دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 ارديبهشت 1400 - 00:07
تاجیک در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا مطرح کرد؛

تلاش برای تأمین سرمایه گام‌اولی‌ها/ استارت‌آپ‌های نوپا را به شرکت‌های بزرگ وصل می‌کنیم

مدیرعامل یک مرکز نوآوری گفت: این مرکز سرمایه لازم برای شروع‌ کسب‌وکار را در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار داده و تلاش می‌کند تا ارتباط این شرکت‌های نوپا را با مصرف کنندگان برقرار کند.
کد خبر : 577059
اینترنت اشیا

گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا- علیرضا باجلان؛ هم اکنون در سراسر دنیا استارت‌آپ‌ها به عنوان پایه‌های اقتصاد دیجیتال شناخته شده و دولت‌ها سیاست‌های حمایتی خاصی را برای آن‌ها در نظر می‌گیرند. فعالیت این نهادهای کوچک و نوپا تنها به حوزه خاصی محدود نشده و در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که هزاران استارت‌آپ کوچک و بزرگ در رشته‌های مختلف مهندسی، هنری و پزشکی خدمات و سرویس‌های گوناگونی را ارائه می‌دهند.




بیشتر بخوانید:


زیر و رو شدن صنعت خرده‌فروشی با اینترنت اشیا/ ۲۰۲۱؛ سال تحول فناوری




مراکز نوآوری و شتابدهی از جمله نهادهایی هستند که ارتباط مستقیم با استارت‌آپ‌ها داشته و ضمن شناخت چالش‌های آن‌ها می‌کوشند مسیر دستیابی به موفقیت را هموار سازند. از همین رو با سمیه تاجیک مدیر یک مرکز نوآوری گفت‌وگو کردیم. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را مشاهده می‌کنید:


تلاش برای تأمین سرمایه گام‌اولی‌ها/ استارت‌آپ‌های نوپا را به شرکت‌های بزرگ وصل می‌کنیم


آنا: مرکز شما در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند و کی کار خود را آغاز کردید؟


تاجیک: بنده مدیر یک مرکز نوآوری هستم و فعالیت این مرکز از سال 95 آغاز شد. برنامه و اهداف این مرکز حول محور فعالیت‌های استارت‌آپ‌های تخصصی در حوزه اینترنت اشیاء(IOT) است. یکی از مهم‌ترین کارهایی که در حال حاضر انجام می‌دهیم شناسایی استارت‌آپ‌های تخصصی در حوزه اینترنت اشیاء در سراسر کشور است. با همین رویکرد هر ساله رویدادی تخصصی با نام «لیگ اینترنت اشیاء» برگزار می‌کنیم. در این مسابقه استارت‌آپ‌های سراسر کشور به منظور رقابت دعوت شده و گروهای برتر هر منطقه انتخاب می‌شوند. برگزیدگان غرب، شرق، شمال و جنوب ایران نیز در نمایشگاه اینترنت اشیاء حضور پیدا می‌کنند.


هرچند موضوع شتابدهی و سرمایه‌گذاری برای گروه‌ها مهم است ولی باتوجه به اینکه هنوز بازار اینترنت اشیاء در ایران به بلوغ نرسیده و اکوسیستم استارت‌آپی نیز نابالغ است، تلاش می‌کنیم تا استارت‌آپ‌ها این حوزه را به بازار وصل کنیم.


آنا: شناسایی استارت‌آپ‌ها را به چه صورت انجام می‌دهید؟ آیا با دانشگاه‌ها و سایر نهادها مانند معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات همکاری می‌کنید؟


تاجیک: زمانی از سال 96 لیگ اینترنت اشیاء را آغاز کردیم سازمان‌های مختلفی نظیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت علمی رئیس جمهور با این مرکز همکاری کردند. دو سال پیاپی نیز ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از لیگ اینترنت اشیاء حمایت مادی و معنوی کرد. تاکنون 60 استارت‌آپ تخصصی اینترنت اشیاء را در سراسر کشور شناسایی کردیم و با آن‌ها در تعامل هستیم. همکاری با سازمان‌های دولتی به ویژه در خصوص اطلاع‌رسانی گسترده و سریع اهمیت زیادی دارد.


آنا: شما چگونه از استارت‌آپ‌ها حمایت می‌کنید؟ وقتی استارت‌آپی در لیگ اینترنت اشیاء برگزیده می‌شود مرکز شما چه تسهیلاتی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد؟


تاجیک: این مرکز در زمینه بازاریابی و شناسایی مقاصد فروش یا عرضه محصول و خدمات از استارت‌آپ‌ها حمایت می‌کند. چنین حمایتی ممکن است بیش از 6 ماه طول بکشد و مدیران این مرکز تلاش می‌کنند تا ضمن برگزاری مسابقات جوایز نقدی را نیز به استارت‌آپ‌های نوپا بدهند. تیم‌های برتر در مسابقات به طور مستقیم به بازار وصل شده و آن‌ها را به شرکت‌های بزرگ در حوزه اینترنت اشیاء معرفی می‌کنیم. اگر استارت‌آپ‌ها نیاز به شتابدهی داشته باشند آن‌ها را وارد فضای شتابدهی کرده و اگر با کمبود سرمایه مواجه باشند سرمایه لازم را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم.


تجربه نشان داده است بسیاری از استارت‌آپ‌ها برای ارتباط با بازارهای بزرگ تنها به نقطه اتصال نیاز دارند و این مرکز می‌کوشند نقش آن نقطه اتصال را ایفاء کند.


تلاش برای تأمین سرمایه گام‌اولی‌ها/ استارت‌آپ‌های نوپا را به شرکت‌های بزرگ وصل می‌کنیم


آنا: دستگاه‌های دولتی از مرکز شما که در ارتباط مستقیم با استارت‌آپ‌ها هستید چه حمایتی می‌کنند؟ آیا شرایط استفاده از امکانات زیرساختی دولت نظیر مراکز داده مادر برای شما فراهم است؟


تاجیک: این مرکز ارتباط خوبی با سازمان‌های مختلف دارد و منوط به نیاز استارت‌آپ‌ها می‌کوشیم امکانات لازم را برای آن‌ها مهیا کنیم. امروز مشکل اصلی اکوسیستم استارت‌آپی اینترنت اشیاء و سایر اکوسیستم‌های استارت‌آپی تخصصی عدم بلوغ بازار است. البته اگر بازاری در حوزه مورد نظر استارت‌آپ‌ها وجود داشته باشد. وقتی بازار وجود دارد، مدیران کسب‌وکارهای نوپا به جای تلاش شبانه‌روزی برای پیدا کردن مشتری تمرکز خود را بر توسعه کار،ایده و فعالیت گروهی می‌گذارند.


به عنوان مثال برخی از استارت‌آپ‌های حوزه IOT به فناوری‌های فضایی نظیر اطلاعات دریافتی از ماهواره نیار دارند در اینجا مرکز نوآوری نقش خود را نمایان کرده و با سازمان فضایی ارتباط می‌گیرد تا اطلاعات لازم را به مهندسان جوان برساند. اما در نهایت به دلیل همان عدم بلوغ بازار که به آن اشاره کردم بسیاری از استارت‌آپ‌ها مجبور به انجام پروژه‌های کوچک و محدود هستند.


آنا: گروه‌هایی که در اولین دوره‌های لیگ اینترنت اشیاء عناوین برتر را به‌دست آوردند اکنون چه وضعیتی دارند؟ شما چه آینده‌ای برای فناوری اینترنت اشیاء در ایران تصور می‌کنید؟


تاجیک: بنده چشم‌انداز مثبتی را برای اینترنت اشیاء در کشور تصور می‌کنم و علت چنین امیدواری هم این است که هنوز فرصت زیادی برای اتفاق‌های درخشان در کشور مهیاست و همین حالا نیز استارت‌آپ‌های محدود حوزه IOT توانسته‌اند مشتریان خود را پیدا کرده و محصولات مختلفی را به مردم بفروشند.  جدای از سیاست‌گذاری‌های کلان کم‌کم جامعه دارد به سمتی حرکت می‌کند که مصرف‌کنندگان مفاهیم هوش مصنوعی را در زندگی روزمره خود درک کرده و نسبت به خدمات و کالاهای هوشمند احساس نیاز می‌کنند. بدون شک در آینده نه چندان دور مردم برای انتخاب زندگی هوشمندانه هزینه‌های لازم را پرداخت می‌کنند.


همکاری استارت‌آپ‌های حوزه اینترنت اشیاء دستیابی به اهداف را تسهیل می‌کند


برای اینکه هوشمندسازی گسترده در کشور رخ بدهد و خدمات اینترنت اشیاء بیش از پیش مورد استفاده قرار گیرد باید سیاست‌گذاری‌های کلان تغییر کرده و استارت‌آپ‌های این حوزه با جدیت به سمت اهداف خود حرکت کنند. لازم است در مسیر تحقق اهدافی نظیر شهر هوشمند، بیمارستان هوشمند و مدارس هوشمند استارت‌آپ‌های حوزه IOT باهم همکاری کرده و از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنند.


انتهای پیام/4144/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب