آفندهای رسانهای؛ اهداف، ابزارها و روشها
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا، اندیشکده راهبردی رسانهها و فضای مجازی تا زمان برگزاری همایش ملی آفند رسانهای، چکیدهای از بهترین مقالات کاربردی را برای آگاهی علاقهمندان منتشر میکند.
این رویداد علمی با هدف حل مسئله از طریق ترویج دانشهای مرجع و تولید محتوای علمی مورد نیاز مدیران حوزه رسانه طی روزهای پنجم و ششم مرداد ماه و در قالب دو پانل نخبگان رسانه و پژوهشگران جوان برگزار میشود.
علاقهمندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی میتوانند به وبگاه انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات به آدرس: https://mmedia.damavandiau.ac.ir/fa مراجعه کنند.
بیشتر بخوانید:
بررسی ساختارها، امکانسنجی و راهکارهای آفند رسانهای
تحقق دولت الکترونیک با استفاده از پلتفرمهای بومی، ایمن و باکیفیت
نقش رسانههای مهاجم در کاهش مشارکت رأیدهندگان افغانستان ۲۰۱۹
جنگ اطلاعات تجاری در رسانههای اجتماعی
آفندهای رسانهای؛ اهداف، ابزارها و روشها
آفندهای رسانهای؛ اهداف، ابزارها و روشها؛ عنوان مقاله لیلا جهشی پژوهشگر کارشناسی ارشد علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند است که چگونگی تهاجم رسانههای فارسیزبان خارجنشین علیه مردم ایران را تشریح کرده است.
در این مقاله آمده است: صحبت از تهدید در دنیای امروز، صحبت از تغییر شکل شیوههای نفوذ و جنگ است. یکی از شیوههای جنگ نرم، توسعه عملیات آفندی جنگهای رسانهای است. از آنجا که جنگ رسانهای، تنها جنگی است که حتی در شرایط صلح نیز بین کشورها ادامه دارد، هر کشوری با استفاده حداکثری از توان رسانهای خود برای دستیابی به اهداف سیاسیاش تلاش میکند.
نویسنده با مرور اقدامات رسانههای مهاجم در همراهی با تحریمهای ظالمانه علیه ایران میگوید: این رسانهها با سرمایهگذاریهای هنگفت تلاش میکنند بهصورت فرسایشی و با گرفتن آرامش مردم و ایجاد خشم و ناامیدی در آنها، فشار تحریمهای اقتصادی را مضاعف کنند. آنها تا یک دهه پیش فقط اخبار و تحلیلهای سیاسی منتشر میکردند؛ اما در این سالها تغییر رویکرد دادهاند و اخبار را در لابهلای محتوای سرگرمکننده جای میدهند یا اینکه خبرها را با شادی و نشاط یا یأس و ناامیدی همراه میکنند تا مخاطبان را سرگردان و حیران کنند.
جهشی میگوید: این شبکههای خبری با استفاده از دو عامل مهم اعتبار گروهای مخالف و کمکاری رسانههای جریان اصلی کشور؛ برنامههای خود را در محورهای آموزش دموکراسی، آزادی رسانهها، برابری جنسیتی، اسلام هراسی و حمایت از اسلام سکولار و پیگیری مطالبات مردمی تنظیم میکنند.
نویسنده با اشاره به عملکرد رسانههای مهاجم در زمینههای جاسوسی، افشای اسرار شخصی و دولتی، تهدید به هتک حیثیت، ترویج خشونت و بیبند و باری جنسی، تبلیغات براندازانه علیه نظام، استحاله خردهفرهنگها، شایعهسازی و به راهانداختن جنگ روانی، دروغپردازی، توهین، افترا و سایر مورد مشابه، معتقد است که آنها با سوءاستفاده از قدرت ارتباطات، زمینه ایجاد بحرانهای فردی، ملی و فراملی را فراهم میکنند.
جهشی با اشاره به مدل سلاحسازی از رسانههای اجتماعی میگوید: رسانههای مهاجم در ابعاد رفتاری، شناختی و عاطفی بر مخاطبان تأثیر میگذارند و آنها را به سوی اهداف خود هدایت میکنند.
استفاده از شیوههای ضدتبلیغی، لقبسازی، جهتدار کردن اخبار، همرنگی با جماعت، ابهامزایی، عمومیتبخشی و فرافکنی تاکتیکهای دیگری هستند که در این مقاله به آنها اشاره شده است.
وی در بخش پایانی مقاله تأکید میکند: ایران برای رساندن صدای خود به گوش جهانیان، نیازمند توسعه رسانههایی با سطح اثرگذاری منطقهای و فرامنطقهای است. تحلیل جنگ رسانهای ایران و غرب در مذاکرات خلال هستهای نیز گویای این موضوع است که در شرایط فعلی، تدوین استراتژی و پیوستهای رسانهای برای پیشبرد اهداف دیپلماسی رسانهای کشور ضرورت دارد.
علاقهمندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی میتوانند به وبگاه انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات به آدرس: https://mmedia.damavandiau.ac.ir/fa مراجعه کنند.
انتهای پیام/۴۱۰۳/
انتهای پیام/