دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

«نبوغ» برای ششمین پرواز در هفته آینده آماده می‌شود/ آزمایش فناوری فرود در نقطه‌ای که قبلاً بررسی نشده است

نبوغ برای اولین بار بدون اینکه تحت نظارت مریخ‌نورد استقامت باشد، پرواز انجام می‌دهد.
کد خبر : 582908
نبوغ2

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، ناسا اعلام کرده است که برنامه‌ریزی برای هلیکوپتر نبوغ برای انجام ششمین پرواز در سیاره سرخ در هفته آینده در حال انجام است. این پرواز دو هفته پس از آن رخ می‌دهد که هلی‌کوپتر مریخی، پنجمین پرواز خود را در ۷ ماه مه انجام داد. در پرواز پنجم، هلیکوپتر نبوغ، اولین سفر یک‌طرفه خود را در ارتفاع ۱۰ متری انجام داد. آژانس فضایی ایالات متحده گفته است که ششمین پرواز قرار است اولین پرواز در مرحله نمایش عملیاتی هلی‌کوپتر باشد و شامل بررسی ویژگی سطوح  مختلف هوا و قرارگیری در یک نقطه جدید است.


این اولین بار است که نبوغ بدون اینکه تحت نظارت مریخ‌نورد استقامت باشد پرواز انجام خواهد داد. استقامت در تمام پنج پرواز قبلی خود تصاویری از نبوغ را به اشتراک گذاشته بود. پس از پرواز، داده‌ها و تصاویر به زمین ارسال می‌شوند.


ناسا اعلام کرده است که هلیکوپتر قرار است ابتدا در ارتفاع ۱۰ متری صعود کند سپس بال‌گردنده‌ها تغییر جهت می‌دهند و هلیکوپتر سپس به سمت جنوب تا ۱۵۰ متر حرکت خواهد کرد. براساس اطلاعات مندرج در وب‌سایت ناسا نبوغ پس از رسیدن به این مقصد، شروع به تهیه تصاویر رنگی از آن منطقه خواهد کرد.


در این پرواز ناسا انتظار دارد که نبوغ بتواند با سرعت ۴ متر بر ثانیه حرکت کند. آژانس اعلام کرد که اولین باری است که نبوغ در نقطه‌ای که قبلاً بررسی نشده است پایین می‌آید. ناسا می‌گوید تیم نبوغ متکی به تصاویر جمع‌آوری شده توسط دوربین HiRISE تصمیم‌گیری می‌کند، دوربینی که از روی مدار شناسایی ماهواره مریخ ناسا تصویربرداری می‌کند.


ناسا برنامه خود را برای ششمین پرواز هلی‌کوپتر فقط چند روز پس از به اشتراک گذاشتن تصاویر سه‌بعدی خیره‌کننده از پنجمین پرواز که در ۷ مه انجام شده بود به اشتراک گذاشت. ناسا می‌گوید این پرواز دقیقاً این حس را می‌دهد که انگار ما خودمان در سیاره سرخ هستیم.


انتهای پیام/۴۱۶۰

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته