دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 تير 1400 - 16:36

بی‌دندانی خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد از دست دادن دندان باعث افزایش خطر ابتلا به زوال عقل می‌شود.
کد خبر : 593691
دندان



به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از گیزمودو، نتایج یک بررسی جدید حاکی از آن است که هرچه دندان‌های بیشتری از دست بدهید، احتمال ابتلا به بیماری‌های زوال عقل نیز بیشتر می‌شود. احتمال ابتلا به این نوع بیماری‌ها در افراد مسنی که دندان‌های بیشتری از دست داده‌اند، بیشتر است. با این حال استفاده از پروتزهای مصنوعی می‌تواند این احتمال را کاهش دهد.


بسیاری از تحقیقات علمی خبر از ارتباط احتمالی میان سلامت دندان و لثه‌ها و سایر اعضای بدن به ویژه قلب و مغز می‌دهد. با این حال یک یا دو مطالعه برای اثبات رابطه علت و معلولی کافی نیست به همین دلیل دانشمندان به طور مرتب تحقیقات قبلی را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا درک بهتری از شواهد به دست آمده پیدا کنند.


گروه تحقیقاتی دانشگاه نیویورک اخیراً ۱۴ مطالعه مختلف را تجزیه و تحلیل کرده تا ارتباط میان از دست دادن دندان و عملکرد شناختی در افراد مسن را دقیق‌تر بررسی کند. براساس شواهد به دست آمده، ارتباط مستقیمی میان از دست دادن دندان و کاهش عملکرد شناختی وجود دارد. از دست دادن دندان‌ها (در تعداد بالا) عملکرد شناختی را تا ۴۸ درصد کاهش می‌دهد و باعث افزایش احتمال ابتلا به زوال عقل تا ۲۸ درصد می‌شود.


انتهای پیام/۴۰۲۱/




انتهای پیام/

برچسب ها: دندان زوال عقل مغز
ارسال نظر
هلدینگ شایسته