افزایش قیمت بلیت قطار منطقی نیست/ ورود مجلس به موضوع گرانی قیمت بلیت قطار
به گزارش خبرنگار حوزه مسکن و شهرسازی گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، پس از شیوع ویروس کرونا و محدودیت سفر با خودروهای شخصی در اغلب جادههای کشور، تمایل مردم نسبت به استفاده از حملونقل ریلی به طور نسبی افزایش یافت. از اینرو در ایام مختلف سال و دوران پیک سفرها و مناسبتها همواره با افزایش چشمگیر قیمت بلیت قطار در مسیرهای مختلف کشور روبرو بودیم، تا جایی که قیمت بلیت قطار تهران مشهد برابر با بلیت هواپیما شد و حتی در مواقعی از آن نیز پیشی گرفت.
بابک احمدی رئیس هیئت مدیره انجمن شرکتهای حمل و نقل ریلی در خرداد ماه ۱۳۹۹ میگوید شورای عالی ترابری با توجه به پیشنهاد شرکتهای ریلی مسافری مبنی بر افزایش قیمت بلیت قطارهای مسافری، با افزایش ۲۰ درصدی بهای بلیت این قطارها موافقت کرد. وی معتقد بود با شیوع کرونا و الزام وزارت بهداشت مبنی بر رعایت فاصلهگذاری اجتماعی قطارهای مسافری با نیمی از ظرفیت خود تردد میکنند در واقع در یک کوپه ۴ نفره دو نفر مسافر مینشیند و درنتیجه ظرفیت قطارها کاهش یافته است.
بیشتر بخوانید:
۸ پروژه ریلی دیگر تا پایان سال ۱۴۰۰ تکمیل میشود
پس از گذشت چند ماه و آغاز مجدد مسافرتها و جابهجاییها با حملونقل ریلی، شرکت راهآهن در بهمن ۹۹ اعلام کرد که مسافران باید ۲۵ درصد هزینه صندلیهای خالی را پرداخت کنند. آنطور که شرکت راهآهن اعلام کرد این مصوبه بخش کوچکی از زیان حاصل از شیوع کرونا را برای شرکتهای ریلی جبران میکند، ضمن اینکه امکان جابجایی مسافران بیشتری را فراهم خواهد کرد.
تیرماه ۱۴۰۰ بابک احمدی رئیس هیئت مدیره انجمن شرکتهای حمل و نقل ریلی درباره افزایش قیمت بلیت قطار مسافری میگوید هزینههای شرکتهای مسافری بسیار زیاد است؛ چند ماه است که این تقاضا را از شرکت راهآهن داشتهایم؛ تقاضای شرکتها کاملاً بهحق است؛ وقتی به بخش خصوصی میگوییم قیمت بلیت را افزایش ندهید، باید از طرف دیگر هزینههای آن را جبران کنیم؛ از سوی دیگر دولت به دلیل نبود منابع، امکان پرداخت یارانه ندارد؛ شرکتهای ریلی مسافری را موظف کردهاند در کوپه ۴ نفره برای ۲ نفر بلیت بفروشند اما هزینههای جاری شرکتها، همچنان برای ۴ نفر است؛ شرکتها این مابهالتفاوت را از کجا باید تأمین کنند؟
احمدی بابیان اینکه سرمایهگذاری خرید واگن را خود شرکتها انجام میدهند نه دولت، میافزاید دولت بهجای حمایت از سرمایهگذاری بخش خصوصی در حملونقل ریلی مسافری، عمداً کاری میکند که این سرمایهگذاری غیراقتصادی شود. شرکتهای ریلی بهتدریج با این روند نابود میشوند.
در فاصلهای کوتاهمدت پی ارسال نامهای از سوی شهرام آدم نژاد معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی ترابری به عباس تابش معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر اعلام نظر این سازمان در خصوص افزایش قیمت بلیت قطار مسافری، این سازمان اعلام کرد: با توجه به اینکه بر اساس مصوبه سال بهمنماه ۱۳۹۷ ستاد تنظیم بازار، شورای عالی ترابری مرجع نهایی تعیین قیمت بلیت قطار است؛ لذا هر مصوبهای که شورای عالی ترابری در این خصوص داشته باشد، ازنظر سازمان حمایت نیز بلامانع خواهد بود.
گفتنی است پیشازاین شهرام آدم نژاد معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی ترابری در نامهای به رئیس سازمان حمایت، خواستار اعلام نظر این سازمان در خصوص افزایش قیمت بلیت قطارهای مسافری با توجه به افزایش سنگین هزینههای جاری این شرکتها شده بود.
شارلی انویه، عضو کمیسیون عمرانی مجلس شورای اسلامی در این راستا در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا میگوید واکنش مجلس در مورد افزایش قیمت بلیت قطار باید از طریق کمیسیون عمران انجام شود که در اولین جلسه کمیسیون عمران مطرح خواهد شد و اولین جلسه کمیسیون عمران مجلس یکشنبه هفته آینده برگزار میشود.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا با طرح گرانی بلیت قطار موافق هستید یا خیر، میافزاید هیچکس با افزایش قیمت موافق نیست و افزایش قیمت باید اصولی باشد و چه آنالیز و آیتمهایی را شرکت راهآهن جمهوری اسلامی انتخاب کرده و میخواهد افزایش بها دهد و این موضوعات را باید بهصورت ریز و جزئی موردبررسی قرارداد.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه آیا مجلس میتواند مانع اجرای این افزایش قیمت بشود، معتقد است مجلس ناظر است و حتماً اگر لازم باشد ورود میکند و مشاهده کردید که بلیتهای هواپیما را کمیسیون عمرانی ورود کرد و آنالیزهای لازم را انجام داد. به خاطر شرایط کرونا کمی محدودیت فروش دارند و شاید بتواند بهنوعی قابلقبول باشد اما باید موضوعات را بررسی کرد و بر اساس آنالیز موردنظر خودم باید مشاهده کنم که آیا قبول خواهم کرد یا خیر.
با توجه به ممنوعیت تردد در جادهها استفاده از حملونقل ریلی افزایش محسوسی پیداکرده است و نهادهای نظارتی میبایست بهعنوان مدعیالعموم وارد شوند و این افزایشهای بیرویه را موردبررسی قرار دهند. قیمت بلیت قطار که قرار است از ابتدای شهریور افزایش پیدا کند در خرداد و تیرماه این روند افزایشی مشاهدهشده و در روزهای خاص باقیمت حملونقل هوایی برابر بوده است.
انتهای پیام/۴۱۳۳
انتهای پیام/