طرح تجاری مدرسه عالی مهارتی مکانیک خودرو در خمینیشهر نهایی میشود
گروه استانهای خبرگزاری آنا، حسین عقابی؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینیشهر ۲۷ اردیبهشت سال ۱۳۶۷ راهاندازی شد و پس از مدتی به علت موقعیت ممتاز این واحد دانشگاهی به لحاظ مکانی و قرارداشتن در مجاورت دانشگاه صنعتی اصفهان و نزدیکی مسافت با شهر و دانشگاههای اصفهان توانست به سرعت هیئت علمی مجرب و کارآزمودهای را جذب و رشتههای متعددی را که از نظر نیاز جامعه و محتوای علمی دارای پویایی و توجیه منطقی بود، ایجاد کند.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینیشهر در سالهای گذشته دستاوردها و فعالیتهای چشمگیری در همه حوزهها داشته و توانسته در مسابقات و جشنوارههای مختلف رتبههای برتر کشوری کسب کند.
خبرنگار آنا به همین مناسبت و بهمنظور بررسی و پیگیری شاخصترین دستاوردهای این واحد دانشگاهی در سال گذشته و برنامهها و سیاستها در سال ۱۴۰۰ با فرید نعیمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینیشهر گفتوگو کرده است که ماحصل آن را در ادامه میخوانیم.
آنا: شاخصترین فعالیت و دستاورد واحد دانشگاهی متبوع شما بهویژه در حوزه پژوهش و فناوری در سال ۹۹ چیست؟
نعیمی: شاخصترین فعالیتها و دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی خمینیشهر در سال ۱۳۹۹ در حوزه پژوهش و فناوری، سرویس و راهاندازی ماشینهای تراش و فرز CNC برای درآمدزایی و اخذ سفارش ساخت قطعه ازجمله پوسته گیربکس، شافت و بوش چدنی سوپاپ، راهاندازی آزمایشگاه تخصصی تجهیزات دندانپزشکی، تجهیز پژوهشکده مهندسی برق و کنترل به دستگاههای جدید، برگزاری کارگاهها و سمینارها و وبینارهای توانمندسازی ازجمله مقالهنویسی، مهندسی معکوس، پرینتر سهبعدی، روش تحقیق پیشرفته، یادگیری فعال در محیطهای آموزشی آنلاین، خودروهای الکتریکی، آینده و چالشهای پیش رو، نرمافزارهای تخصصی فنی و مهندسی و استقرار شرکت دانشبنیان و واحد فناور و دو هسته فناور در مرکز رشد این واحد دانشگاهی را شامل میشود.
برگزاری وبینار آشنایی با فرآیند ثبتنام، ارزیابی و حمایت از شرکتهای دانشبنیان، کارگاه طرح کسبوکار (BP)، ثبت مرکز تحقیقات سنگ در گوگل اسکالر، تأسیس گروه پژوهشی انرژی و محیطزیست، راهاندازی گروه پژوهشی ماشینآلات و اتوماسیون صنعتی، گروه پژوهشی دین، مشاوره و رواندرمانی، دو محصول تجاریسازی شده نرمافزار جامع حسابداری و کف فرش بتنی از ضایعات گرانیت سنگبری، برگزاری مسابقه مجازی کتابخوانی، اضافه شدن یک هزار و ۲۰۰ کتاب تخصصی به مجموعه کتابخانه، راهاندازی سامانه اصالتسنجی پایاننامههای تحصیلات تکمیلی، اخذ مجوز تشکیل کمیته اخلاق دانشگاه، برگزاری چهارمین همایش ملی مهندسی عمران، بتن و محیطزیست، چاپ ۱۰ عنوان کتاب، مشارکت فعال هفت دانشجو در طرح پویش دانشگاه آزاد اسلامی و برگزاری کرسی علمی ترویجی از دیگر دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی خمینیشهر در سال ۱۳۹۹ است.
در سال گذشته تمرکز دانشگاه روی توانمندسازی و کیفیسازی هستهها و واحدهای فناور مرکز رشد از طریق برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی کارآفرینی ازجمله نگارش طرح کسبوکار، نحوه ثبت شرکتهای دانشبنیان، حمایت از آنها و ... بود. سومین رویداد کارآفرینی هانا(همافزایی ایدههای نوپای آزاد) هم در حال دریافت ایدههای فناورانه و اقتصادی است.
آنا: سال ۹۹ را با شرایط کرونایی و مبارزه با این ویروس طی کردیم. واحد متبوع شما در این راستا چه دستاورد یا محصولاتی علیه این بیماری داشت؟ تشریح فرمایید.
نعیمی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینیشهر یکی از پیشگامان و فعالان حوزه پژوهش دوران کرونا بوده و برگزارکننده مسابقه ملی «ایدههای نوین در مواجهه با چالشهای دوران شیوع کرونا و پساکرونا» بود که مورد توجه شرکتکنندگانی از سراسر کشور قرار گرفت. در این مسابقه ایدههای زیادی در ارتباط با چالشهای جهان در دوران کرونا و پساکرونا مطرح و به بحث گذاشته شد. در انتها از ایدههای برتر حمایتهای مادی و معنی ویژهای شد.
این واحد دانشگاهی وبینارهایی با محور شیوع کرونا را برگزار کرد که از این دست میتوان برگزاری وبینارهای«نقش سازمان بهداشت جهانی در مدیریت و کنترل بحران شیوع کرونا» و «شناخت ویروس کرونا و مدیریت استرس در دوران قرنطینه شیوع آن» را نام برد. از آنجا که آموزش آنلاین با شیوع کرونا مورد توجه قرار گرفته، وبینار بینالمللی «یادگیری فعال در محیطهای آموزش آنلاین» با تدریس استادان مطرحی از دانشگاههای خارج از کشور به همت این واحد دانشگاهی برگزار شد.
علاوه بر این ازجمله اقدامات و دستاوردهای سال ۹۹ در شرایط بحران کرونا و مبارزه با این ویروس میتوان از تشکیل کمیته فنی مبارزه با کرونا در ایام قرنطینه، طراحی و ساخت گندزدای حرارتی، طراحی و ساخت دستگاه تونل سلامت، برگزاری مسابقه ملی ایدههای نوین در مواجهه با چالشهای دوران کرونا و پساکرونا، وبینار نقش سازمان بهداشت جهانی در مدیریت بحران شروع کرونا، وبینار شناخت ویروس کرونا و مدیریت استرس در دوران قرنطینه و شیوع آن نام برد.
سال گذشته با توجه به همهگیری ویروس کرونا، ایدههای در حوزه مقابله با این ویروس و مراقبتهای بیماران مبتلا به کرونا در اولویت پذیرش در مرکز رشد قرار گرفتند. به همین منظور واحد فناور سلامت کاوان نواندیش با طراحی دستگاه هندواش با قابلیتهای منحصربهفرد و هسته فناور احیاگران سلامت که نمونه اولیهای از دستگاه ونتیلاتور پرتابل ساختند در مرکز رشد مستقر شدند. دستگاه ونتیلاتور طراحی شده قابلیت استفاده در منزل برای کمک به تنفس بیماران مبتلا به کرونا را دارد و با قیمت اقتصادی آن، پس از اخذ مجوزهای لازمه میتواند سهم بزرگی از بازار را در دست بگیرد.
آنا: با ورود به سال ۱۴۰۰ و تأکید مسئولان بر انتخاب دانشگاه آزاد بهعنوان انتخاب نخست داوطلبان در سال ۱۴۰۴ چگونه و با چه سیاستها و برنامههایی باید به این هدف نزدیک شویم؟
نعیمی: سیاست و برنامه برای قرارگرفتن این واحد دانشگاهی در اولویت نخست انتخاب داوطلبان، حرکت این دانشگاه به سمت دانشگاه کارآفرین و مهارتمحور بوده که در این راستا سعی و تلاش مجموعه واحد دانشگاهی خمینیشهر ارائه خدمت دست اول آموزشی و پژوهشی به دانشجویان است.
آنا: در حوزه آموزشی چه برنامهای برای ایجاد و افزایش رشته در واحد متبوع خود در سال جاری دارید؟ آیا رشتههای جدیدی در راه هستند؟
نعیمی: در حوزه آموزشی و راهاندازی رشتههای جدید، برنامههای واحد دانشگاهی خمینیشهر به سمت رشتههای بینرشتهای و اضافه کردن رشتههای مهارتی در مقاطع کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته بوده و در انتخاب رشتهها به آمایش سرزمینی دقت ویژهای شده است.
آنا: در حوزه مدارس سما و مدارس مهارتی چه اتفاقات خوبی در سال جاری رخ خواهد داد؟
نعیمی: در حوزه مدارس عالی مهارتی در نخستین گام با توجه به ظرفیتهای واحد دانشگاهی خمینیشهر، طرح تجاری (Business plan) مدرسه عالی مهارتی مکانیک خودرو تدوین و نهایی میشود و برای اخذ مجوزهای لازم به شورای نظارت و هماهنگی استان اصفهان ارسال خواهد شد. در حوزه مدارس سما نیز با معرفی مناسب امکانات موجود در این واحد دانشگاهی (فضای مناسب آموزشی و فرهنگی، امکانات تربیتبدنی و بهویژه زیرساختهای مناسب آموزش مجازی آنلاین) پیگیر جذب حداکثری دانش آموزان در همه مقاطع تحصیلی خواهیم بود.
آنا: سال ۱۴۰۰ را با چه اولویت و برنامه اصلی آغاز کردهاید؟
نعیمی: اولویت و برنامه اصلی دانشگاه آزاد اسلامی خمینیشهر در سال جاری حرکت پرشتاب به سمت حوزه فناوری و پژوهشهای کاربردی بوده و با توجه به راهاندازی سامانه مرکز آموزشهای مهارتی و کاربردی این واحد دانشگاهی مسیر برای مهارت محورشدن آموزش و تحقق شعار هر دانشجو یک مهارت تخصصی فراهم شده است.
انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/
انتهای پیام/