دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 دی 1394 - 09:30

ناسا رنگین کمان پلوتو را به تصویر کشید + ویدئو

سازمان فضایی آمریکا باز هم نمونه‌های تازه‌ای از تصاویر فضاپیمای «نیوهورایزنز» را منتشر کرد که در آن سیاره کوتوله «پلوتو» به جای یک تصویر خشک و بی‌روح، غرق در رنگ‌ها است.
کد خبر : 58385

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از وب‌سایت ناسا، با وجودی‌ که صدها عکس و فیلم از طی ماه‌های اخیر از پلوتو منتشر شده است اما به نظر می‌رسد فضاپیمای «افق‌های نو» یا همان «نیوهورایزنز» همچنان شگفتی‌های تازه‌ای در آستین دارد. ناسا با انتشار عکس فوق و ویدئوی پایین، نشان داده است که چطور فضاپیمای نیوهورایزنز می‌تواند از یک سیارک بی‌روح و خشک، تصاویر باطراوت و معنی‌دار تهیه کند.


روش تهیه این تصاویر به توانمندی‌های دوربین‌های این فضاپیما مربوط می‌شود. طیف‌نگار فروسرخ روی این فضاپیما با تفکیک بازتاب‌های مواد شیمیایی سطح این سیارک، درواقع یک اثر مانند اثر شیشه‌های رنگی پنجره، ایجاد می‌کند که در مجموع ویدئویی زیبا و بسیار کارآمد (از نظر علمی) درست می‌کند.


نوارهای تیره در این ویدئو وقتی پدیدار می‌شوند که اقیانوس‌های منجمد متان روی سطح پلوتو، این مواد شیمیایی و معدنی را به داخل خود می‌مکند. وقتی محققان این تصاویر فروسرخ را به تصاویر نور مرئی می‌چسبانند، عکس فوق به دست می‌آید که دارای دو رنگ اصلی سبز و قرمز و رگه‌ها و سایه‌هایی از آبی‌ست.


کاربرد علمی این تصاویر، در تعیین مواد تشکیل دهنده سیارک پلوتو است. محققان با استفاده از این طیف‌های فروسرخ، پی می‌برند که میزان آب موجود روی سطح پلوتو چقدر است و آیا این سیاره در گذشته با قمر اصلی خود یعنی «شارون» یکی بوده یا خیر.


اکنون به کمک همین تصاویر درک ما از منظومه شمسی ارتقاء پیدا کرده و در آینده نیز با تحلیل‌های دقیق و بیشتر از آنچه در این تصاویر دیده می‌شود، می‌توانیم به پاسخ پرسش‌های دیگری مانند منشاء اصلی آب در منظومه شمسی پی‌ببریم.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب