دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 دی 1394 - 08:30

ربات پرنده چینی با قدرت مانور باورنکردنی + ویدئو

محققان چینی یک نمونه از پهپادی را ساختند که سرعت هواپیما و چالاکی هلی‌کوپتر را همزمان دارد و در پروازهای آزمایشی نیز قدرت مانور باورنکردنی را به نمایش گذاشته است.
کد خبر : 59515

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌ نقل از engaget، پهپادهایی که مانند هلی‌کوپتر از سیستم پرواز عمودی برخوردارند، از چالاکی و قدرت مانور خوبی بهره می‌برند اما انواعی که به شکل بالدار و ثابت هستند، به زحمت در مفهوم «چابک» می‌گنجند چراکه پرواز آنها نیازمند باند و مانورشان بسیار ضعیف است. اکنون محققان چینی موفق شده‌اند با استفاده از یک سیستم هدایت تراست تازه، توانایی مانور پهپادهای بال‌ثابت را به شدت افزایش دهند به شکلی که پهپاد حاصل، می‌تواند در فضایی بسیار کوچک‌تر دور بزند و در محیط‌هایی که قبلا برای پهپادهای بالدار بسیار خطرناک بود، به آسانی پرواز کند.


این سامانه هدایت تراست تازه که شبیه به تراست‌های برپایه موتور جت است، کاملا مشابه نمونه‌ای است که در هواپیمای جنگنده F-22 به کار گرفته شده اما بسیار سبک‌تر و کوچک‌تر از آن است و در نتیجه می‌توان از آن در یک ربات پرنده بهره گرفت.


سازندگان این سیستم موفق شدند با استفاده از آن توان انجام مانورهای غیرممکن را به پهپادهای بال‌ثابت بیفزایند و این توان را با موفقیت در محیطی بسیار خطرناک به چالش بکشند. هنوز مشخص نشده است که تولید این پهپاد از چه زمانی آغاز می‌شود اما افزوده شدن این توانایی به پرنده‌های بدون سرنشین، به‌خصوص در استفاده از این وسیله در عملیات امداد نجات، تأثیر زیادی خواهد داشت.


در حال حاضر پهپادهای بال‌دار که قابلیت پرواز در مسافت و زمان بیشتری را دارند، به دلیل محدودیت توان مانور، امکان پرواز در فضاهای تنگ مانند خیابان‌ها و دره‌ها را ندارند و به همین دلیل در چنین مواردی از پهپادهای هلی‌کوپتری بهره گرفته می‌شود.


در ویدئویی که سازندگان از پرواز آزمایشی این پهپاد منتشر کرده‌اند، این پرنده به‌ خوبی می‌تواند در محیط کوهستانی و با باد شدید، در ارتفاع پایین بدون هیچ مشکلی پرواز کند، کاری که برای پهپادهای بال‌ثابت تاکنون غیرممکن بوده است.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا



دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته