دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 فروردين 1400 - 15:07

چرا دستگاه‌های الکترونیکی عمر زیادی ندارند؟

عمر دستگاه‌های الکترونیکی معمولاً محدود است، اما محققان دانشگاه سیدنی اخیراً کشف کردند که چگونه می‌توان عمر آنها را افزایش داد.
کد خبر : 574274
دستگاه های الکترونیکی

به گزارش خبرنگار گروه علم و  فناوری خبرگزاری آنا، عمر دستگاه‌های الکترونیکی معمولاً بسیار محدود است. ما معمولاً فکر می‌کنیم که این امر به دلیل قدیمی و کهنه شدن آنهاست، اما بااین‌حال، انتخاب مواد نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد. محققان دانشگاه سیدنی اخیراً کشف کرده‌اند که چگونه مواد «فروالکتریکی» فرسوده می‌شوند و چگونه می‌توان در آینده این مشکل را برطرف کرد.


هرچه استفاده می‌کنیم درنهایت فرسوده می‌شود و هیچ کاری از ما برنمی‌آید. اما بهتر است بدانید این امر تقصیر تولیدکننده نیست؛ درواقع برخی از محدودیت‌های واقعی برای مواد وجود دارد. به‌عنوان‌مثال، از مواد فروالکتریک در بسیاری از دستگاه‌ها استفاده می‌شود که به دلیل بارگذاری مکانیکی و الکتریکی مکرر فرسوده می‌شوند. اساساً، این مواد که در تراشه‌های مختلف حافظه، خازن‌ها، محرک‌ها و حسگرها یافت می‌شوند، تقریباً فرسوده شده،  عملکرد آنها با گذشت زمان کاهش می‌یابد و پس‌ازآن خراب شده و منقضی می‌شوند.


از مواد فروالکتریک در اکثر دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌شود.  بنابراین مهم است که مشکل فرسودگی برطرف شود تا بتوانیم پسماندهای الکترونیکی را کاهش دهیم. ده‌ها میلیون تن لوازم الکترونیکی هرساله در محل دفن زباله‌های جهان روی‌هم قرار می‌گیرند و به پایان می‌رسند. برخی از این دستگاه‌ها درواقع منسوخ شده‌اند و برخی دیگر فقط به دلیل خرابی مواد از بین رفته‌اند.


دانشمندان اکنون از میکروسکوپ الکترونی برای مشاهده فرسودگی فروالکتریک در زمان وقوع آن استفاده کردند. دکتر کیانوی هوانگ، محقق اصلی این تحقیق، می‌گوید: اگرچه مدت‌هاست شناخته شده است که فرسودگی فروالکتریک می‌تواند طول عمر دستگاه‌های الکترونیکی را کوتاه کند، اما به دلیل عدم وجود فناوری مناسب برای مشاهده آن، نحوه بروز آن قبلاً به‌خوبی شناخته نشده بود. اکنون دانشمندان قادرند بلافاصله ببینند که چگونه تخریب رخ می‌دهد و منجر به نقایصی می‌شود که با هر چرخه رشد می‌کنند. آنها معتقدند که یک سیگنال تمیزکننده به مواد فروالکتریک کمک می‌کند تا برای مدت طولانی‌تری عمر کنند. بااین‌حال، برای درک بهتر این فرایندها دانشمندان باید تحقیقات خود را ادامه دهند.


اگر دستگاه‌ها بیشتر دوام بیاوردند، مردم ضمن پس‌انداز پول خود،  کمتر به محیط‌زیست آسیب می‌رسانند. باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا این تحقیقات منجر به بهبود مواد فروالکتریک می‌شود یا خیر.


انتهای پیام/۴۱۱۲/

انتهای پیام/

برچسب ها: طول عمر محققان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته