دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 ارديبهشت 1400 - 11:11

تحول در صنعت روباتیک با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فلز مایع

مهندسان در صدد هستند که با استفاده از فلز مایع نوع جدید از روبات‌های هوشمند را طراحی و تولید کنند.
کد خبر : 576608
فلز مایع

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، احتمالاً با مشاهده اطلاعاتی در مورد فلزهای به یاد فیلم‌های علمی-تخیلی می‌افتید و درک عینی از این فناوری ندارید ولی به‌تازگی مهندسان دور جدیدی از مطالعه روی قابلیت‌های فلز مایع را آغاز کرده و مدعی هستند این نوع فلز می‌تواند تحولی بزرگ در صنعت روباتیک ایجاد کند.


فلزات مایع دسته‌ای انعطاف‌پذیر از مواد هستند که می‌توان از آن‌ها برای ساخت روبات‌هایی با قابلیت‌های ویژه استفاده کرد. با استفاده از این نوع فلزات ماشین‌هایی طراحی می‌شود که در مدت زمانی کوتاه تغییر شکل داده و در صورت صدمه دیدن امکان ترمیم خود را دارند. در چند سال گذشته محققان در دانشگاه‌های معتبر جهان تحقیقات گسترده‌ای روی فلزات مایع انجام دادند و اکنون به نتایج قابل توجهی به منظور به‌کارگیری این مواد در صنعت دست یافته‌اند. در مراحل ابتدایی این تحقیقات فلز مایع تنها در دمای اتاق تغییر شکل می‌داد ولی اکنون محققان توانسته‌اند در دماهای بالاتر نیز تغییر حالت این ماده را مشاهده کنند.


گروهی از مهندسان دانشگاه کارنگی اکنون در تلاش هستند تا مدارهای الکترونیکی را با فلز انعطاف‌پذیر طراحی کنند تا در صورت صدمه دیدن، قطعات الکترونیکی موجود در مدار خود را ترمیم کرده و دوباره جریان انتقال انرژی و اطلاعات را برقرار کنند. مهندسان چینی نیز آلیاژی از فلز مایع را تولید کردند که وزن بسیار کمی دارد و به علت سبکی می‌تواند روی آب شناور بماند. این مهندسان معتقدند از فلز مایع سبک می‌توان برای طراحی بدنه روبات‌ها استفاده کرد تا روی سطح آب شناور مانده و به دلیل وزن زیاد به اعماق دریا فرو نرفته و آسیب نبینند.


تحقیقات علمی نشان داده است فلزات علاوه بر انعطاف‌پذیری بالا رسانایی خوبی نیز دارند و امکان استفاده از آن‌ها در تمامی دستگاه‌های الکترونیکی وجود دارد. کارشناسان صنعت روباتیک معتقدند احتمالاً مدتی طول خواهد کشید که فلزات مایع به طور گسترده از سوی شرکت‌های بزرگ ساخت روبات به‌کارگیری شوند ولی قطعاً در آینده شاهده تحولی بزرگ در صنعت روباتیک خواهیم بود.


انتهای پیام/۴۱۴۴/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: ربات
ارسال نظر
هلدینگ شایسته