تسهیل معاملات ملکی با فناوری/ تغییر الگوی خانه هوشمند
به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، فناوری برای اکثر ما بخشی اجتنابناپذیر و فراگیر از زندگی را تشکیل میدهد. هیچ جایی از زندگی امروز بشر باقی نمانده که فناوری در آن ورود نکرده باشد. طبعاً این موضوع در حوزه مسکن و مستغلات و مشاوران املاک نیز صادق است.
فناوری نه تنها کل صنعت املاک را دستخوش تغییر قرار داده است، بلکه به زودی کل صحنه را از دید خریداران و فروشندگان نیز تغییر خواهد داد.
در این گزارش خواهیم دید حتی مفاهیمی که کاملاً فناوری-محور و غیرمرتبط با حوزه مسکن به نظر میرسند در صنعت املاک و مستغلات به کار میروند. به عنوان مثال بسیاری از مستأجران و خریداران خانه، جستوجوی خود را به صورت آنلاین آغاز میکنند و بسیاری نیز از اپلیکیشنهای واسط برای جستوجوی منزل دلخواه خود استفاده میکنند. در این برنامهها متراژ منازل ذکر شده است و تصاویری از نمای کلی داخل و بیرون منزل درج میشود تا مشتری برای اطلاعات بیشتر تماس بگیرد و در صورت تمایل به منزل مراجعه کند. در حال حاضر بیشتر دفاتر املاک و مستغلات از شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای مبتنی بر فناوری برای برقراری ارتباط با خریداران و فروشندگان و همچنین بازاریابی جوامع محلی استفاده میکنند.
الگوی خانه هوشمند
یکی از راههای تغییر فناوری چشمانداز املاک و مستغلات، گسترش فناوری خانههای هوشمند است. فناوری خانه هوشمند اصطلاحی گسترده است که میتواند برای توصیف اساساً هر نوع اتوماسیون خانگی استفاده شود. خانههای هوشمند یکی از فناوریهای نوظهور و در حال گسترش است که زندگی را تسهیل میکند و به لطف آن بسیاری از کارهای منازل اتوماسیون شده است. اتوماسیون خانگی و فناوری خانه هوشمند میتواند برای ارتقای بهرهوری انرژی، امنیت و راحتی عمومی استفاده شود.
در سطح جهانی خانههای هوشمند روندی رو به رشد دارند و استفاده از آنها بیش از پیش مورد استقبال قرار گرفته است. بر اساس اعلام انجمن جهانی خانهسازان و انجمن برق مصرفی، خانههای هوشمند میتواند قیمت ملک را از ۳ تا ۵ درصد افزایش دهد.
خانههای هوشمند خود بیش از هر چیزی به فناوری نوظهور دیگری به نام اینترنت اشیاء (IoT) گره خوردهاند. اینترنت اشیاء در عرصه خانههای هوشمند دستگاههایی مانند Nest را ارائه میدهد که به عنوان مثال تنظیمات دمای محیط خانه را با همکاری با سرویس الکسا کنترل میکنند. شرکت Attom Data Solutions به طور منحصر به فردی به مشاوران املاک کمک میکند با استفاده از سرویس اینترنت اشیای خانههای هوشمند، تصاویر و اطلاعات خانهها را برای علاقهمندان ارائه دهند.
رایانش ابری
رایانش ابری در سادهترین تعریفِ ممکن، به ارائه سرویس از طریق اینترنت به صورت توزیعشده، شفاف و با استفاده از فناوری مجازیسازی گفته میشود. اغلب کسبوکارها با سرعت بالایی خود را با سرویسهای ابری تطبیق میدهند. صنعت خریدوفروش املاک یکی از حوزههایی است که با ورود در این حوزه پتانسیل پیشرفت بالایی دارد. هر چند سایتهای اینترنتی در زمینه معرفی منازل پیشرفت چشمگیری داشتهاند اما مشکلات گوناگونی در این سایتها وجود دارد از جمله اینکه حجم دادههای حوزه املاک بالا است و هزینه فضای ذخیرهسازی، تأمین و پشتیبانی از منابع زیرساختی و... مقرون به صرفه نیست.
هم اکنون مشاوران املاک و مستغلات و همچنین خریداران و فروشندگان از رایانش ابری و مزایای آن به طرق مختلف استفاده کردهاند. از نظر مشاوران املاک، پلتفرمهای ابری میتوانند روند انعقاد قرارداد را تسهیل کنند و همچنین از کلاهبرداری مسکن جلوگیری به عمل آورند. زمانی که به لطف فضای ابری یک شبکه سراسری وجود داشته باشد ابداً ممکن نیست که برای مثال یک منزل با چند نفر معامله شود، اتفاقی که متأسفانه گاهی پیش میآید.
به لطف رایانش ابری، دادهها میتوانند به طور ایمن مدیریت و ذخیره شوند و امکاناتی همچون قابلیت امضای الکترونیکی، معاملاتِ مطمئنتر و سریعتر را تسهیل میکند.
واقعیت مجازی
واقعیت مجازی (VR) نوعی فناوری شبیهسازی کامپیوتری است که در آن فرد میتواند با استفاده از مجموعهای از تجهیزات الکترونیکی مانند عینک و دستکش مجهز به سنسور، در یک محیط سهبعدی مصنوعی قرار بگیرد و با آن تعامل داشته باشد. هدف این است تا فرد در این محیط مصنوعی تجربهای واقعی را احساس کند، به همین علت، فرد به وسیله عینک مزبور میتواند به هر جهتی نگاه کند و حس کند واقعاً در آنجا است.
اما واقعیت مجازی فقط مخصوص گیمرها نیست! این فناوری میتواند به زودی به یکی از بخشهای مهم در صنعت املاک و مستغلات مبدل شود. با واقعیت مجازی میتوان پا را فراتر از عکسهای آنلاین و حتی ارائه نمایشهای سهبعدی گذاشت زیرا افراد بدین طریق میتوانند خود را به طور کامل در فضا تجسم کنند. واقعیت مجازی یکی از جدیدترین روندهای فناوری در حوزه املاک و مستغلات است، اما احتمالاً به طور روزافزونی تعداد بیشتری از املاک و مستغلات در این حوزه ورود خواهند کرد.
سرانجام، یادگیری ماشین و کلاندادههای میتوانند به طرق جالبی در حوزه املاک و مستغلات نفوذ کنند. به عنوان مثال صاحبان بنگاهها میتوانند با استفاده از دادهها و الگوریتمهای پیشرفته، با سرعت بیشتری درباره معاملات مشتریان، قیمتگذاری و بازگشت سرمایه، اطلاعات کسب کنند.
انتهای پیام/۴۱۶۰
انتهای پیام/