دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 تير 1400 - 12:00
آنا گزارش می‌دهد؛

تلاش برای رسیدن به شغل با طرح صدف/ آموزش مهارت‌های نرم؛ چراغ سبزی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان

طرح صدف با آموزش مهارت‌های نرم به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، ورود به بازار کار را برای آنها آسان‌تر می‌کند تا افراد به جایگاه شغلی متناسب با استعداد، مهارت و توانمندی‌های خود برسند.
کد خبر : 591627
فارغ التحصیل

گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، طرح صدف با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با هدف توانمندسازی شغلی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برای ورود به بازار کار و زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور برگزار می‌شود. دوره اول طرح صدف در سال ۹۷ با حضور ۴۰۰ نفر و تنها در تهران برگزار شد. دوره دوم نیز در سال ۹۸ با حضور هزار نفر در تهران، یزد، کرمانشاه و اصفهان برگزار شد. سومین دوره این طرح نیز در سال ۱۴۰۰ و حداقل در ۱۰ استان کشور برگزار می‌شود، تاکنون برگزاری این رویداد در شهرهای مختلفی چون تهران، اصفهان، یزد، کرمانشاه و قم قطعی شده اما مسئولان برگزاری در حال توافق با استان‌های دیگر هستند.


دوره‌ سوم چه تفاوتی با دوره‌های قبلی دارد؟


وسعت جغرافیایی طرح صدف در دوره سوم بیشتر شده و این رویداد در استان‌های بیشتری برگزار می‌شود. همچنین مشارکت دانشگاه‌ها، مراکز نوآوری و بنیادهای نخبگان استانی افزایش یافته است. دوره سوم طرح صدف از نظر محتوایی نیز دچار تغییر و تحولاتی شده و در چند فاز برگزار می‌شود. این فازها شامل کمپ اول: خودشناسی و شناخت سبک‌های شغلی، کمپ دوم: مهارت‌افزایی در زمینه مهارت‌های نرم، کمپ سوم: شناخت اکوسیستم فناوری و نوآوری و محیط کسب‌وکار و کمپ چهارم: طراحی و هدایت در مسیر حرفه‌ای می‌شود. هدف نهایی معرفی نیروی انسانی به استارت‌آپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها و زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور است.


به گفته مجتبی جباری‌پور، مدیرکل ترویج و توسعه خوشه‌های نوآوری پارک فناوری پردیس؛ پیش‌بینی شده تعداد شرکت‌کنندگان در دوره سوم به ۲ هزار نفر برسد، با این حال به دلیل شرایط کرونایی وضعیت واضح نیست و بسیاری از دانشگاه‌ها و مجموعه‌ها منتظر انجام واکسیناسیون سراسری هستند. چنین رویدادهایی به صورت آنلاین نیز برگزار شده اما اثرگذاری آنها زمانی که به صورت حضوری و کارگاهی برگزار می‌شود، بیشتر است. بیشتر مجموعه‌ها نیز اصرار به برگزاری دوره به شکل حضوری را دارند، دوره‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و در تعداد کم برگزار می‌شود.


برگزاری دوره با رعایت پروتکل‌های بهداشتی


استاندارد معمول برگزاری در طرح صدف ۴۰ تا ۵۰ نفر است. مجموعه‌هایی که ظرفیت فیزیکی مناسب برای برگزاری دوره به صورت حضوری را دارند، کارگاه‌ها را با نفرات کمتر و به صورت حضوری برگزار می‌کنند. مجموعه‌هایی که ظرفیت فیزیکی مناسب ندارند نیز می‌توانند دوره را به صورت آنلاین و حضوری برگزار کنند. برای مثال بنیاد ملی نخبگان، یک دوره را به صورت محدود، در حد ۲۰ نفر، پیش از عید برگزار کرد. پیش‌بینی می‌شود در صورتی که شرایط کرونایی بهبود یابد، تعداد شرکت‌کنندگان و برگزاری دوره‌ها نیز بیشتر شود.


دو دوره قبلی به صورت متمرکز برگزار شد، یعنی تمام مجموعه‌ها طی دو ماه دوره را برگزار می‌کردند اما تاریخ برگزاری در دوره سوم با توجه به شرایط فعلی و همکاری با استان‌های مختلف متمرکز نیست، البته اغلب مجموعه‌ها قصد دارند این دوره را در مرداد و شهریور برگزار کنند در صورتی حاد شدن شرایط کرونا، دوره‌ها در پاییز برگزار می‌شود. هر استان با توجه به شرایط خود این دوره را به صورت مستقل برگزار می‌کند، بدین‌ترتیب تا پایان سال دوره‌های مختلفی در مناطق مختلف کشور برگزار خواهد شد.


دستاوردهای طرح صدف چیست؟


جباری‌پور می‌گوید؛ بخش عمده‌ای از افرادی که در این طرح شرکت می‌کنند، دانشجویان در حال تحصیل هستند. درواقع ۷۰ تا ۸۰ درصد آنها دانشجو بوده و ۲۰ درصد باقی‌مانده را فارغ‌التحصیلان تشکیل می‌دهند. طرح صدف برای دانشجویان مؤثرتر است چراکه تمرکز آن بر آموزش مهارت‌های نرم است. بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیشتر از بیکاری عمومی است چراکه در زیست‌بوم دانش‌بنیان از نیروی انسانی انتظار دارند در کنار مهارت‌های دانشگاهی، مهارت‌های نرم نیز داشته باشد. مهارت‌های نرم شامل ارتباط‌گیری، برنامه‌ریزی، مدیریت زمان و ... می‌شود. توانمندسازی به این معنا نیست که امروز جوشکاری آموزش دهیم و دانشجویان فردا سرکار بروند و جوشکاری کنند.


در حال حاضر بسیاری از افراد به فکر گرفتن مدرک تحصیلی هستند اما اگر دوره‌ای مانند طرح صدف را بگذراند، درخواهند یافت که به جای گرفتن مدرک کارشناسی ارشد و دکتری به سراغ مهارت‌آموزی بروند؛ درواقع تأثیرگذاری طرح صدف بدین شکل است. دلیل اغلب شکست دانشجویان در بازار کار نداشتن مهارت‌های نرم است، این خلأ باید با آموزش‌هایی به غیر از آموزش فنی پر شود. مهارت‌های نرم معمولاً در فضای دانشگاهی ارائه نمی‌شود و هدف طرح صدف پر کردن این خلأ است. این دوره به دانشجویان کمک می‌کند تا ویژگی‌های شخصیتی خود را بشناسند، سبک شغلی مناسب با شخصیت خود را تشخیص دهند و شناخت مناسبی از زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور به دست بیاورند. این آموزه‌ها درنهایت به فرد اجازه می‌دهد مسیری حرفه‌ای برای شغل خود ترسیم کند. اگر این اتفاق برای نیروی انسانی بیفتد، میزان موفقیت آنها به طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. درواقع می‌توان گفت تأثیرگذاری طرح صدف در سال‌های آینده مشخص می‌شود.


هدف دوره‌های این چنینی تغییر نگرش و قرار دادن افراد در مسیر درست و حرفه‌ای برای دستیابی به پیشرفت شغلی و تحصیلی است تا افراد به جایگاه شغلی متناسب با استعداد، مهارت و توانمندی خود برسند. مکمل طرح صدف دوره‌های فنی نیز برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان برگزار می‌شود، این بوت‌کمپ‌ها تخصصی بوده و مهارت‌هایی مانند برنامه‌نویسی در آنها آموزش داده می‌شود. این بوت‌کمپ‌ها به صورت فشرده و در مدت کوتاهی برگزار می‌شوند و هدف از آنها آموزش یک مهارت جدید برای ورود به بازار کار است.


انتهای پیام/۴۰۲۱/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب