دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 تير 1400 - 13:23
علوی در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا؛

برون‌سپاری باید براساس تخصص انجام شود/ از صدای مشتری تا صدای کسب‌وکار

مدیرعامل شرکت نانوپوشش فلز گفت: برون‌سپاری یکی از روندهای معمول در شرکت است، این امر منجر به اشتغال‌زایی و چابک‌سازی شرکت‌ها می‌شود.
کد خبر : 590509
گفتگو با محمد ایمان علوی مدیر عامل شرکت نانو بیوساید

گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، شرکت دانش‌بنیان نانوپوشش فلز یکی از نخستین شرکت‌های فعال در حوزه تولید ضدعفونی‌کننده‌های حاوی ذرات نقره در کشور به شمار می‌رود. این که انواع ضدعفونی‌کننده مبتنی بر نانو نقره را تولید می‌کند، در حوزه افزایش راندمان و کاهش و سوخت نیز فعالیت می‌کند. در ادامه گفت‌وگوی محمد ایمان علوی، مدیرعامل این شرکت با خبرگزاری آنا را می‌خوانید:


آنا: در حال حاضر چند نفر در شرکت شما مشغول به کار هستند؟


علوی: مسئولیت شرکت‌های بزرگی را برعهده داشتم و تمام این مدت سعی کردم فعالیت‌های شرکت را به متخصصان برون‌سپاری کنم. این امر نه‌تنها منجر به اشتغال‌زایی می‌شود بلکه باعث چابک‌سازی شرکت‌ها نیز می‌شود. سعی کردم این روند در شرکت نانوپوشش فلز نیز ادامه داشته باشد. فعالیت‌های تخصصی را به افراد متخصص واگذار می‌کنیم.   برون‌سپاری بر اساس تخصص انجام می‌شود نه رابطه‌های شخصی.


در شرکت حدود ۲۰ پرسنل ثابت و هشت پرسنل نیمه‌وقت داریم. به طور غیرمستقیم نیز با ۵۰ نفر کار می‌کنیم، منظور از شغل‌های غیرمستقیم راننده یا تعمیرکار نیست، شرکت پخش، توزیع‌کنندگان و بازاریاب‌ها افرادی هستند که به صورت غیرمستقیم با شرکت کار می‌کنند. فعالیت پرسنل غیرمستقیم صرفاً برای محصولات شرکت ماست، برای مثال در حوزه دام‌پزشکی سه دام‌پزشک داریم که متعلق به زیرمجموعه شرکت نیستند اما در شرکت پخشی کار می‌کنند که مسئولیت توزیع محصولات را برعهده دارد.


آنا: شیوع کرونا در جهان تأثیری بر روند تولید ضدعفونی‌کننده‌ در شرکت شما داشته است؟


علوی: در ابتدا اعلام شد که ضدعفونی‌کننده و محصول مناسب برای مبارزه با ویروس کرونا حتما باید حاوی ۷۰ درصد الکل باشد. بنابراین ذهنیتی در بازار ایجاد شد که یکی از چالش‌های اصلی شرکت ما به شمار می‌رفت. این در حال بود که براساس اعلام سازمان کنترل بیماری‌های واگیردار آمریکا ۳۰ تا ۴۰ پی‌پی‌ام نقره در ضدعفونی‌کننده‌ها می‌تواند ویروس کرونا نابود کند.


سختی‌های زیادی کشیدیم تا این ذهنیت را عوض کنیم. جامعه نسبت به محصولات نانو نگاه مناسبی نداشت و به همین دلیل دردسرهای بسیاری داشتیم. برخی نیز نگران بودند که ذرات نانو از پوست رد شده و وارد گردش خون شود. با انجام تست‌هایی اثبات کردیم که این اتفاق نمی‌افتد. آزمایش‌هایی نیز در خصوص ماندگاری این ضدعفونی‌کننده‌ها انجام شد و نشان داد پس از اعمال شدن ضدعفونی‌کننده حاوی ذرات نقره به سطح، در صورت دست نزدن به آن، خاصیت آنتی‌باکتریال آن تا چند روز باقی بماند.


کرونا باعث شد که میزان آشنایی مردم با محصولات را بیشتر کرد، شاید در حالت معمول هیچ‌وقت چنین فرصتی ایجاد نمی‌شد. ضدعفونی‌کننده‌های حاوی نانونقره بو ندارد، سمیتی ندارد و اثرگذاری بالایی دارد، این ویژگی‌ها در جلب اعتماد مشتریان تأثیر بسیاری داشت. البته در حال حاضر بازار ضدعفونی‌کننده‌های نانویی زیاد شده و شرکت‌های بسیاری وارد این حوزه شده‌اند. شرکت ما در کنار تولید به آموزش همگانی نیز می‌پردازد.


آنا: آموزش همگانی تأثیری به فروش محصولات دارد؟


علوی: یکی از دلایل انتخاب خبرگزاری آنا برای مصاحبه بنیه علمی آن است، آموزش همگانی یکی از دغدغه‌ها و ذهنیت‌های ماست. در صورتی که آموزش همگانی باشد، فروش نیز بیشتر می‌شود با این حال تنها به دنبال فروش محصول نیستیم و هدف اصلی ما آشنایی بیشتر جامعه با ضدعفونی‌کننده‌های حاوی نانو نقره است. بدین‌ترتیب هم‌وطنان به این باور می‌رسند که این ضدعفونی‌کننده‌ها محصولی ایمن است و خطرات نمونه‌های مشابه را ندارد.


آموزش همگانی به شرکت نیز کمک می‌کند تا خدمت‌رسانی بهتری به مردم داشته باشد. از سوی دیگر فروش را نیز بیشتر می‌کند که فروش بیشتر به معنای اشتغال‌زایی گسترده‌تر است. زمانی تمرکز تبلیغات بر محصولی بود که بسته‌بندی زیبایی داشته باشد اما حالا این امر تغییر کرده است.  برای مثال، در مالزی دو شرکت پوشاک رقیب وجود داشته است، یکی از این شرکت‌ها حق و حقوق کارمندانش را به صورت کامل پرداخت نمی‌کرده و وقتی مردم این موضوع را می‌فهمند، محصولات آن شرکت را بایکوت می‌کنند. مردم راضی نبودند افرادی که لباس را تولید می‌کنند، آسیب ببینند یا ناراحت شوند، بنابراین محصولات این شرکت را نمی‌خرند.


یکی از دغدغه‌های شرکت ما اشتغال‌زایی است، محصولی که تولید می‌شود باید شغل‌های جدید نیز ایجاد کند. اشتغال‌زایی به این معناست که چند خانواده کنار هم دور یک سفره بنشینند، حداکثر تلاش خود را کرده‌ایم تا تمام همکارانمان راضی باشند. وقتی محیط کار رضایت‌بخش و شاد باشد، مصرف‌کننده نسبت به محصولی که استفاده می‌کند، راضی است؛ این امر به طور زنجیره‌وار به هم پیوسته است. حسن محصولات دانش‌بنیان و های‌تک این است که از ابتدای تحقیقاتش تا زمانی که به دست مصرف‌کننده برسد، لب همه افراد خندان است. بر این باورم که یک محصول دانش‌بنیان و های‌تک باید تمامی عوامل را در کنار هم داشته باشد.


آنا: چالشی برای اخذ مجوزهای لازم از وزارت بهداشت داشته‌اید؟


علوی: نمی‌توان گفت که وزارت بهداشت در حوزه مجوزها سخت‌گیری می‌کند چراکه این امر در برخی موارد لازم است. اداره دام‌پزشکی و وزاتخانه صنعت و معدن نیز سخت‌گیری‌های خاص خود  را دارند که برخی از آنها ضروری است. انتظار ما به عنوان تولیدکننده تسریع روند اخذ مجوز و کاهش بروکراسی‌های اداری است. برای مثال یک نامه سه بار به دست یک نفر برسد تا کاری انجام شود. فرایند اخذ مجوز بسیار زمان‌بر است و نیاز به اصلاح دارد، کاری یک کارشناس وزارت بهداشت برای ما انجام دهد طی ۳۰ دقیقه انجام می‌شود اما رسیدن درخواست‌نامه به این فرد سه هفته زمان می‌برد.


انتظار تولیدکننده‌ها کوتاه شدن مسیرهای اخذ مجوز برای تولید محصولات است. به دنبال کم کردن سختگیری‌ها نیستیم بلکه می‌خواهیم روند کار سرعت بیشتری بگیرد. در حال حاضر اخذ مجوز برای یک محصول یک سال طول می‌کشد، در صورتی که این روند اصلاح شود می‌توان یک مجوز را طی یک ماه گرفت. بروکراسی در تمامی سازمان‌ها وجود دارد، بنابراین انتظار می‌رود این شرایط در همه جا تسهیل شود تا تولیدکنندگان برای گرفتن یک پروانه تولید یا مجوز زمان زیادی را صرف نکنند.


آنا: چه چشم‌اندازی برای شرکت دارید؟


علوی: تمامی سهامداران و اعضای شرکت درواقع بنیان‌گذاران آن هستند و می‌توان گفت که محصولات تولیدی نتیجه تحقیق و توسعه این افراد است. معمولا کسانی که در حوزه توسعه و تحقیق کار می‌کنند، خلاق هستند و نمی‌توانند یک جا بنشینند و معمولاً در حال توسعه و خلق در حوزه‌های مختلف هستند. این فرایند در شرکت ما نیز وجود دارد و همکارانمان را در یک جا نگه نداشته‌ایم. پرسنل به طور مداوم در حال آموزش هستند، تیم فروش و بازاریابی ما دائماً در حال رصد بازار بوده تا نیازهای جامعه و مردم را جمع‌آوری کرده تا صدای مشتری را جذب کنند، بدین‌ترتیب ما نیز می‌توانیم آن را به صدای کسب‌وکار تبدیل کنند.


کسب‌وکار زمانی ارزشمند است که بتوان با آن نیازی را برطرف کرد، بنابراین به دنبال عرضه محصولات جدید هستیم تا هر محصول جدیدی که می‌آید خطری نداشته و کاملاً ایمن باشد.   چندی پیش پروانه دام‌پزشکی یک محصول را گرفتیم و در حال تلاش برای اخذ پروانه برای محصول دیگری هستیم. اخذ مجوز یک تا سه محصول در سال فرایند معمول شرکت به شمار می‌رود.


انتهای پیام/۴۰۲۱/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته