دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حجت‌الاسلام والمسلمین شریفانی در گفت‌وگو با آنا:

۴ عمل برای اینکه جزو یاران امام زمان (عج) شویم/ تبیین ۷ عامل ناامیدی

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه توضیحاتی درباره مفهوم جامع انتظار در فرهنگ شیعه پرداخت.
کد خبر : 571806
محمد شریفانی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شریفانی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فرهنگ گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه هفت عامل باعث روحیه ناامیدی در مردم می‌شود، اظهار کرد: عامل اول گناه است، اصولاً وقتی انسان گناهی انجام می‌دهد او را کم‌کم به مسیر ناامیدی می‌کشاند.


وی افزود: خداوند در آیه ۵۳ سوره زمر می‌فرماید «قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَی أَنْفُسِهِمْ لَاتَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ...» بندگانی که در حق خود زیاده‌روی کردید از رحمت خدا ناامید نشوید. زیاده‌روی کردن و خلاف و خطا کردن روح ناامیدی در انسان ایجاد می‌کند.


مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، عامل دوم ناامیدی را شکست‌های پی‌درپی دانست و افزود: وقتی زندگی انسان مکرر دچار شکست شود، حس زدگی و خستگی در او ایجاد می‌کند؛ یکنواختی، روزمرگی، عدم رشد و ترقی عامل سوم ناامیدی است. وقتی انسان هر روزش مثل هم باشد احساس تکرار و خستگی و عدم رشد می‌کند و حس ناامیدی در انسان ایجاد می‌شود.


شریفانی، کمبودها و فقدان‌ها را عامل چهارم ناامیدی خواند و افزود: وقتی انسان در زندگی‌اش دچار کمبود باشد به‌صورت طبیعی خیلی از چیزهایی که ندارد را می‌خواهد. عوامل طبیعی و غیرطبیعی دست به دست هم می‌دهند و انسان دچار نداشتن می‌شود و این حس، روح ناامیدی را در انسان تقویت می‌کند.


وی عامل پنجم را ترس از مرگ برشمرد و گفت: بشر به‌صورت فطری جاودانه‌طلب است. وقتی که هر روز جلو چشمش شاهد از دست دادن عزیزانش باشد و این واقعه یک روز سراغ خودش هم می‌آید خود به خود گریز از مرگ پیدا می‌کند. قرآن هم در آیه ۸ سوره جمعه اشاره می‌کند «قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِی تَفِرُّونَ مِنْهُ ...» مرگی که از آن فرار می‌کنی عاقبت تو را ملاقات می‌کند. این موضوع، دلهره و اضطرابی در آدم‌ها ایجاد می‌کند.


مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: مقایسه کردن عامل ششم ناامیدی خواست. به‌صورت طبیعی انسان‌ها در داشتنی‌های مادی و معنوی با هم متفاوت هستند. از جمال ظاهری و کمال مادی مانند خانه و ماشین گرفته تا کمال علم و معنویت و تقوا. طبق آیه ۱۴ سوره نوح خداوند بر اساس حکمتش آدم‌ها را متفاوت خلق کرده است، «وَقَدْ خَلَقَکُمْ أَطْوَارًا».


شریفانی گفت: در آیه ۳۲ سوره زخرف هم آمده «... نَحْنُ قَسَمْنَا بَیْنَهُمْ مَعِیشَتَهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا...» خداوند بر اساس حکمتش هرکسی را در طبقه‌ و جایگاهی قرار داده و رزق‌ها را تقسیم کرده است. وقتی انسان‌ها می‌بینند از نعمت‌هایی که دیگران دارند محروم‌اند باز دچار حس ناامیدی می‌شوند؛ نرسیدن به حاجات و نیازها هفتمین عامل ناامیدی است. انسان، نیازهایی دارد که به دلیل شرایط طبیعی و غیرطبیعی و حکمت الهی به همه آرزوهایش نمی‌رسد؛ «لا کل ما یتمنی المر یبلغه».


انتظار اصلاح شناخت و رفتار است


وی با اشاره به مسئله انتظار در فرهنگ شیعه اظهار کرد: مسئله انتظار در فرهنگ شیعه به‌طور کلی و خاص، انتظار ظهور امام زمان (عج) و منجی برای بشریت است که فرهنگ جامعی را در دل خودش جای داده است.


مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی افزود: انتظار امام زمان(عج) به معنای انتظار همه خوبی‌ها، عدالت، کمال اخلاقی و رفتاری و علمی بوده و در فرهنگ شیعه به معنای اصلاح و آبادانی در سه بخش شناخت، روح و روان و رفتار است.


عقل انسان‌ها در عصر ظهور ۴۰ برابر می‌شود


شریفانی درباره اصلاح در حوزه شناخت گفت: در روایت آمده حضرت مهدی (عج) دست مبارک ولایتی‌شان را بر سر خلایق می‌کشند و عقل انسان‌ها ۴۰ برابر می‌شود. یا به این تعبیر یا وجود خود امام زمان (عج) با تعالیم و مفاهیمی به بشر آن زمان، رشد علمی می‌دهند.


وی ادامه داد: در عصر ظهور مشکلات و سختی‌های بسیاری وجود دارد، وقتی مردم تحمل می‌کنند به این دلیل است که عقلشان ۴۰ برابر می‌شود. هم‌اکنون نیز شاهدیم که هر چه زمان پیش می‌رود میزان عقل و رشد مردم تغییر می‌کند. کافی است دنیای مجازی امروز که بشر گرفتارش شده را با ۲۰ سال گذشته مقایسه کنیم تا متوجه شویم چه میزان نسل فعلی از نظر درک، شعور و فهم رشد کرده است. این مسئله در زمان ظهور امام زمان (عج) به‌صورت فزاینده رشد می‌کند.


مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی درباره دومین اصلاح در حوزه انتظار گفت: امام زمان (عج) برای رشد روح و روان دستی به دل‌های انسان‌ها می‌کشند و انسان‌ها از نظر معنویت و ارزش‌های اخلاقی رشد روحی و کمال معنوی پیدا می‌کنند و به طبع وقتی فهم انسان‌ها بالا رفت و روحشان از سلامت برخوردار شد خودبه‌خود رفتارشان هم تغییر می‌کند.


۴ عمل برای اینکه جزو یاران امام زمان (عج) شویم


شریفانی درباره سومین اصلاح در حوزه انتظار یعنی اصلاح رفتار بیان کرد: امام صادق (ع) می‌فرمایند: «مَنْ سَرَّهُ اَنْ یَکُونَ مِنْ اَصْحابِ الْقائِمِ فَلْیَنْتَظِرْ، وَ لْیَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحاسِنِ الاْخْلاقِ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ». کسی که می‌خواهد از یاران امام زمان (عج) باشد، باید چهار عمل انجام دهد؛ اول منتظر باشد، نه اینکه یک گوشه بنشیند بلکه خودش را اصلاح کند، یعنی رشد علمی، روحی، رفتاری و عملی در خودش ایجاد کند؛ منتظر در دومین اقدام خود باید سعی کند از گناه و خطا دوری کند و در اقدام سوم ارزش‌های اخلاقی را در خودش تقویت کند.


وی با اشاره به اینکه اگر انسانی به مقام والای انتظار برسد یعنی به مقام اصلاح و رشد سه‎‌بعدی علمی، روحی و رفتاری رسیده است، خاطرنشان کرد: این انسان، گناه را کنار گذاشته و متخلق به ارزش‌های اخلاقی است و آن هفت عامل ناامیدی یعنی شکست‌ها، گناهان، روزمرگی، احساس کمبودها، ترس‌ از مرگ، مقایسه‌ها و نرسیدن به همه آرزوها بر او اثر ندارد.


مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هفت عامل ناامیدی برای انسان‌هایی است که از تخلق اخلاقی و فهم بالا برخوردار نیستند. وقتی فهم من پایین باشد ماشین خودم را با ماشین دیگران مقایسه می‌کنم اما وقتی فهمم بالا باشد دیگر به این حرف‌ها توجه نمی‌کنم که فلانی همه دنیا در اختیارش است و من چیزی ندارم که حس ناامیدی به من دست بدهد بلکه به مسائل خیلی بالاتر فکر می‌کنم.


«هدایت، امامت و رهبری امت» بزرگترین نعمت خدا برای بشر است


شریفانی ضمن تأکید بر مفهوم انتظار در مکتب شیعه به‌عنوان مفهومی جامع و بسیار پربار و ارزشمند، خاطرنشان کرد: در دل این مفهوم رشد، تعالی، امیدواری، عدالت‌خواهی، اصلاح‌خواهی و امثال این‌ها نهفته شده است؛ انتظار برای امام زمان (عج) به معنای انتظار خوبی‌ها، وجدان‌ها، رسیدن‌ها و با امام بودن است. با امام بودن خودش بالاترین کمال و تعالی برای انسان بوده و بزرگترین نعمتی که خدا برای بشر قرار داده، نعمت هدایت، امامت و رهبری امت است.


وی با اشاره به عبارت «یا لیتنا کنت معک»، بیان کرد: منتظر واقعی کسی است که منتظر رهبری جامع و کامل است که در رکاب او باشد. اگر با امام زمان (عج) باشیم دیگر چیزی کم نداریم. چراکه کمبودها همه درکنار نبود خدا و امام معصوم است، با وجود امام معصوم به همه ارزش‌ها، امیدواری‌ها و تعالی‌ها خواهیم رسید.


ویژگی‌های یک منتظر واقعی امام زمان (عج)


مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: مفهوم و برکات انتظار و انتظاری که از یاران امام زمان (عج) می‌رود همان سه موردی است که در روایت گفته شد. منتظر شدن به معنای اصلاح‌گری، تخلق به ارزش‌های اخلاقی، عمل به ورع، تقوا، پرهیز از گناه و خطاکاری است.


انتهای پیام/۴۱۱۸/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب