دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 فروردين 1400 - 15:12
هنرمندجهرمی در گفت‌وگو با آنا تشریح کرد؛

ارائه بهتر و مفید آموزش مجازی در سامانه‌های برخط نیازمند چیست؟

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا و قرچک بر لزوم فراهم‌شدن امکانات بیشتر و بهتر در سامانه‌های برخط آموزش مجازی تأکید کرد.
کد خبر : 575941
سحر هنرمندجهرمی

سحر هنرمندجهرمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در ورامین راهکارهای ارائه بهتر آموزش مجازی در سامانه‌های برخط را تشریح و اظهار کرد: با توجه به اینکه آموزش‌های مجازی به‌طور کامل باید بتواند نیازهای آموزشی دانشجویان را پاسخ دهد، هنوز در این راه لازم است امکانات بیشتری در سامانه‌ها فراهم شود ازجمله امکان ضبط کلاس درس و نیز امکان برگزاری آزمون‌های میان‌ترم برای دانشجویان به‌صورت تستی و تشریحی.


این مسئول ادامه داد: از طرفی باید این امکان نیز برای استادان فراهم شود که در زمان برگزاری امتحانات بتوانند با توجه به محتوای درسی، شیوه امتحانی خود را انتخاب کنند و محدود به یک شیوه نباشند.


وی افزود: برگزاری آزمون تستی به‌گونه‌ای که در خود سامانه دانشجو بتواند پاسخ دهد و سؤالات به‌صورت رندوم برای دانشجویان نمایش داده شود و تصحیح پاسخنامه‌های تستی توسط خود سامانه از دیگر مواردی است که باید به آنها توجه کرد. برای بهترشدن سامانه‌های برخط پیشنهاد می‌کنیم که از سامانه‌های یکپارچه با قابلیت‌ها و امکانات آموزشی یکسان استفاده شود تا نتایج بهتری را شاهد باشیم.


معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا و قرچک درباره وضعیت آموزش مجازی در این واحد دانشگاهی به آنا گفت: این واحد دانشگاهی از همان روزهای ابتدایی آغاز فعالیت سامانه‌های مجازی پس از همه‌گیری کرونا آموزش کلاس‌های مجازی خود را آغاز کرد و تاکنون در روند برگزاری کلاس‌های مجازی بسیار مناسب عمل کرده به‌طوری که فقط در نیمسال اول ۱۴۰۰-۹۹، ۹۰ درصد کلاس‌ها به شکل مجازی و برخط و با حضور حداکثر دانشجویان و استادان برگزار شد.


هنرمندجهرمی اضافه کرد:  از ۶ هزار و ۱۰۰ دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا و قرچک، ۵ هزار و ۵۰۰ دانشجو در کلاس‌های درس حضور داشتند که حضور نداشتن برخی اغلب موارد به‌دلیل اختلال در اینترنت و تأخیر در به‌روزرسانی به‌موقع اطلاعات در سامانه آموزشی بود. دروس عملی نیز به‌ویژه کاربردی، کارگاهی و عملیاتی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به‌صورت گروه‌های پنج و هفت نفر در جلسات مشخص شده به‌صورت حضوری برگزار می‌شود.


جهان در حال گذار به دنیای آموزش مجازی است


وی خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته با همه‌گیری بیماری کرونا، فضای دومی در حوزه آموزش دانشگاهی به‌موازات جهان حقیقی ایجاد شد که ثابت کرد همان‌طور که در دنیای واقعی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از جایگاه ویژه‌ای برای پیشرفت علوم و تکنولوژی برخوردارند در دنیای مجازی نیز این جایگاه اهمیت ویژه‌تری پیدا کرده است.


معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا و قرچک تشریح کرد: جهان امروز در حال گذار به دنیای آموزش مجازی بوده و دانشگاه آزاد اسلامی در این مسیر گام بزرگی برداشته و در حوزه آموزش مجازی بسیار سریع و پرقدرت عمل کرده هرچند ابتدای راه کاستی‌هایی وجود داشت؛ اما با گذشت زمان و بسترسازی مناسب‌تر و ارائه سامانه‌های مجازی بیشتر همراه با پشتیبانی‌های بهتر، پیشرفت چشمگیری داشته است. در این راه نباید همکاری متعهدانه استادان و مشارکت حداکثری دانشجویان را نادیده گرفت.


هنرمندجهرمی ادامه داد: یکی از مزایای آموزش کلاس‌های مجازی استفاده همزمان از ذخیره اطلاعات علمی جدید، تصاویر، فیلم‌های علمی آموزشی و اشتراک گذاشتن آنها با دانشجویان است که این امر منجر به بالارفتن سطح کیفی و کمی آموزش می‌شود و فضای آموزش را از فضای سنتی که در ارائه منابع و مطالب درسی در گذشته رواج داشت، دور می‌کند.


انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب