دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 اسفند 1399 - 17:24

بهبود معیشت ماهیگیران با فناوری/ هوش مصنوعی گره‌گشای کار صیادان

بهبود معیشت ماهیگیران با فناوری/ هوش مصنوعی گره‌گشای کار صیاداندر این گزارش به این موضوع می‌پردازیم که چگونه هوش مصنوعی از معیشت ماهیگیران در مقیاس کوچک محافظت می‌کند.
کد خبر : 570032
دریا

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، صید بی‌رویه ماهیان، تغییرات اقلیمی، مشکلات محیط‌زیستی و غیره موجب شده ماهیگیران برخی کشورها به فکر استفاده از فناوری بیفتند. از اپلیکیشن‌های پیش‌بینی آب‌وهوا گرفته تا استفاده از هوش مصنوعی برای نظارت بر ماهیانی که صید می‌کنند، ماهیگیران در مقیاس کوچک و ساکنان جوامع ساحلی به‌طور فزاینده‌ای در حال روی آوردن به ابزارهای دیجیتالی هستند تا به آنها کمک کند شرایط پایدارتری داشته باشند و با تغییرات آب‌وهوایی مقابله کنند.



بسیاری از سازمان‌ها و گروه‌های محیط‌زیستی می‌گویند، صید بی‌رویه و غیرقانونی توسط کشتی‌های تجاری صدمات قابل‌توجهی به ماهیگیری و محیط‌زیست وارد می‌کند و میلیون‌ها نفری که در جوامع ساحلی تنها به ماهیگیری اتکا دارند را با بحران غذا و شغل روبرو می‌کند. (گفتنی است حدود ۹۰ درصد از ماهیگیران و کارگران مرتبط با آن در جهان را صیادانی که در مقیاس کوچک کار می‌کنند تشکیل می‌دهند.) علاوه بر این، تغییرات آب‌وهوایی باعث حرکت ماهی‌ها به مناطق جدید برای یافتن آب‌های خنک‌تر یا در صورت نابودی زیستگاه آنها، موجب افزایش سطح دریا و افزایش تعداد طوفان‌ها می‌شود.


با توجه به این موارد یک مرکز کوچک سرمایه‌گذاری منابع ماهیگیری و همکاری (SSF Hub) در ماه ژانویه توسط صندوق حفاظت از محیط‌زیست (EDF) راه‌اندازی شد. این مرکز درواقع یک وب‌سایت چندزبانه است که هدف آن گردهم‌آوری ماهیگیران، جوامع آنها و گروه‌های حمایتی برای ارتباط‌گیری، اشتراک ایده‌ها و یافتن راه‌حل‌ها برای مشکلات آنها است.



الکسیس رایف، مدیر امور ماهیگیران در صندوق حفاظت از محیط‌زیست می‌گوید: صیادانی که در مقیاس کوچک فعالیت می‌کنند در حال حاضر با چالش‌های زیادی ازجمله کاهش ذخایر ماهی ناشی از ماهیگیری بی‌رویه و بیش‌ازحد روبرو هستند و تغییرات آب‌وهوایی فقط این چالش‌ها را تشدید می‌کند. این بدان معناست که معیشت آنها در معرض خطر است؛ این امر یعنی امنیت غذایی آنها در معرض خطر است. این وضعیت بسیار ناگواری است.


این وب‌سایت دارای یک کتابخانه بزرگ است که ماهیگیران می‌توانند از این منبع برای جست‌وجو در بین موضوعات موردعلاقه، ثبت‌نام دوره‌های آنلاین رایگان، عضویت در انجمن‌ها، گروه‌های گفت‌وگو، شرکت در رویدادها و غیره استفاده کنند. اگرچه برای دسترسی به آن تلفن هوشمند یا رایانه و اتصال به اینترنت نیاز است (که اغلب در مناطق ساحلی بسیار ضعیف است) اما انتقال داده کمی موردنیاز است و نیز مسئولان به دنبال روش‌هایی هستند تا کاربران بتوانند اطلاعات این وب‌سایت را به‌صورت آفلاین مشاهده کنند. منابع این وب‌سایت را می‌توان به‌راحتی از طریق واتس‌اپ، فیس‌بوک، یا توئیتر به اشتراک گذاشت. ماهیگیران از این سیستم‌عامل‌ها به‌طور گسترده برای دریافت بهترین قیمت‌ها استفاده می‌کنند.



صندوق حفاظت از محیط‌زیست همچنین یک پروژه آزمایشی در استان لامپونگ اندونزی در جزیره سوماترا دارد که از یک اپلیکیشن برای ضبط و نظارت بر صید ماهیان توسط صیادان استفاده می‌کند. مسئولان از این طریق برای بهبود شرایط ماهیگیران این طرح را دنبال می‌کنند. همچنین در طرحی جداگانه که در همین کشور اجرا می‌شود مسئولان از دوربین‌هایی مجهز به هوش مصنوعی و الگوریتم‌های پیشرفته برای نظارت بر تعداد کشتی‌هایی که به دریا می‌روند و میزان صید آنها استفاده می‌کنند.


سیمون کریپس، مدیر اجرایی حفاظت از دریا در گروه سبز حفاظت از حیات‌وحش، می‌گوید: ماهیگیری ستون فقرات جوامع ماهیگیران ساحلی و داخلی در سراسر جهان است. آنها از این طریق امرارمعاش کرده و تغذیه خود را تأمین می‌کنند. این امر ضمن حمایت از مشاغل مرتبط با ماهیگیری به کاهش فقر نیز کمک می‌کند.


از سال ۲۰۰۷ کشور تایوان همه ماهیگیران در مقیاس کوچک را موظف کرده از دستگاه‌های موقعیت‌یاب جهانی (GPS) (که هر سه دقیقه یک‌بار موقعیت یک کشتی را گزارش می‌دهد) استفاده کنند. از این طریق مسئولان می‌توانند با داده‌های جمع‌آوری‌شده و گزارش‌های صید ماهی را تجزیه‌وتحلیل کنند و از لوازم استفاده‌شده و فروش آنها باخبر شوند. داده‌ها و پایش اطلاعات، بینشی در ارزیابی شرایط ماهیگیران، معیشت آنها و امنیت غذایی ایجاد می‌کند و به شکل‌گیری سیاست‌های دولت کمک می‌کند.



از این سیستم همچنین در سال ۲۰۱۶ برای برآورد کاهش درآمد و تخصیص غرامت به ماهیگیران پس از نشت روغن در دریا استفاده شد.


ویلیام هسو، دانشیار دانشگاه ملی اقیانوس تایوان می‌گوید: امسال این دستگاه در ارزیابی شرایط ماهیگیری و مزارع نیروگاه بادی دریایی بسیار مفید بوده است. درواقع از این دستگاه برای یافتن تعادل بین حفاظت از محیط‌زیست، زمین‌های ماهیگیری و صنایع نیروگاهی استفاده شد. برای کاهش نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی، دولت اطمینان داد که داده‌ها به‌صورت خصوصی حفظ می‌شوند مگر اینکه توسط دادگاه دستور داده شود.


در آفریقای جنوبی، اپلیکیشن‌های «آبالوبی» برای ماهیگیران کوچک حدود ۵ سال پیش راه‌اندازی شد که کاربران را قادر می‌سازد صید ماهی، ثبت فروش ماهی، ضبط هزینه‌های روزانه، یافتن خریدار و دیدن آخرین مقررات و اطلاعیه‌های ماهیگیری را ثبت کنند.



سیمون فونگ اسمیت، افسر ارشد شیلات در سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در آسیا و اقیانوسیه، معتقد است درحالی‌که بسیاری از فناوری‌ها می‌توانند برای گروه‌های ذی‌نفوذ، گروه‌های ماهیگیران و محققان مفید باشند، اما مزایای آنها برای ماهیگیران مقیاس کوچک، محدود است. وی می‌گوید، زبان، پوشش محدود شبکه‌های تلفنی و نیازهای داده‌ای می‌تواند مانع بسیاری از فناوری‌ها شود. اما به‌هرحال اپلیکیشن‌هایی که مکان‌ها و صید ماهی‌ها را از طریق ورودی‌های ساده‌تر و با زمان‌بری کمتر ردیابی می‌کنند، احتمالاً در توانمندسازی ماهیگیران در مقیاس کوچک موفق می‌شوند. به‌طورکلی گوشی‌های هوشمند و برنامه‌های بانکی آنلاین، ماهیگیری را متحول کرده و روند معاملات تجاری را روان‌تر کرده‌اند.


بنابراین می‌توان گفت با توجه به شرایط کنونی و مشکلات موجود در حوزه ماهیگیری، استفاده از فناوری در این حوزه می‌تواند کمک شایانی به ماهیگیران محلی کند و شرایط آنها را بهبود بخشد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته