معرفی محصول؛ بزرگترین چالش بازیسازان/ سهم اندک بازار گیم ایران در اختیار محصولات ایرانی
گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا- علیرضا باجلان؛ بازیهای رایانهای در دنیای مدرن جایگاه ویژهای داشته و در هر لحظه میلیونها گیمر در سراسر دنیا با استفاده از دستگاههای مختلف به صورت آنلاین یا آفلاین مشغول بازی هستند. شرکتهای بازیسازی هر ساله میلیاردها دلار از طریق فروش محصولات خود بهدست میآورند. از همین رو صنعت بازیسازی در جهان یکی از پردرآمدترین صنایع است و دولتها توجه ویژهای به آن میکنند.
بیشتر بخوانید:
استقبال از بازیهای رایانهای ایرانی در دوره کرونا/ موفقیت مبتکران ایرانی در جشنوارههای بینالمللی
اهمیت صنعت بازیسازی به حدی است که کارشناسان از بازیهای رایانهای به عنوان ابزار جنگ نرم و تهاجم فرهنگی استفاده یاد میکنند. سالهاست بزرگترین شرکتهای بازیسازی در غرب میکوشند اهداف سیاسی و فرهنگی نظامهای سلطهگر را با فریب کودکان و نوجونان از طریق سرگرمی محقق سازند. امروزه انواع بازیهای رایانهای به ویژه بازیهای هماهنگ با سیستم عاملهای گوشیهای هوشمند به راحتی در دسترس گیمرها در سنین مختلف قرار دارد. اکثر بازیهای غربی هیچ قرابت معنایی با فرهنگ ایرانی-اسلامی ندارند و تصاویری که در این برنامههای به ظاهر سرگرم کننده نمایش داده میشود آسیب زیادی به روان گیمرهای خردسال وارد میکند. از همین روی تولید محتوای متناسب در صنعت بازیسازی برای کاربران ایرانی از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است.
گیمرهای ایرانی در تسخیر بازیسازان خارجی
بنیاد ملی بازیهای رایانهای به عنوان متولی مدیریت فضای بازیسازی در کشور و حمایت از بازیسازان ایرانی در سالهای اخیر به منظور توسعه این صنعت در داخل کشور رویدادهای متنوعی را برگزار کرده است. بررسیها حاکی از آن است که بیش از 95 درصد بازار سرگرمیهای رایانهای در ایران در اختیار بازیهای خارجی است و مسئولان میکوشند با تسهیل قوانین فعالیت برای بازارسازان داخلی شرایط اقتصادی برای ادامه کسبوکار آنها را فراهم کرده و از طرف دیگر مخاطبان بیشتری را جذب بازیهای ایرانی کنند. البته در زمینه صنعت بازیسازی و نوع نگرش گیمرها به محصولات ملی هنوز اقدامات گستردهای باید انجام شود و فاصله بازیسازان ایرانی در زمینه جذب کاربر با اپلیکیشنهای خارجی زیاد است.
در نخستین روزهای سال 1400 بنیاد ملی بازیهای رایانهای رویدادی با نام «بازینو» را برگزار کرد که هدف از این برنامه حمایت از بازیهای موبایلی ایرانی و کمک به جذب کاربر برای آنها عنوان شد. رویداد بازینو روز جمعه(10 اردیبهشت) پس از برگزاری مراسم اختتامیه و با معرفی بازیهای برتر در هر بخش به پایان رسید. در همین رابطه گفتوگویی با مهدی ایران نژاد سازنده بازی قهوهچی که در بخش انتخاب مردمی این رویداد عنوان اول را بهدست آورد داشتیم. در ادامه مشروح این گفتوگو را مشاهده میکنید:
آنا: رویدادهایی نظیر بازینو چه تأثیر در حمایت از صتعت بازیسازی بومی دارد؟ شما با چه چالشهایی در مسیر توسعه محصال خود مواجه هستید؟
ایران نژاد: مهمترین چالش بازیسازان ایرانی موضوع فروش و جذب گیمر است. اکثر بازیسازان پس از طراحی محصول مورد نظر خود تجربه و بودجه لازم برای بازاریابی را ندارند و همین موضوع مشکلاتی زیادی را برای آنها ایجاد میکند. تا پیش از برگزاری رویداد بازینو کاربران زیادی بازی قهوهچی را نمیشناختند ولی خوشبتانه با تبلیغات گسترده این رویداد در بستر فضای مجازی این بازی نیز به خوبی به گیمرها معرفی شد و اکنون بسیار از کاربران گوشیهای هوشمند قهوهچی را میشناسند.
عدم امکان عرضه بازیهای ایرانی در فروشگاههای بینالمللی
دیگر مشکلی که بازیسازیسازان ایرانی با آن مواجه هستند عدم امکان انتشار محتوا در بازارهای جهانی به دلیل تحریمهای ظالمانه کشورهای غربی است. یعنی شرایط به نحوی است که بازیسازان داخل کشور نمیتوانند حساب کاربری برای خود در فروشگاههای بینالمللی اپلیکیشنهای تلفن همراه فعال کرده و تبادلات مالی را از طریق درگاههای قانونی انجام دهند.
آنا: تا پیش از رویداد بازینو با سازمان فناوری اطلاعات و بنیاد ملی بازیهای ریانهای همکاری داشتید؟
ایران نژاد: خیر تا قبل از این رویداد همکاری مستقیم با این سازمانها نداشتیم. در اوایل اسفند 99 به صورت اتفاقی اطلاعیه رویداد بازینو را مشاهده کردیم و نمونهای از بازی خود را برای مسئولان برگزاری رویداد فرستادیم. البته قبل از این رویداد هم تلاشهایی برای جذب حمایت از سازمانهای دولتی انجام داده بودیم ولی متأسفانه به جایی نرسید و حالا امیدواریم به واسطه تبلیغات گسترده رویداد بازینو گیمرها بیش از گذشته به بازی ما توجه کنند.
آنا: لطفاً کمی در مورد بازی که طراحی کردهاید توضیح دهید. این بازی چه ویژگیهایی دارد که آن را از سایر محصولات متمایز میسازد؟
ایران نژاد: این بازی بر پایه حدس کلمه طراحی شده ولی ویژگیهایی متفاوت با سایر نمونههای مشابه دارد. معمولاً در بازیهای حدس کلمه که در فروشگاههای مجازی وجود دارد کاربران باید دور یکسری حروف خط کشیده و واژه مورد نظر را پیدا کنند ولی در این بازی در هر مرحله کلمهای مشخص به گیمر نشان داده شده و سپس او باید با حروفی که در اختیار دارد مترادف یا متضاد آن واژه را حدس بزند. چنین ویژگی را پس از 1 سال از طراحی هنوز در هیچ نمونهای از بازیهای حدس کلمه مشاهده نکردیم.
آنا: پس از کسب عنوان برتر در بخش انتخاب مردمی رویداد بازینو مسئولان برگزاری چگونه از شما حمایت کردند؟
ایران نژاد: بنیاد ملی بازیهای رایانهای بودجهای به مبلغ 10 میلیون تومان را برای همکاری در زمینه بازیسازی به سازندگان بازی اهدا کرد. تصور میکنیم از این بودجه میتوان در بحث تبلیغات استفاده کرد. باتوجه به اینکه این بازی اولین بازی طراحی شده از سوی گروهی از مهندسان جوان است کسب این موفقیت انگیزه زیادی برای این گروه ایجاد کرده و امیدواریم در آینده موفقیتهای بیشتری را بهدست آوریم.
انتهای پیام/4144/
انتهای پیام/