دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 شهريور 1400 - 15:53

چین فضاپیمایی به طول چند کیلومتر طراحی می‌کند/ غول چینی در منظومه شمسی به حرکت در می‌آید

سازمان فضایی کشور چین در حال طراحی فضاپیمایی غول‌پیکر برای تحقیق در خارج از کره زمین است.
کد خبر : 602984
فضاپیما



به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، مدیران سازمان فضایی چین از آغاز پروژه طراحی فضاپیمایی غول‌پیکر برای توسعه تحقیقات فضایی این کشور خبر دادند. اطلاعات اولیه از این فضاپیما حاکی از آن است که ماشین تحقیقاتی چینی‌ها بسیار بزرگ خواهد بود و احتمالاً طول آن به چند کیلومتر می‌رسد.


به نظر می‌رسد چینی‌ها قصد دارند تحولی در صنعت ساخت فضاپیماهای تحقیقاتی ایجاد کرده و بزرگ‌ترین ماشینی را که تاکنون در فضا بوده است طراحی و به سمت مقصد مورد نظر پرتاب کنند. سیاست‌مداران چینی معتقدند اجرای این پروژه نقش مهمی در تحقق اهداف فضایی چین دارد و امکان استفاده از منابع موجود در فضا، اکتشاف اسرار جهان و حضور طولانی مدت در خارج از کره زمین را فراهم می‌کند. در حال حاضر بودجه ۲.۳ میلیون دلاری برای طراحی اولیه این فضاپیمای غول‌پیکر اختصاص داده شده است.


با توجه به وزن بسیار زیاد این فضاپیما محققان در تلاش هستند تا راهی مناسب برای پرتاب آن به فضا پیدا کنند. قطعاً پرتاب چنین ماشینی به خارج از کره زمین هزینه و انرژیی زیادی نیاز دارد. چینی‌ها در چند سال اخیر برنامه‌های بلندپروازانه‌ای را برای افزایش تسلط این کشور بر منظومه شمسی انجام داده یا آغاز کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین پروژه‌های سازمان فضایی چین ارسال موفقیت‌آمیز کاوشگر ژورانگ به مریخ است. این مریخ‌نورد از زمان آغاز مأموریت خود در سیاره سرخ تصاویر ارزشمندی را به زمین مخابره کرده و تحقیق این آن در مریخ همچنان ادامه دارد. در حال حاضر تنها کاوشگرهای چین و آمریکا در مریخ فعالیت می‌کنند.


همچین سازمان فضایی چین می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ ایستگاه فضایی اختصاصی این کشور را با طول ۱۰۹ متر و عرض ۷۵ متر طراحی و به مدار زمین ارسال کند. هرچه فعالیت‌های چین و روسیه در صنعت فضایی بیشتر می‌شود رقابت در این حوزه نیز شدیدتر شده و انحصار آمریکا در تحقیقات فضایی از بین می‌رود.


انتهای پیام/۴۱۴۴/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته