دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون اداره تشکل‌های اسلامی دانشگاه آزاد تاکید کرد:

در صدر فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دانشگاه، اخلاق باید حاکم باشد/ محور کار سیاسی دانشجویی، مبارزه با فقر و فساد و تبعیض است

معاون اداره کل تشکلهای اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه نمی تواند از فعالیت های اجتماعی و سیاسی فاصله بگیرد، اظهار کرد: فعالیت سیاسی در دانشگاه مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و همواره اصرار بر این داشته‌اند که دانشجویان باید سیاسی باشند و فرمودند خدا لعنت کند دست هایی را که می خواهند جوان ما و دانشجوی ما را غیر سیاسی کنند. البته منظور از فعالیت سیاسی، قطعا سیاسی کاری و افتادن در دامن جناح های سیاسی، احزاب و جبهه بندی های بیرون از دانشگاه نیست.
کد خبر : 59290

سید محمد تقی قریشی در گفتگو با خبرنگار آنا با بیان اینکه مدیران و ساخت مدیریت جدید دانشگاه آزاد اصولگرایان اصلاح‌طلب هستند، گفت: مدیران دانشگاه به مبانی نظام مقدس جمهوری اسلامی، ولایت فقیه، مقام معظم رهبری، حضرت امام و قانون اساسی معتقدند، و در همین حال بر این باورند که انسان نمی‌تواند به دنبال اصلاح نباشد چرا که حرکت تعالی بخش اسلام جز بر پایه اصلاحات امکان ندارد، دین حقیقی و جوهر دین یعنی همین؛ اسلام که دین خاتم شده به خاطر آن است که در هر عصری با پالایش آنچه که در گذشته بوده و در نظر گرفتن اقتضائات روز، بتواند جامعه را اداره کند. اسلام نیامده که انسان را در 1400 سال قبل نگه دارد؛ امام زمان(عج) هم بعد از ظهور با حضور خود ، جامعه را با تمام پیشرفت ها و توسعه علمی اداره می کنند و بشر کاملا متفاوت با بشر امروز زندگی کرده و امام زمان(عج) جامعه ای پر از سوال و پرسش همراه با گفتگو و هم اندیشی را اداره خواهند کرد.


وی با تاکید بر اینکه بر خلاف تصویری که در بیرون از دانشگاه وجود دارد، به دنبال تقویت هیچ جریان سیاسی در دانشگاه نیستیم، تصریح کرد: به دلیل حضور آیت الله هاشمی در راس هیات امنای دانشگاه، برخی حملات به ایشان، دانشگاه و مدیران آن می شود و نسبت های ناروا به دانشگاه می دهند. با توجه به تذکرات مکرر آیت الله هاشمی رفسنجانی و ریاست دانشگاه، جناب آقای دکتر میرزاده، دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به هجمه های زیادی که مواجه شد، باید فعالیت سالم داشته باشد و از لشکرکشی های سیاسی پرهیز کند که در این راستا، نقش رؤسای واحدها بسیار مهم است.


وی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی، باشگاه سیاسی احزاب نیست، افزود: مسولان دانشگاه با نظارتی که دارند، اجازه نخواهند داد تشکل های اسلامی سیاسی، جایگاه، باشگاه و محل جولان جریانات سیاسی و افراد سیاسی باشند و رؤسای واحدهای دانشگاهی باید نظارت کافی را در این‌باره داشته باشند.


وی تصریح کرد: ان شاءالله سال 1394، سال دولت و ملت و سال همدلی و همزبانی، فرصتی باشد تا دانشجویان و استادان فعالیت های سیاسی خود را افزایش دهند و اساتید با برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و نشست های تخصصی، تولید نشریات تخصصی در حوزه مسائل سیاسی،‌فرهنگی، اجتماعی و... حضور فعالی را در عرصه فعالیت های خود داشته باشند.


قریشی ادامه داد:‌ جامعه ما باید معتقد به مبانی و اصول باشد که اگر نباشد، آنارشیسم حاکم خواهد شد؛ ما در دانشگاه آزاد اسلامی به جد اصولگرا هستیم، اما اصولگرایی که منجمد، بسته و متصلب نیست؛ مبانی دانشگاه آزاد اسلامی، اصولگرایی توام با اصلاح است و تفکر سیاسی آن، «اعتدال» به معنای حقیقی کلمه است و مشی و جهت گیری ها در تصمیم گیری برای تشکل ها می‌باشد. همچنین هیات سه نفره شامل رئیس دانشگاه، مسوول نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب و نماینده رئیس دانشگاه در تشکل ها خواهد بود و با رای اکثریت، تصمیم ها قابل اجرا است؛ خوشبختانه مسوولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز، شخصیت های فرهیخته‌ای هستند که مسائل دانشجو و دانشگاه را درک کرده و اقتضائات را می دانند و معاونان فرهنگی دانشجویی نیز در واحدها در مسائل به روز هستند.


با توجه به نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات پیش رو، باید با تدبیر و درایت کارها را به پیش ببریم و مراقبت کنیم از امکانات دانشگاه برای تبلیغ جریان های سیاسی استفاده نشود

وی گفت: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی از همه طیف های سیاسی اصولگرا، اصلاح طلب و معتدل و ... هستند و همه نیاز به فعالیت دارند و دبیرخانه تشکل های اسلامی سیاسی باید نیازشان را تامین کند و در این راستا، نقش پشتیبانی کننده و هماهنگ کنندگی دارد، و حق دخالت در امور تشکل ها را ندارد.


معاون اداره کل تشکل های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اساس کار مدیران و مسوولان دانشگاه، انجام فعالیت‌های اخلاق محور است، اظهار کرد: با توجه به ایام انتخابات که نزدیک است، همانند گذشته افراد زیادی از جریان های مختلف سیاسی در دانشگاه حضور می یابند و با هماهنگی لازم و با موافقت هیات نظارت هر واحد دانشگاهی سخنرانی خواهند داشت، اکنون مسیر ما طبق قوانین کاملا روشن است و روسای واحدها باید به جد توجه داشته باشند که بخشنامه های ارائه شده مبنای کارشناسی داشته و بر اساس سیاست های کلان دانشگاه تنظیم و ابلاغ می شود.


وی با بیان اینکه افق جدیدی برای فعالیت های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه باز شده، اظهار کرد:‌ ما معتقدیم فعالیت‌های خشک سیاسی به طور طبیعی دانشجو را به سمت بیرون دانشگاه می کشد و استقلال او را مخدوش می کند، اما اگر در این فعالیت ها، موضوعات هنری و فرهنگی همراه با نشاط باشد، دانشجو را در دانشگاه جذب می کند و در این زمینه به تشکل ها اجازه فعالیت داده شده و از آنها حمایت می شود. به همین خاطر است که هر قدر تشکل ها کار هنری و فرهنگی انجام دهند، به طور جدی حمایت می شوند و این نوع فعالیت سیاسی فرهنگی، ما را به هدف خود که سیاست‌ورزی دانشجو است، می رساند.


قریشی گفت: فعالیت های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی در تشکل ها از منظر مسولان دانشگاه؛ دانشگاه و همچنین کشور را به اهداف بلند فرهنگی سیاسی و اجتماعی خود نزدیک می کند و فعالیت سیاسی اسلامی اداره تشکل ها هم نوعی از فعالیت های اجتماعی دانشگاه است و تفاوتی ندارد.


وی با توجه به معضلات بیرونی تاثیرگذار بر دانشگاه، بر لزوم هماهنگی های لازم برای انجام فعالیت های سیاسی فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد و گفت: با توجه به نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات پیش رو، باید با تدبیر و درایت کارها را به پیش ببریم و مراقبت کنیم از امکانات دانشگاه برای تبلیغ جریان های سیاسی استفاده نشود.


قریشی با بیان اینکه دانشگاه نمی تواند از حوزه فعالیت های اجتماعی فاصله بگیرد، اظهار کرد: فعالیت سیاسی در دانشگاه مورد تاکید رهبری بوده و همواره اصرار بر این داشته‌اند که دانشگاه ها باید فعالیت های سیاسی داشته باشند و دانشجویان باید سیاسی باشند و البته منظور از فعالیت های سیاسی، سیاسی کاری و افتادن در دامن جناح های سیاسی و جبهه بندی های بیرون از دانشگاه نیست و ایشان بارها این موضوع را تبیین کرده اند.


وی ادامه داد: قبل از مقام معظم رهبری، امام راحل هم حرکت خود را از دانشگاه و حوزه آغاز کردند و از زمانی که این دو مجموعه در کنار یکدیگر قرار گرفته و همدیگر را به رسمیت شناختند، حرکت امام (ره) نتیجه داد. زمانی که دانشگاهیان کاملا در کنار حوزویان قرار گرفتند و به تحلیل نهضت امام پرداختند، با بسیج مردم در سراسر کشور، نهضت امام خمینی(ره) در سال 57 پیروز شد. اکنون نیز همین نگاه در سطح کلان وجود دارد که این روند باید ادامه یابد. در همین راستا است که مقام معظم رهبری تاکید دارند دانشجویان باید فعالیت سیاسی داشته باشند.


وی ادامه داد:‌ البته باید تاکید کنم که این فعالیت اصلا بدین معنی نیست که دانشگاه آوردگاه و عرصه جولان‌ جریان های سیاسی باشد، دانشگاه باید روی احزاب و جریان‌های سیاسی بیرون تاثیرگذار باشد، نه آنکه متاثر از جریان هایی بیرونی باشد که نماینده جناح و احزابی هستند که عقبه 30-50 نفره دارند. قطعا برای دانشگاهی مثل دانشگاه آزاد اسلامی با تعداد یک میلیون و هفتصد هزار دانشجو و هزاران هیات علمی و کارمند، زیبنده نیست که تحت تاثیر تصمیمات یک مجموعه 50 نفری در خارج از دانشگاه باشد.


هدف غایی و نهایی ما این است که دانشجویان سیاست ورزی را یاد بگیرند و دانشگاه (اعم از تشکل‌های دانشجویی و اساتید) بتواند در خارج از دانشگاه موثر بوده و جهت بدهد و گفتمان ساز باشد

وی گفت: هدف غایی و نهایی ما این است که دانشجویان سیاست ورزی را یاد بگیرند و دانشگاه (اعم از تشکل‌های دانشجویی و اساتید) بتواند در خارج از دانشگاه موثر بوده و جهت بدهد و گفتمان ساز باشد؛ نکته مهم دیگر پسوند اسلامی تشکل ها بوده و آن برای این است که توجه و دقت داشته باشیم که خاستگاه فعالیت‌‌های سیاسی دانشگاه مبانی دینی، اعتقادی و اخلاق است، چرا که در صدر جدول فعالیت ها و برنامه های سیاسی اجتماعی دانشگاه، اخلاق باید حاکم باشد ؛ همان چیزی که الان در فعالیت های سیاسی بیرونی گم شده است و باید بپذیریم که متاسفانه علی رغم همه شعارها و جهت گیری انقلاب و تحولی که در سال 57 برای حاکم کردن ارزش های اخلاقی و مکارم اخلاقی اتفاق افتاد، گاه احساس می‌شود اخلاق در فعالیتهای سیاسی روز به روز کمرنگ‌تر شده است.


معاون اداره کل تشکلهای اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به باندبازی ها، جوسازی ها و تهمت و دروغ ها در محیط اجتماعی اظهار کرد: برخی به اسم دین و اعتقادات دینی بدترین انحرافات را در جامعه دامن زده و اغراض خود را در کنار برداشت های غلط از دین و آموزه های ، ارائه می‌دهند. در نتیجه، بنیان های اخلاقی در جامعه متزلزل شده و دو روئی در جامعه نهادینه می‌شود. برای مقابله با چنین روندی است که دانشگاه باید نشان دهد بر خلاف چیزی که در بیرون اتفاق افتاده، می توان فعالیت سیاسی را بر پایه و محور اخلاق و دین انجام داد. در آن صورت، مکارم اخلاق در ارکان جامعه و همچنین زندگی فرد، جاری می‌شود.


قریشی در ادامه گفت: معضلات و مسائل اخلاقی باید آسیب شناسی شود؛ همچنین چالش هایی که اخلاق را در فعالیت های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، تهدید می کند، باید شناسایی شود؛ یکی از این مکان ها که می توانیم اخلاق حرفه ای را در این زمینه، نهادینه کنیم، تشکل های سیاسی است.


قریشی در ادامه گفت: دانشگاه سیاسی یعنی دانشگاهی که دغدغه‌های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی جامعه را پیگیری کند و محور کار نیز مبارزه با استکبار و استکبارستیزی، مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و عدالتخواهی است. در همین راستا، گفتمان مبارزه با فقر و فساد و تبعیض در سطح جنبش دانشجویی باید بر اساس مطالبات مقام معظم رهبری به‌صورت جدی و پررنگ و نه بصورت مصرفی و مقطعی دنبال شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته