دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 ارديبهشت 1400 - 06:45

نخستین پشه‌های اصلاح‌شده ژنتیکی در آمریکا رها می‌شوند

یک شرکت بریتانیایی به نام اکسیتک (Oxitec) در چارچوب برنامه کاهش جمعیت پشه‌های ناقل اقدام به اصلاح ژنتیکی این حشره‌ها و پخش آن‌ها در ایالت فلوریدای آمریکا کرده است، به گونه‌ای که جنس ماده آن‌ها پس از رها شدن در محیط هرگز به بلوغ نمی‌رسند.
کد خبر : 578344
پشه

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا،  یک شرکت بریتانیایی به نام اکسیتک (Oxitec) در چارچوب برنامه کاهش جمعیت پشه‌های ناقل اقدام به اصلاح ژنتیکی این حشره‌ها و پخش آن‌ها در ایالت فلوریدای آمریکا کرده است، به گونه‌ای که جنس ماده آن‌ها پس از رها شدن در محیط هرگز به بلوغ نمی‌رسند.


مقامات ایالتی در آمریکا گفته‌اند که آفت‌کش‌ها به طور فزاینده‌ای تاثیر خودشان را در برابر این آفات از دست داده‌اند و باید برای مقابله با آنان به روش‌های جایگزین، همچون اصلاح ژنتیکی و رها کردن این نوع حشرات در طبیعت روی آورد.


آندره لی، مدیر اجرایی بخش حشرات ایالت فلوریدا، می‌گوید: «امید ما این است که بتوانیم جمعیت پشه‌ها را به طور موثرتری کنترل کنیم و نگذاریم این نوع پشه‌ها از یک حدی بیشتر باعث بیمار شدن شهروندان ساکن ایالت‌مان شوند. متأسفانه ابزارهای ما برای کنترل پشه‌های ناقل در حال کاهش است و این باعث شده است که به راه‌های جایگزین برای مهار آن‌ها فکر کنیم.»


در این روش، پشه‌ها به طور ژنتیکی اصلاح شده‌اند تا هر بچه پشه ماده قبل از رسیدن به سن بلوغ و توانایی تولید مثل بمیرد. تعداد پشه‌های ماده در هر نسل نصف می‌شود تا جایی که جمعیت در نهایت به طور کامل از بین برود.


علت تمرکز بر پشه‌های ماده به این خاطر است که پشه‌های نر نیش نمی‌زنند و با مکیدن خون عامل انتقال بیماری نیستند، اما ماده‌ها قادرند هر دوی این کارها را انجام دهند. امری که آنان را مستعد پخش بیماری‌ها می‌کند.


پشه‌های اصلاح‌شده محصول شرکت اکسیتک در جعبه‌ای حاوی تخم‌مرغ وغذا برای لاروها قرار داده شده‌اند. یک هفته پس از آن‌که آب به این جعبه‌ها اضافه شد، حدود ۱۲ هزار پشه نر یکی یکی شروع به خروج از جعبه می‌کنند.


منتقدان این پروژه آزمایشی می‌گویند ممکن است این طرح عواقب ناخواسته‌ای داشته باشد که در نهایت به ضرر اکوسیستم طبیعی تمام شود.


انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته