دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 ارديبهشت 1400 - 14:03
با تشکیل کمیته نمایندگان؛

پروژه‌های سند راهبردی قرآن و سلامت اولویت‌بندی می‌شوند

کمیته‌ای با حضور نمایندگان تام‌الاختیار سه معاونت‌ وزارت بهداشت، دفتر طب ایرانی جهت تایید و اولویت‌بندی طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط با سند راهبردی قرآن و سلامت تشکیل می‌شود.
کد خبر : 576769
قرآن.jpeg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نشست بررسی اولویت‌های علمی و اجرایی تحقق اهداف سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت، با حضور سیماسادات لاری، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و علی‌اکبر حق‌دوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت و مدیران مربوطه برگزار شد.


در این نشست سیماسادات لاری، نایب رئیس و دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت گفت: این کمیسیون یکی از کمیسیون‌های چهارگانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی است که پیشبرد امور آن با بهره‌گیری از ظرفیت‌های صاحب‌نظران و اساتید وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی میسر خواهد بود.  


وی افزود: معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به عنوان دبیرخانه این کمیسیون، تحقق اهداف سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت را نیازمند ارتباط همه جانبه و مشارکت بیش از پیش بخش‌های مرتبط وزارت بهداشت از جمله معاونت‌های آموزشی، تحقیقات و فناوری و نیز دفتر طب ایرانی می‌داند تا با تبیین و توجیه راهبردهای این سند، هماهنگی‌های بین بخشی لازم جهت تصمیم‌سازی علمی برای کمیسیون و اجرایی سازی اقدامات آن به عمل آید.


در ادامه حسام‌الدین علامه، قائم مقام دبیر و دبیر هسته‌ فکری کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت اظهار کرد: این کمیسیون با توجه به اسناد بالادستی و رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی، مبنی بر حرکت درمرزهای دانش، نیل به مرجعیت علمی و بهره‌برداری از آموزه‌های اسلامی در اصلاح سبک زندگی، چشم انداز خود را زمینه‌سازی جهت ایجاد نگرشی کل نگر، فراگیر، اسلامی و قرآن بنیان به ابعاد سلامت اتسان با رویکرد میان رشته‌ای، مساله محور ور مبتنی بر روشمندی قرار داده است.


وی گفت: کمیسیون درصدد است ملزومات ایجاد نظام حکمرانی علمی در این موضوع میان رشته‌ای را با مدیریت و راهبری پژوهش‌های قرآن و سلامت از طریق تدوین و تبیین مبادی، مبانی، رویکردها و ابزارهای مناسب برای گفت وگوی مشارکتی میان صاحب‌نظران علوم اسلامی، علوم سلامت و علوم روشی، زمینه لازم را برای فرضیه سازی و ارائه نظریات خرد و کلان، به منظور حل مسائل جامعه در ابعاد مختلف سلامت فراهم کند.


علامه افزود: هدف کمیسیون آن است که با سیاستگذاری‌ و برنامه‌ریزی‌های مناسب، از سویی در بهره‌برداری حداکثری از آموزه‌های ناب اسلامی در عرصه سلامت کوتاهی نشود و از سوی دیگر گزاره‌ای بدون بررسی‌های دقیق و روشمند به نگرش دینی در حوزه سلامت منتسب نشود و نیز نظریه‌ای بدون قابلیت سنجش، آزمون‌پذیری و امکان مداخله و ارزیابی در نظام سلامت جامعه ورود نیابد.  


وی گفت: بر این اساس، نهایت تلاش و دقت لازم به عمل می آید تا از تمامی منابع دینی و علوم مربوط به آن و دستاوردهای روزآمد علمی و دانشی بشر در این راستا به‌صورت تدریجی، مستمر، پویا و روشمند استفاده شود. در این راستا نیازمند پژوهش‌های بنیادین در زمینه های نظری هستیم و همانگونه که در سند هم به آن اشاره شده است ورود عجولانه به حوزه آموزش عالی را صحیح نمی دانیم.


همچنین در ادامه علی اکبر حق‌دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: برای این‌که بفهمیم ابعاد وجود انسان چیست باید تعریف جامعی از انسان‌شناسی از منظر قرآن ارائه بدهیم و در واقع این راهبرد اصلی و اساسی در این رابطه است؛ در زمینه اجرایی هم ساختارهای موازی مشکل کشورهای توسعه نیافته است و در نگاشت نهادی این ساختارها باید به صورت یک کل به هم پیوسته دیده شوند.


وی گفت: برای انجام این امر باید شبکه‌سازی شود و از ظرفیت همه اساتید و صاحب‌نظران استفاده گردد، نیماد به عنوان سامانه مدیریت پژوهش می‌تواند در این راستا به ما کمک کند؛ در صورتی که در این سامانه یک خط تحقیقاتی در این زمینه ایجاد شود و معاونت فرهنگی هم حمایت مالی داشته باشند، به تحقیقات این حوزه مطالعاتی کمک شایانی می‌شود.


حق‌دوست گفت: موضوع مورد توجه، ترجمان دانش و گفتمان‌سازی است. این گفتمان‌سازی فقط در داخل وزارتخانه نیست و در بیرون از وزارتخانه هم باید در این رابطه گفتمان‌سازی انجام شود. در زمینه تفسیر قرآن کریم اگر تفسیری ترکیبی با مشارکت بزرگان انجام بپذیرد، از حاصل تضارب آرا، حتماً افق‌های تازه‌ای به روی ما گشوده خواهد شد.


در این نشست نفیسه حسینی یکتا، مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل گفت: با توجه به این‌که در این سند ما با دو مبحث آموزش و پژوهش سروکار داریم و اکثر اقدامات و راهبردهایی که در این سند وجود دارند با موضوع آموزش و پژوهش مرتبط اند، ایجاد دو کارگروه مجزا نمی‌تواند نتیجه بخش باشد و در صورتی که یک کارگروه متشکل از اعضای هسته فکری و نمایندگان تام الاختیار از حوزه آموزش و پژوهش تشکیل شود، اجرای نقشه جامع و تصویب پروژه‌های اجرایی سازی سند را تسهیل می‌کند.


در ادامه منیژه علوی، رئیس گروه مرکز توسعه هماهنگی تحقیقات معاونت تحقیقات و فناوری اظهار داشت: برای پژوهش در این حوزه چه برای طرح‌های تحقیقاتی و چه پایان نامه ها و رساله‌ها باید متدولوژی و نظام پژوهش تعریف شود و مسیرهای تحقیقاتی بر اساس آموزه‌های قرآن مشخص شوند و در این راستا اولویت‌های پژوهشی مشخص شوند.


علوی افزود: ارتباط دانشجویان در سطح دانشگاه‌ها با مفاهیم قرآنی خیلی مهم است و استفاده از پتانسیل‌ مراکز تحقیقاتی و کمیته‌های تحقیقات دانشجویی و ایجاد همگرایی بین آنها جهت جلوگیری از کارهای موازی و غیر روشمند و اولویت دادن به طرح‌های کاربردی، حائز اهمیت است.


در ادامه لیلا افشار، دبیر کارگروه اخلاق پزشکی معاونت آموزشی وزارت بهداشت گفت: ما نیازمند تعریف جامعی از سلامت با نگاه قرآنی هستیم و انسان‌شناسی قرآنی با ابعاد مختلف آن باید تبیین و تعریف بشود؛ در این صورت برای هر کدام از این ابعاد از جمله سلامت جسمی می‌شود پژوهش‌های متعدد انجام داد و همینطور در زمینه فقه پزشکی و مطالعات میان رشته‌ای می‌توان مطالعات فراوانی به انجام رساند؛ ولی مبنایی‌ترین نکته این است که ما تا تعریفی از سلامت و انسان از نظر قرآن نداشته باشیم، شاهد پراکندگی خواهیم بود.


در این جلسه، مقرر شد کمیته‌ای با حضور نمایندگان تام‌الاختیار معاونت‌های آموزش، تحقیقات و فناوری، فرهنگی و دانشجویی، دفتر طب ایرانی و مکمل و دبیرخانه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت و صاحبنظرانی جهت بررسی، تأیید و اولویت‌بندی طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط با سند راهبردی قرآن و سلامت، تشکیل شود.



انتهای پیام/۴۱۰۷/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب