حیاتی فرآیند تحول دیجیتال
به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، در دوران گذشته بلایای طبیعی و قطع برق محرکهای اصلی «بازیابی اطلاعات» بودند، چراکه دسترسی به سیستمهای فناوری اطلاعات تجاری را قطع میکردند، درنتیجه کارکنان از کارکردن در محل منع میشدند و نهایتاً دسترسی کاربران به وبسایتها و سایر سیستمها نیز متوقف میشد. اما امروزه سیستمها و روشهایی برای مقابله با اینگونه فجایع، ارائه چارچوبی برای بازیابی اطلاعات، و کمک به کسبوکارها در بازگرداندن سیستمها (با کمترین زمان خرابی و از دست دادن دادهها) پدید آمده است.
فجایع طبیعی این روزها تحت تأثیر حملات سایبری قرار گرفتهاند، درواقع احتمال بیشتری وجود دارد که اینگونه حملات شبکه را از کار بیندازند. در سالهای اخیر، دامنه چنین مواردی بهتدریج افزایش یافته است.
بیشتر بخوانید:
چگونه اطلاعات پاکشده در انواع حافظههای ذخیرهسازی را بازیابی کنیم؟
وقتی حریم خصوصی در معرض خطر است/ لزوم تأمین امنیت دستگاههای اینترنت اشیاء
امنیت سایبری؛ اولویت اول مشاغل در سال ۲۰۲۱/ هکرها در کمین اطلاعات سازمانی
«آلودگی به ویروس» قبلاً تنها چیزی بود که هر شرکت باید نگران آن میشد (که البته با نصب آنتیویروسهای معتبر قابلحل بود). پسازآن، بدافزارها (نرمافزارهایی آلوده برای آسیبزدن به رایانه، شبکه و غیره) به وجود آمدند و مشکلات برای مقابله بیشتر شد. اما وقتی ثابت شد «حملهٔ محرومسازی از سرویس» (Denial of Service attack) میتواند سرورها را مختل کرده و وبسایتها را خراب کند، همهچیز بسیار جدیتر شد. چندی پیش از همین طریق سازمانهای هکری مستقر در شرق اروپا توانستند اینترنت کل کشورهای حوزه دریای بالتیک را قطع کنند.
در سالهای اخیراً حمله «باجافزار» (Ransomware) رایج شده و اخبار زیادی در ارتباط با آن به گوش میرسد. برای مثال هکرها از این طریق بزرگترین خط لوله بنزین آمریکا را بستند. همچنین توانستند بزرگترین کارخانه فرآوری گوشت آمریکا را تعطیل کنند که در پی آن قیمت گوشت افزایش یافت. از این گذشته در سراسر دولت، سیستم مراقبت بهداشت و درمان، مؤسسات آموزشی و مالی اختلال و هرجومرج ایجاد کردند.
بازیابی اطلاعات پس از حملات سایبری (برخلاف قطع برق و امثال آن) میتواند دشوار باشد و انجام کارهای خاصی مانند تغییرناپذیر کردن دادهها، بازیابی حافظه طولانیمدت یا بازیابیهای مکرر برای ایجاد یک نقطه امن را ضروری میسازد. بااینحال اگر «ازکارافتادگی» ناشی از بدافزارها، باج افزارها، حملات سایبری یا بلایای طبیعی باشد تفاوتی نمیکند و همان اصول اساسی وجود دارد؛ اینجا جایی است که اهمیت بازیابی اطلاعات مشخص میشود. درواقع هدف این است که همه اطلاعات سازمانی در اسرع وقت بازیابی شود، وقفه در کسبوکار به حداقل برسد، جریانهای مهم درآمدزایی حفظ شده و نهایتاً در اسرع وقت شرایط به حالت عادی بازگردانده شود.
بازیابی اطلاعات دارای جنبههای مختلفی است. این میتواند از امکان یافتن و بازگرداندن هر فایل ازدسترفته، تا بازیابی کامل «مرکز داده» (data center) و برنامههای مرتبط با آن پس از هر حمله سایبری یا حادثه طبیعی متغیر باشد. سیل، توفان، قطع برق، سونامی، زلزله، خرابی سیستم و حملات سایبری ممکن است برنامهها، سیستمها یا کل مراکز داده را در عرض چند ثانیه از کار بیندازد. برای تضمین کنترل اختلال و عادیسازی در اسرع وقت، تمام حوزهها و کاربردهای بازیابی اطلاعات در دسترس شرکتها و کاربران است.
یکی از اساسیترین روشها برای بازیابی اطلاعات «پشتیبانگیری» (backup) است. در این روش سازمانها یک نسخه تکراری از دادههای خود ایجاد کرده و آنها را روی نوار، دیسک، حافظه خارجی، سرویسهای ابری و غیره منتقل میکنند. این امر بهطور منظم (مانند روزانه یا هفتگی) انجام میشود. پشتیبانگیری کامل نیز توسط «پشتیبانگیری افزایشی» امکانپذیر است، بهاین صورت که تنها دادههای جدید یا اصلاحشده را پشتیبانگیری میشود.
طبق گزارش شرکت تحقیقاتی «ریپورت لینکر» (ReportLinker)، پیشبینی میشود صنعت بازیابی اطلاعات در سراسر جهان تا سال ۲۰۲۷ به ۱۵.۲ میلیارد دلار برسد. ایالاتمتحده با ارزش ۲.۳ میلیارد دلار دارای بزرگترین بازار این حوزه است. از سوی دیگر، چین نیز چندان عقب نیست و هر سال با نرخ ۱۱.۶ درصد در حال گسترش است. پیشبینی میشود ارزش بازار چین تا سال ۲۰۲۷ به ۳.۲ میلیارد دلار برسد.
«تکثیر دادهها» (Data Replication، نوعی فرآیند تکثیر و انتقال دادهها به محلی دیگری برای حافظت از آنها) با نرخ رشد سالانه ۸.۸ درصد، بزرگترین و داغترین دسته بوده و حدود نیمی از کل بازار را به خود اختصاص داده است. پیشبینی شده تا سال ۲۰۲۷ ارزش آن به ۷.۸ میلیارد دلار برسد. بخش «حفظ دادهها» بهطور قابلتوجهی از ارزش کمتری برخوردار است. ایالاتمتحده، کانادا، ژاپن، چین و اروپا اکثریت بازار جهانی این حوزه را تشکیل میدهند. بااینوجود، مجموع آنها کمتر از ۱ میلیارد دلار است.
«ویام» (Veeam) یک شرکت پشتیبان، بازیابی اطلاعات و مدیریت اطلاعات هوشمند است که در سوئیس واقع شده است. بر اساس مطالعهای که این شرکت از بیش از ۳ هزار مدیر فناوری اطلاعات انجام داده، مشکلات بازیابی اطلاعات به توانایی مشاغل در پیادهسازی تحول دیجیتال در سطح بینالمللی آسیب میرساند. طی این مطالعه مشخص شد که ۵۸ درصد پشتیبانگیریها از بین میروند و دادهها آسیبپذیر میشوند. در شرایط شیوع ویروس کرونا و عدم اطمینان اقتصادی ناشی از آن (که ۴۰ درصد از مدیران معتقدند کرونا بزرگترین خطر برای تحول دیجیتالی سازمان آنها در ۱۲ ماه آینده است)، امنیت اطلاعات ناکافی و تداوم مشکلات کسبوکارها بیشترین مشکل را برای مشاغل ایجاد کرده است.
بیشتر بخوانید:
چگونه رمز پست الکترونیکی را بازیابی کنیم؟
سادهترین راهها برای حفظ امنیت در دنیای دیجیتال/ سرقت داده از تلفن همراه را جدی بگیرید
حیات دنیای مجازی در گرو امنیت سایبری/ تکنولوژی به جنگ فیشینگ میآید
در سالهای اخیر معمول شده که شرکتها برای تهیه نسخه پشتیبان به خدمات ابری تکیه میکنند. استفاده از خدمات ابری عمومی برای پشتیبانگیری و بازیابی دادهها اغلب سرمایهگذاری اولیه شرکتهای بزرگ برای ایجاد سرویس ابری است. داشتن یک پشتیبان مقیاسپذیر، انعطافپذیر، مقرونبهصرفه و در دسترس بودن برای دادههای حساس یک شرکت بسیار مهم است.
استراتژی سنتی وابستگی به سرورهای داخلی برای پشتیبانگیری دیگر جوابگو نیست، زیرا مقیاس ندارد و بسیار گران است. مهمترین دارایی هر شرکت تجاری، سازمان یا نهادهای دولتی «داده» است. در نتیجه حفاظت از آنها به دغدغه اصلی شرکتهای بزرگ و کوچک در سراسر جهان تبدیل شده است. متأسفانه در نتیجه مستقیم شیوع ویروس کرونا، دادهها در سال گذشته بیش از قبل موردحمله قرار گرفتند. اگر امنیت دادهها از فایل-محوری به محتوا-محوری و از حفاظت دورهای به حفاظت همیشگی توسعه نیابد، پروژههای تحول دیجیتال شکست خواهند خورد.
انتهای پیام/۴۱۱۲/پ
انتهای پیام/