دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 ارديبهشت 1400 - 11:10
آنا گزارش می‌دهد؛

تکان کرونا به صنعت رستوران/ وقتی سفارش و تحویل آنلاین غذا به قاعده جدید تبدیل می‌شود

شیوع ویروس کرونا و نیز ظهور فناوری‌های پیشرفته موجب شده سفارش و تحویل آنلاین غذا به قاعده‌ای جدید در زندگی مردم تبدیل شود.
کد خبر : 575138
سفارش آنلاین

به گزارش خبرنگار گروه علم و  فناوری خبرگزاری آنا، شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰، موجب تغییر و تحول همه صنایع و کسب‌وکارها شد. همچنین این بیماری همه ابعاد زندگی بشر را نیز تغییر داد. اما صنعت غذا و رستوران یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که در دوران کرونا تحولی اساسی به خود دید. در طی شیوع ویروس COVID-۱۹، با توجه به تعطیلی رستوران‌ها جهت رعایت فاصله اجتماعی و جلوگیری از گسترش کرونا،  مزایای سفارش و تحویل آنلاین غذا برای مردم کاملاً مشهود و ملموس شد، زیرا دسترسی مصرف‌کنندگان به وعده‌های غذایی آماده را تشویق می‌کند و از طرفی تأمین‌کنندگان مواد غذایی را قادر می‌سازد تا به کار خود ادامه دهند.


پلتفرم‌های تحویل آنلاین غذا، انتخاب و راحتی را برای مردم فراهم می‌کنند و به مشتریان امکان می‌دهند تا از طریق کافه‌ها و رستوران‌های مختلف، تنها با چند ضربه روی گوشی هوشمند خود آنچه که می‌خواهند را سفارش دهند. خدماتی که ارائه می‌شود از رزرو میز گرفته تا ارائه تبلیغات محلی، پیش‌سفارش غذا و نوشیدنی، و تحویل به مکانی دیگر متفاوت است. بااین‌وجود، هم‌اکنون با پیشرفت استفاده از فناوری در ارائه خدمات و رونق گسترده اپلیکیشن‌های موبایل، این صنعت شاهد توسعه و گسترش چشمگیری در سراسر جهان است.


تکان کرونا به صنعت رستوران/ وقتی سفارش و تحویل آنلاین غذا به قاعده جدید تبدیل می‌شود


ایده‌های سفارش و تحویل آنلاین غذا هم در بین مصرف‌کنندگان و هم رستوران‌ها بسیار محبوب شده است. وقتی گرسنه هستید و نمی‌خواهید غذای خانگی بخورید، چه می‌کنید؟ شما فقط گوشی هوشمند را برمی‌دارید و غذا را به‌صورت آنلاین از رستوران موردعلاقه خود سفارش داده و غذای خود را در منزل تحویل می‌گیرید. این صنعت به همین محبوبیت رسیده و تلاش می‌کند در ذهن ما جای بگیرد. ۹۵ درصد صاحبان رستوران تصدیق می‌کنند که استفاده از فناوری باعث بهبود اثربخشی تجارت آنها می‌شود. سازمان‌های فناوری غذایی به‌تدریج سراغ شریک مورد اعتماد خود می‌روند؛ فناوری یادگیری ماشین (ML) و هوش مصنوعی (AI).


موفقیت هر شغل به مشتریانی بستگی دارد که بیشترین ارزش را برای آن به ارمغان می‌آورند. باوجوداین، طبقه‌بندی مشتریان با ارزش بالا، بسیار دشوار است. هوش مصنوعی و فناوری‌های یادگیری ماشینی در سفارش و تحویل آنلاین غذا، کارآفرینان را قادر می‌سازد تا با ارائه بینش‌های جامع در مورد مشتری هدف، خریداران ایدئال و غیره، بتوانند مشتریان خود را بهتر بشناسند و نیازهای آنها را برطرف کنند. این فناوری‌ها همچنین با در نظر گرفتن رفتار و تحلیل ویژگی‌های مشتریان فعلی، مشتریان آینده خود را پیش‌بینی می‌کنند.


علاوه بر این هوش مصنوعی در سفارش و تحویل آنلاین این قدرت را به جمع‌آوری‌کنندگان محتوا می‌دهد تا بتوانند عملکرد مؤثرتر و بهتری به پلتفرم‌های خود بدهند، خدماتی که  هوش مصنوعی ارائه می‌دهد عبارت است از؛  برنامه‌های وفاداری مشتری (برای مثال فرد با خرید غذا امتیاز می‌گیرد)، ابزارهای هوش تجاری (برنامه‌هایی که با تحلیل داده‌ها، قدرت تصمیم‌گیری بهتری را در اختیار کسب‌وکار قرار می‌دهند)، اتصال به منوها و پوزهای مجازی (بنابراین سفارش‌ها بدون دخالت دست ثبت می‌شوند)  و ارائه پیشنهادهای تشویقی مجدد به مشتری بسته به داده‌های ثبت‌شده در سیستم.


تکان کرونا به صنعت رستوران/ وقتی سفارش و تحویل آنلاین غذا به قاعده جدید تبدیل می‌شود


دراین‌بین خدمات‌دهندگان جدید تحویل غذا (شرکت‌های تحویل غذا)، شبکه‌های تدارکاتی خود را ایجاد کرده و به سایر کافه‌ها و رستوران‌هایی که پیک اختصاصی ندارند، خدمات می‌دهند. حقوق این شرکت‌ها با پرداخت هزینه کمی از سوی مشتری و نیز مقدار ثابتی از سفارش، توسط رستوران دریافت می‌شود.


امروزه همه سالن‌ها، رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها مشتاقانه منتظر سفارش و تحویل آنلاین هستند زیرا این امر بیانگر درآمد بیشتر، وفاداری بیشتر مشتری و مهارت عملیاتی بهبودیافته است. در این میان ۳ گزینه برای رستوران‌ها باید موردتوجه قرار بگیرد تا انتظارات مشتریان برآورده شده و اشتیاق آنها برای خرید مجدد ایجاد شود؛ اساسی‌ترین مورد زمان است (از زمان ثبت سفارش تا تحویل آن در خانه)، مورد بعدی کیفیت غذا است. و درنهایت هزینه که با توجه به شرایط اقتصادی بسیاری از کشورها می‌تواند در کاهش یا افزایش مشتریان یک رستوران نقش مهمی داشته باشد.


مدیریت دستی موجودی محصولات غذایی وظیفه‌ای مشخص است و مدیریت ضعیف موجودی کالا می‌تواند منجر به اتمام موجودی، اتلاف اقلام و اشتباهات قیمت‌گذاری می‌شود. اما، سپردن مدیریت موجودی کالا به فناوری هوش مصنوعی موجب ارائه بازدهی دقیق، صرفه‌جویی در وقت و عدم اتلاف اقلام می‌شود. هوش مصنوعی با استفاده از فناوری‌های یادگیری ماشینی و تشخیص بصری، مواد غذایی غیرقابل استفاده، آسیب‌دیده یا منقضی شده و به اتمام‌رسیده را بررسی می‌کند. سپس اعلان و هشدارهای بی‌درنگی را به نیروی کار کنترل می‌فرستد تا از اوضاع مطلع شده و اقدامی سریع انجام دهد.


استارت‌آپ «پلیتد» (Plated) نمونه یک سرویس اشتراکی موفق است که از سال ۲۰۱۲ آغاز به کار کرد.  این شرکت ضمن ارائه برنامه و منوهای سرآشپز هفتگی، از شما دعوت می‌کند غذاهای موردعلاقه خود را انتخاب کنید. سپس مواد لازم را خریداری و اندازه‌گیری کرده و به همراه دستور پخت در منزل به شما تحویل می‌دهد. مواد غذایی معمولاً از محصولات تازه و ارگانیک تهیه می‌شوند و تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که دستور پخت را دنبال کنید. آنها اخیراً یک برنامه اندرویدی را برای تکمیل پورتال آنلاین خود معرفی کردند که به مشتریان اجازه می‌دهد دستورالعمل‌ها و روزهای تحویل را انتخاب کنند.


تکان کرونا به صنعت رستوران/ وقتی سفارش و تحویل آنلاین غذا به قاعده جدید تبدیل می‌شود


استفاده از یادگیری ماشینی در صنعت سفارش و تحویل مواد غذایی، سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا زمان صرف‌شده برای تحویل‌های گذشته را ارزیابی کنند و همچنین زمان تحویل‌های بعدی را نیز تخمین بزنند.


درمجموع ترکیبی از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در صنعت سفارش و تحویل غذا باعث پیشرفت واقعی می‌شود که علاوه بر رضایت مشتری، صرفه‌جویی در وقت و هزینه را به دنبال خواهد داشت.


انتهای پیام/۴۱۱۲/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب