دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مسئول ستاد انتخابات سیما اعلام کرد:

اختصاص زمان برای حضور نامزدهای انتخابات خبرگان در سیما/ تبلیغات کاندیداها در برنامه‌های صداوسیما ممنوع است، اما به معنای عدم حضورشان روی آنتن نیست

مسئول ستاد انتخابات سیما در نشست صمیمانه‌ای که با اهالی رسانه داشت، بر بیطرفی سازمان صدا و سیما در انتخابات پیش روی مجلس و خبرگان تاکید کرد.
کد خبر : 58146

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، حسن ملکی مسئول ستاد انتخابات سیما طی نشستی صمیمانه با اصحاب رسانه درباره انتخابات این دوره از مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و پوشش آن در شبکه‌های سیما گفت: «رسانه ملی در این دوره از انتخابات هم تلاش خواهد کرد با رعایت حفظ بی‌طرفی کامل، در جهت افزایش بصیرت و آگاهی مخاطبان و اطلاع‌رسانی حداکثری در برنامه‌های مختلف حرکت کند.»


وی افزود: «گاهی گفته می‌شود که این دوره از انتخابات از حساسیت خاصی برخوردار است اما فکر می کنم همه دوره‌های انتخاباتی از حساسیت برخوردار است. ما در این دوره نیز برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای تولید و سیاست‌گذاری برنامه‌های انتخاباتی شبکه‌های مختلف داریم و تصمیم گرفتیم محتوایی را به شبکه‌ها ارائه دهیم که کار موازی انجام نشود. ما در این برنامه‌ریزی در حوزه محتوا نوعی محوربندی و سرفصل‌بندی کلی انجام دادیم و برای هر یک از شبکه‌ها با توجه به ماموریت‌هایشان تقسیم کار شده و بسته به نیاز مخاطبانشان به موضوع انتخابات خواهند پرداخت تا موضوعات تکراری را پوشش ندهند و سوژه‌ای هم نباشد که مورد غفلت قرار بگیرد.»


مسئول ستاد انتخابات سیما تولید انیمیشن‌های کوتاه مدت، اینفوگرافی‌ها و موشن‌گراف‌های روشنگرانه را از جمله برنامه‌های ستاد انتخابات برای مخاطبان شبکه‌های سیما دانست و افزود: «در تقسیم برنامه های انتخاباتی، بخشی از این برنامه‌ها ویژه انتخابات تولید می‌شوند و برخی از این کارها نیز به برنامه‌های روتین شبکه‌ها سپرده می‌شود که باید با دعوت از میهمان، تولید گزارش و آیتم‌های کوتاه به اطلاع‌رسانی در این زمینه بپردازند.»


۵۰۲ ساعت برنامه تولیدی برای انتخابات


ملکی شرح داد: «مجموع کل برنامه‌های سیما ۳۰ هزار و ۱۱۵ دقیقه است و قرار است حدود ۵۰۲ ساعت در این زمینه برنامه تولیدی داشته باشیم. از این میان حدود ۲۲ هزار و ۹۰۵ دقیقه که ۳۹۸ ساعت را در بر می‌گیرد، تولیدات شبکه‌ها و ۶ هزار و ۲۱۰ دقیقه که ۱۰۳ ساعت را در بر می‌گیرد تولیدات ستاد انتخاباتی سازمان است. می‌توان گفت ۷۴ درصد از برنامه‌ها را شبکه‌ها و 26 درصد از برنامه‌های انتخاباتی را ستاد انتخابات سیما تولید می‌کند.»


وی افزود: «در بخشی از این برنامه‌ها آشنایی مردم با نحوه مشارکت در انتخابات، انتخاب اصلح و ملاک‌های آن، تفکیک انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، نحوه رای دادن برای رای اولی‌ها و مدارک لازم برای مشارکت در هریک از انتخابات پیش رو آموزش داده می‌شود و در بخشی از آن‌ها موضوع انتخابات، چگونگی مشارکت جناح‌ها و احزاب، تشریح وضع منطقه و جهان و تاثیر انتخابات ایران بر این شرایط و موضوعات کلی‌تر نیز ارائه خواهد شد.»


اختصاص زمان برای نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان در شبکه های سیما


دکتر ملکی همچنین از برنامه ریزی برای اختصاص زمان برای نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان در شبکه های سیما خبر داد و افزود: پس از روشن شدن نتایج تایید صلاحیت‌های شورای نگهبان، برنامه هایی برای اختصاص زمان به نامزدهای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان داریم .


وی در پاسخ به این پرسش که در بحث نحوه بررسی هیأت نظارت آیا سازمان اجازه ورود به نحوه تایید یا رد صلاحیت افراد چه در مجلس و چه خبرگان را دارد و آیا درباره دلایل رد صلاحیت برخی افراد نیز برنامه‌هایی تولید خواهد شد یا خیر و اینکه چه ضمانتی وجود دارد افرادی که هم‌اکنون در مجلس و خبرگان حضور دارند و برای دوره بعد نیز کاندیدا هستند، هم‌اکنون از تریبون صداوسیما برای تبلیغات خود استفاده مستقیم یا غیرمستقیم نکنند؟ گفت: «ما کار نظارت را به دو روش انجام دادیم: اول اینکه کارشناسانی که در اتاق فکر ستاد انتخابات هستند، قضاوت می‌کنند و دوم مرکز نظارت و ارزشیابی سازمان، نظارت لازم را انجام می‌دهد. مکانیزم طراحی برنامه‌های انتخابی‌مان به گونه‌ای است که بعد از پخش، شبکه‌ها را رصد و نوع کارشان را ارزیابی می‌کنیم. البته در صداوسیما این‌گونه نیست که دلایل رد صلاحیت نامزدها را مطرح کنیم و در هیچ دوره‌ای نیز چنین نبوده و در حال حاضر هم اینطور نخواهد بود.»


ملکی افزود: «قانون انتخابات مجلس در بند 59 یادآور می‌شود که تبلیغات کاندیدا در برنامه‌های مختلف صداوسیما اکیداً ممنوع است. البته این به معنای عدم حضور نیست بلکه به معنای عدم تبلیغات است. کسانی ممکن است جزء نمایندگان مجلس در دوره فعلی باشند و به هر دلیل در رسانه ملی حاضر شوند که به علت مسئولیت فعلی افراد است اما تأکید آقای سرافراز این است که تصاویر آنان نیز به‌طور لانگ‌شات باشد و تبلیغی انجام نشود و ما هم در این زمینه نظارت حداکثری را داریم.»


مجری خاصی برای شخص خاصی انتخاب نمی‌شود


وی درباره نحوه گفت‌وگو با نامزدهای انتخاباتی و انتخاب برخی مجریان خاص برای برخی کاندیداها در حوزه خبرگان و مجلس نیز یادآور شد: «هرگز مجری خاصی برای شخص خاصی انتخاب نمی‌شود. لزوما محورهای گفت‌وگوها به مجریان داده خواهد شد اما هرگز دخالتی در نحوه گفت‌وگو انجام نمی‌شود و هرگز این‌گونه نیست که یک مجری خاص برای فلان شخص خاص انتخاب شود. از این جهت اطمینان لازم را می‌دهیم که رسانه‌ ملی در سلامت کامل است.»


وی توضیح داد: «در این دوره قرار است به نوعی مجریان و گزارشگران را هم آماده کنیم چراکه یکی از ایرادهایی که در دوره‌های قبل به برنامه‌ها وارد می‌شد این بود که مجریان با قواعد چنین برنامه‌هایی آشنایی ندارند. همچنین تلاش ما این است که در این دوره به افزایش بصیرت، آگاهی، اطلاع‌رسانی حداکثری کمک کنیم. ما برنامه‌هایی را در راستای آشنایی رای اولی ها با چگونگی انتخابات و رای دادن تولید کردیم. در حوزه آگاهی بخشی نیز اطلاعاتی درباره ویژگی‌های کاندیدای اصلح و عمل بر اساس منافع نظام صحبت می‌شود.»


مسئول ستاد انتخابات سیما با تاکید بر بی طرفی در برنامه‌های سازمان صدا و سیما عنوان کرد: «تلاش سازمان صدا و سیما بر این است که بی طرفی کامل را مدنظر قرار دهد و در حوزه انتخابات تنها اطلاع‌رسانی کند. ستاد انتخابات سیما در این راستا از تمامی گرایشها دعوت می‌کند تا انتخابات خوب و پرشوری برگزار شود.»


در این انتخابات مناظره تلویزیونی نداریم


وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری مناظره در برنامه‌سازی‌ها یادآور شد: «از آنجایی که انتخابات مجلس شورای اسلامی شکل متفاوتی دارد، گفت‌وگوها در این حوزه بیشتر به سمت تضارب آرا می‌رود و دیدگاه‌های سیاسی مطرح می‌شود به همین دلیل نمی‌توان از مناظره بهره گرفت. در حوزه انتخابات خبرگان نیز هر کاندیدای مجلس خبرگان به میزان ۲۵ دقیقه یک بحث انتخاباتی را مطرح می‌کند که البته باید دید چند نفر کاندیدا شده اند و چند نفر تایید صلاحیت می‌شوند تا برنامه‌ریزی دقیق‌تری ارائه کرد. برنامه‌ها در حوزه انتخابات مجلس خبرگان از شبکه تهران پخش می‌شود.»


ملکی درباره عملکرد شبکه‌ها درخصوص انتخابات تصریح کرد: «ما کارشناسانی داریم که در ستاد انتخابات بر روند برنامه های انتخاباتی شبکه‌ها نظارت می‌کنند. همچنین مرکز نظارت و ارزشیابی سازمان صدا و سیما نیز این برنامه‌ها را بررسی می‌کند و بلافاصله بعد از انتخابات عملکرد شبکه‌ها و انحراف آنها از استانداردها اطلاع‌رسانی خواهد شد.»


مسئول ستاد انتخابات سیما در پایان با اشاره به جلسه با مجریان این برنامه‌ها تاکید کرد: «در این هفته با مجریان مربوطه جلسه‌ای داریم که در آن صحبت خواهد شد تا آنها نظرات شخصی خود را در برنامه‌های انتخاباتی دخالت ندهند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب