اخذ دکتری بدون تجربه اجتماعی، نتیجه بنیادی ندارد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، عاطفه سمائی محقق حوزه زنان و خانواده با اشاره سیر صعودی و علاقه فزاینده جامعه زنان به سمت تحصیلات عالیه در سالهای اخیر گفت: افزایش تعداد زنانی که تحصیلات عالیه کسب کردند برای جمهوری اسلامی ایران بسیار ارزنده است اما این موضوع از جنبههایی هم میتواند یک چالش قلمداد شود.
وی با تذکر این نکته که ذات مدرک گرایی، مشکلی ندارد افزود: مشکل زمانی ایجاد میشود که مدرک تحصیلی خالی از محتوا و مهارت مرتبط باشد.
این محقق زنان و خانواده تصریح کرد: متاسفانه خیلی از افراد بدون هیچ وقفه و کسب بدون تجربه اجتماعی از مقطع لیسانس به ارشد و دکتری ارتقا پیدا میکنند اما در رشته تخصصی خود حتی حاضر به طراحی و اجرای یک پژوهش بنیادی هم نیستند.
سمائی در ادامه، کپی برداریهای ناشیانه در پایان نامهها را نتیجهی معضل مدرک گرایی بدون تخصص دانست.
وی به آسیبهای اصالت دادن بیش از اندازه به مدارک آکادمیک برای زنان نیز اشاره و اظهارکرد: اگرچه تحصیل کردن برای بانوان خیلی راحت شده اما همین بانوان تحصیلکرده میتوانند شرایط را برای خود و خانوادههایشان دشوار کنند چون وقتی تحصیلات خالی از مهارت باشد افراد حتی قادر به حل کوچکترین تعارضات شخصی و شغلی و اجتماعی خود نخواهند بود.
سمائی، توهّم خود بزرگ بینی و روحیه همه چیزدانی را از آسیبهای مدرک گرایی بدون توجه به تخصص برشمرد و گفت: متاسفانه مدرک گرایی صرف، که افراد را خارج از نقش اجتماعی مربوطه تربیت میکند، قدرت انعطاف آنها را در پذیرش خطا و اشتباهات کاهش میدهد.
سمائی تصریح کرد: متأسفانه پدر و مادرهایی که سرخورده هستند فرزندان را به سمت مدرک گرایی افراطی سوق میدهند و همین باعث میشود فرزندان هدف از بودن در دنیا را فراموش کنند.
انتهای پیام/
انتهای پیام/