دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حجت‌الاسلام والمسلمین جعفری در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

9 اشاره به نوروز در روایات اهل بیت (ع)/ نوروز در اسلام چه جایگاهی دارد؟

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق گفت: اسلام ضمن تأیید کلیت عید نوروز به جهت‌دهی الهی و فطری آن و استفاده حداکثری از ظرفیتهای سنت نوروز می‌پردازد.
کد خبر : 571376
حمیدرضا جعفری

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمیدرضا جعفری، معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فرهنگ گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، ضمن تبریک آغاز سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: گردش ما به دور خورشید وجود اهل بیت (ع) مهم‌تر از گردش زمین به دور خوشید طبیعت است.


وی افزود: امام علی (ع) می‌فرمایند کُلُّ یَومٍ لا یُعصَی اللهُ فیهِ فَهُوَ یَومُ عیدٍ؛ (هر روزی که در آن گناه نشود همان روز، روز عید است). اگر راه اهل بیت را ادامه دادیم و تابع راهنمایی‌های آن‌ها بودیم عید واقعی ماست. در واقع بهار فرصتی برای تأمل در راز آفرینش و اندیشیدن در شأن و جایگاه بهار از نظرگاه دین است.


معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق بیان کرد: در کشور ما نوروز را جشن می‌گیرند و حضور سبز بهار را به همدیگر تبریک می‌گویند. با توجه به اینکه به عقیده بعضی نخستین کسی که از نوروز تجلیل کرد و آن روز را عید ملی شمرد، جمشید پسر تهمورث، از شاهان افسانه‌ای پیش از تاریخ ایران (قبل از مادها) بود، حال سؤالی که پیش می‌آید این است که آیا چنین روزی از نظر اسلام، عید است؟ رفتار مسلمانان در این روز چگونه باید باشد؟


جعفری ادامه داد: بنای دین بر تأیید و امضای سنت‌ها و سبک‌های اجتماعی مناسب و الهی انسان‌هاست، لذا در خصوص سنت عید نوروز، اسلام ضمن تأیید کلیت آن به جهت‌دهی الهی و فطری آن و استفاده حداکثری از ظرفیتهای سنت نوروز می‌پردازد؛ در اسلام و به ویژه آیین تشیع به نوروز به‌عنوان روزی خجسته نگریسته شده و بر گرامی داشتن آن تأکید شده است.


وی با اشاره به اینکه از دیدگاه شیعه، نوروز روز ظهور امام زمان (عج) است، خاطرنشان کرد: در روایات بسیاری به نوروز اشاره شده و یا دستوراتی نیز برای این ایام آمده است. همچنین در برخی از روایات جزو ایام الله نیز شمرده شده است و از باب نمونه به یک روایت می‌توان اشاره کرد.


9 اشاره به نوروز در روایات اهل بیت (ع)


این استاد دانشگاه افزود: در حدیث معلی بن خنیس از امام صادق (ع) که علامه مجلسی می‌گوید آن را در کتب معتبر دیده است به چند رخداد بزرگ در نوروز بعد از اسلام اشاره شده است. از جمله فرمود: نوروز روزی است که «جبرئیل بر پیامبر نازل شد»، «پیامبر (ص)، علی (ع) را بر دوش خود گرفت تا علی (ع) بت‌های قریش را از بالای خانه کعبه فرو ریزد. همچنین ابراهیم (ع) در چنین روزی بت‌ها را شکست»، «پیامبر (ص) به اصحاب خود امر کرد (در روز غدیر خم) با علی (ع) به‌عنوان امیرمؤمنان، بیعت کنند»، «پیامبر (ص)، علی (ع) را به وادی جنیان فرستاد تا از آن‌ها در پذیرش اسلام و پیامبر (ص) بیعت بگیرد»، «در چنین روزی (بعد از مرگ عثمان) برای خلافت حضرت علی (ع) بیعتی دوباره شد»، «در چنین روزی علی (ع) در عصر خلافتش در جنگ نهروان بر خوارج پیروز شد و مخدج ذوالثدیه (سردمدار خوارج) را کشت»، «در چنین روزی قائم ما (عج) و صاحب امر از پرده غیب، آشکار می‌شود»، «در چنین روزی قائم ما (عج) بر دجال (طاغوت خودکامه عصر) پیروز می‌شود و او را در میدان کناسه کوفه به دار می‌کشد» و «هیچ نوروزی بر ما نمی‌گذرد، مگر اینکه ما در آن روز امید فرج قائم (عج) را داریم، زیرا آن روز، از روزهای ما و از روزهای شیعیان ماست، عجم‌ها آن را پاس داشتند، ولی شما (عرب‌ها) آن را تباه ساختید».


جعفری گفت: نوروز، تثبیت خرافه‌ای باطل که با دین ناسازگار باشد، نیست و در سرشت خود، محرّمات شرعی را به همراه ندارد. ولی اگر کسی یا کسانی آن را با محرّمات الهی همراه کنند، این به این معنی است که سایر کردارهای مباح و حتی امور شرعی را با محرّمات شرعی زینت کنند که طبعاً معنایش ناپسند شدن آن امر مباح یا شرعی نیست، بلکه آنان که چنین می‌کنند، قابل سرزنش و مذمت هستند؛ از سوی دیگر بسیاری از رفتارهای پسندیده مانند پاکیزگی و آراستگی، سیر و سفر، دید و بازدید، بخشش و دلجویی، هدیه دادن در این رسم و آیین از نگاه شرع و عقل ستودنی است.


وی با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» گفت: امیدوارم در سایه الطاف الهی و تحت حمایت‌های معنوی مولود این ایام، حضرت ولیعصر (عج) و اعلام پیروی و عزم جدی در جهت اجرای منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها»، سالی پر از رزق و برکت، صحت و سلامتی همراه با توسعه دانش و پژوهش‌های کاربردی نخبگان دانشگاهی، پیش رو داشته باشیم و با بصیرت‌افزایی در بین دانشگاهیان شاهد پیروزی مرحله سوم انقلاب یعنی تشکیل دولت اسلامی باشیم و تشکیل دولت اسلامی مقدمه ظهور مهدی موعود (عج) باشد.


انتهای پیام/4118/

انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
مهران
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۲
۰
نوروز ، عید باستانی ایرانیان است و هیچ ربطی به هیچ مذهبی ندارد . نوروز ، عید باستانی و کاملا ملی ایرانیان است و ربطی به اعراب و غیرایرانیان و بیگانگان ندارد .
هلدینگ شایسته