دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 دی 1394 - 08:30

موتورهای GPSدار بدون ناخدا، قایق را ثابت نگه می‌دارند + ویدئو

نخستین گام در ساخت شناورهای هوشمند و «بدون راننده» با ساخت مکانیزم ثابت نگه‌داشتن قایق‌های موتوری، برداشته شد و اکنون می‌توان امیدوار بود که شناورها هم به راهی که هواپیما و خودرو رفته‌اند، بروند.
کد خبر : 59931

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از وب‌سایت Mercury Marine، راندن یک قایق موتوری برای هر تازه‌کاری یک تجربه سخت است. قایق‌های موتوری و شناورهایی که از نیروی موتور برای حرکت بهره‌ می‌گیرند، همچنان تحت تأثیر قدرت جریان آب و باد هستند و کنترل آنها دشوار است.


این شرایط به‌طور خاص وقتی بیشتر احساس می‌شود که قصد داشته باشید ثابت در جای خود منتظر غواصی که زیر آب است باشید یا اینکه پشت یک پل برای باز شدن ایستاده باشید.


ثابت نگه‌داشتن یک شناور روی آب وقتی که موتورها خاموش است یکی از کابوس‌های هر قایق‌رانی محسوب می‌شود اما شرکت «مرکوری مرین» با رونمایی از موتورهای هوشمند «ورادو» که در آنها از تکنولوژی «اسکای هوک» مبتنی بر GPS استفاده شده است، این مشکل را از پیش پای دریانوردی برداشته است. همانطور که در ویدئوی منتشر شده هم قابل مشاهده است، با استفاده از موتورهای دورانی، شناوری که برای خودش این‌طرف و آن‌طرف می‌رود، ناگهان متوقف می‌شود.


تضمین ثبات در حالت ایستایی قایق، تنها مزیت این سیستم نیست و تنها کارآیی آن هم دریانوردی آسان برای تازه‌کارها نیست. این سیستم رانش، هدایت قایق به وسیله یک «جوی استیک» را ممکن کرده و این امکان را می‌دهد که با یک دست قایق را در کنترل داشته باشید و با دست دیگر از سفر دریایی خود لذت برده و با میهمان‌ها غذا بخورید.


از سوی دیگر این موتورها گام نخست در مسیر خودران شدن قایق‌ها محسوب می‌شوند. اگرچه هنوز راه درازی برای ساخت قایقی که به‌ طور کامل خودش را هدایت کند در پیش است، اما موتورهای مبتنی بر GPS که می‌توانند موقعیت یک نقطه ثابت را برای قایق حفظ کنند، قطعا کمک بزرگی به ساخت قایق‌های بدون ناخدا خواهد بود.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

برچسب ها: GPS قایق
ارسال نظر
هلدینگ شایسته