دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 دی 1394 - 11:30

یک پرینتر لذت راه رفتن «دربی» را زنده کرد

سگی که دستانش از زانو فلج بود، پس چند ماه تلاش مهندسان، با استفاده از یک جفت پای تازه که با آخرین متد روز پرینت گرفته شده‌اند، توانست دوباره راه رفتن را تجربه کند.
کد خبر : 59020

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Engadget، دربی نام یک سگ هاسکی یک ساله است که از ناحیه زانو پاهای جلویی خود فلج شده بود و دیگر امکان راه‌ رفتن و دویدن نداشت. از چند ماه قبل تکنیسین‌های شرکت «سیستم‌های سه‌بعدی» در کارولینای جنوبی تصمیم گرفتند با استفاده از پرینتر سه‌بعدی، پاهای تازه‌ای برای این سگ بسازند.


نخستین نمونه پاهای ساخته‌شده، کمی کوتاه‌تر از معمول بود تا حیوان به ارتفاع آن عادت کند اما تجربه چند ماه تلاش نشان داد که این پاها بیشتر آسیب‌رسان هستند تا کمک، چراکه عملا نشستن و خوابیدن با این پاها برای حیوان غیر‌ممکن بود.


در تلاش بعدی مهندسان تصمیم گرفتند از شیوه‌ای دیگر برای ساخت پا استفاده کنند تا انعطاف آن بیشتر شود.


تارا اندرسون، مدیر شرکت 3D Systems، در این‌باره گفت: «پس از دیدن نتایج پروتزهای اولیه، تصمیم گرفتیم پروتزی بسازیم که همانند زانوی واقعی، کمی آزادی عمل داشته باشد تا راحت‌تر کنترل شود».


محققان در گام بعدی تکنیک SLS یا پرتو سوزانی انتخابی لیزری را برای ساخت پروتزر جدید استفاده کردند. در این روش، پرینتر به جای تزریق مواد و صبر برای خشک شدن آن، به بخش انتخاب شده از ذرات تشکیل‌دهنده محصول، پرتو لیزر می‌تاباند تا ذرات خشک شوند و پف کنند.


حاصل این روش، پاهایی با انعطاف‌پذیری خوب و قابلیت ارتجاعی بود که موجب شد دربی بتواند با نشاط و بسیار طبیعی راه برود. این سگ اکنون می‌تواند با پاهای مصنوعی خود به آسانی راه برود و بنشیند و فعالیت‌های نسبتاً عادی داشته باشد، درست مانند اینکه از ابتدا با این پاهای مصنوعی به دنیا آمده است.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته