دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 اسفند 1399 - 18:43
آنا گزارش می‌دهد؛

انسان‌دوستی به سبک قرن ۲۱/ فرصت ناشناس ماندن خیرین با کمک فناوری

در سال‌های اخیر، فناوری‌های دیجیتالی بسیاری از محدودیت‌های فعالیت‌های بشردوستانه و خیریه را برطرف کرده‌ است. به این بهانه در این گزارش تنها چند نمونه از اثرگذاری فناوری‌های دیجیتال را در امور خیریه بررسی می‌کنیم.
کد خبر : 570024
فناوری و امور خیریه

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، در سال‌های اخیر، فناوری‌های دیجیتالی بسیاری از محدودیت‌های فعالیت‌های بشردوستانه و خیریه را برطرف کرده‌ است که همین مسئله منجر به تعامل بیشتر مردم با امور خیریه می‌شود. نوآوری‌های جدید، توانایی بشر را برای مقابله با بسیاری از مشکلات اجتماعی پیش روی بشریت (از جمله فقر، عدم دسترسی به آموزش‌وپرورشِ یکسان و تخریب محیط زیست و...) بهبود بخشیده است. تأثیر فناوری بر این حوزه از جنبه‌های گوناگون آشکار است. در این گزارش تنها چند نمونه از اثرگذاری فناوری‌های دیجیتال را در امور خیریه بررسی می‌کنیم.


فناوری بر خیرین تازه می‌افزاید


بسیاری از افراد تمایل دارند که فعالیت‌های بشردوستانه را مخصوص ثروتمندان جلوه دهند. به عبارت دیگر تنها افرادی باید صدقه دهند و خیرات کنند که درآمد آن‌چنانی دارند یا به هر دلیلی ثروت زیادی به آنها رسیده است. اما امروزه به لطف فناوری، اهدای هر مقدار کمک مالی، هرچند قدر هم اندک، آسان شده است و هر کسی در هر سنی و با هر وضع اقتصادی می‌تواند به امور بشردوستانه بپردازد. به عبارت دیگر امکان رضایت قلبی از کمک به دیگران، حتی با مبالغ کم، برای همه فراهم شده است. شما به سهم خود تمام تلاش خود را کرده‌اید!


فرصت ناشناس ماندن


مردم قبل از عصر اینترنت، با حضور در اجتماعات عمومی اغلب هدایایی را که با نیت خیرخواهانه اهدا یا پرداخت می‌شد ارائه می‌کردند. حتی کسی که قصد داشت مبلغ ناچیزی را در راه خیریه صرف کند نیز می‌بایست در برابر همگان جلوی صندوق صدقات خم می‌شد که این روش در تقابل با رویه بسیاری از خیرین دال بر عدم افشای هویت بود چرا که نمایش اقدام نیکوکارانه می‌توانست ریاکاری تلقی شود. اکنون فضای مجازی مشارکت خصوصی و بدون سروصدا را مقدور ساخته است.


سرمایه‌گذاری جمعی


یکی از روش‌های نوین کمک به افراد نیازمند اعلام عمومی  برای جمع‌آوری پول است. این روش به لطف فضای مجازی برای موارد با فوریت بالا مقدور شده است و به عموم مردم امکان حمایت مالی (هر کس به وُسع خود) را از افراد بی‌بضاعت یا کسانی که نیاز فوری به جراحی دارند اما از پس هزینه آن برنمی‌آیند می‌دهد.


به کارگیری این روش به لطف فناوری  مقدور شده است زیرا تا پیش از این افراد لازم بود برای انتقال وجه مستقیماً به بانک مراجعه کنند اما امروزه از طریق سرویس‌های موبایل که از طریق رمز دوم مقدور شده است این کار را انجام می‌شود. در عین حال این روش شمشیری دوسویه است و گهگاه شاهد هستیم که بسیاری از سلبریتی می‌کوشند از این روش بهره ببرند بدون اینکه به طور شفاف اصل مطلب را نمایان کنند.   


شبکه‌های اجتماعی علاوه بر ارائه راهی برای برقراری ارتباط با حامیان می‌تواند راهی جدید و تعاملی برای جمع‌آوری سرمایه را نیز فراهم کند. حتماً چالش سطل آب یخ را در تابستان ۲۰۱۴ به یاد دارید. در این چالش مردم در فیسبوک فیلم‌هایی را منتشر می‌کردند که در آن سطل آب یخ را روی سر خود یا دوستان شان می‌ریختند. هدف این بود تا آگاهی مردم را نسبت به بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا ALS بیفزایند. این ویدئوها دیگران را به چالش کشید تا همان کار را انجام دهند و همین چالش ساده و سرگرم‌کننده با بیش از ۲,۴ میلیون بازدید در فیسبوک(و بعد تداوم میلیونی چالش) باعث شد که انجمن ALS فقط در آگوست ۲۰۱۴ حدود صد میلیون دلار کمک مالی دریافت کند.


انسان‌دوستی به سبک قرن ۲۱/ فرصت ناشناس ماندن خیرین با کمک فناوری


کمک‌های مالی از طریق پیام کوتاه


اگرچه سرویس پیام کوتاه نسبت به سایر فناوری‌ها قدیمی‌تر محسوب می‌شود اما هنوز هم به دلیل ارسال رمز پویا از جانب بانک نقش مهمی را در تبادل پیام‌های با محوریت امور مالی ایفا می‌کند. ازاین‌رو این سرویس در میان نوآوری‌های مختلف فناوری یکی از تأثیرگذارترین موارد بوده است که به افراد امکان می‌دهد از طریق تلفن‌های هوشمند خود در یک هدف مشترک سهیم شوند. پیام کوتاه به غیر از نقش کلیدی‌اش در ارسال گذرواژه‌های موقت، یکی از راه‌های کاربردی برای این منظور است که سازمان‌های غیرانتفاعی بتوانند برای جمع‌آوری کمک‌های مالی به خیرین اطلاع رسانی کنند.  


آگاهی بیشتر از تأثیرگذاری


در گذشته نهادهایی که اقدامات بشردوستانه انجام می‌دادند، امکانات کمی داشتند تا در مورد نحوه خرج هزینه‌های خود شفاف‌سازی کنند؛ اما امروزه به لطف فناوری‌های مدرن، نحوه هزینه‌کرد مزبور به‌سادگی قابل نمایش است. این کار هم به خیرین این امکان را می‌دهد تا دقیقاً پی ببرند سرمایه‌شان چطور خرج شده است و هم اینکه با نمایش تاثیرگذاری افراد مختلف در سراسر جامعه این حس را القاء کند که با حضور خود می‌توانند دست به کارهای بزرگی بزنند.


در عین حال به طور کلی پیشرفت قابل توجهی در بخش اطلاع‌رسانی رخ داده است که به اهداکنندگان کمک می‌کند بدانند پول آنها به کجا می‌رود و چطور هزینه می‌شود. در گذشته کسی که کمک بشردوستانه انجام می‌داد هیچ بازخوردی نسبت به نحوه توزیع کمک خود دریافت نمی‌کرد. فناوری این وضعیت را تغییر داده است.


در عین حال امروزه سازمان‌های غیرانتفاعی می‌توانند پس از کسب مجوزهای لازم با استفاده از نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری(CRM) با اهداکنندگان راحت‌تر و به صورت منظم‌تری ارتباط برقرار کنند. فناوری همچنین می‌تواند گزینه‌های بیشتری را برای هزینه کردن و توزیع کمک‌های مالی در اختیار مؤسسات خیریه قرار بدهد و آنها را با روستاها و بیمارستان‌های مناطق محروم و... آشنا کند.


رسانه‌های اجتماعی همچنین به مؤسسات خیریه اجازه می‌دهند تا با پایگاه اجتماعی خود ارتباط برقرار کنند و کارهای خود را برای عموم مردم تبلیغ کنند. به ویژه تصاویر اینستاگرام یا ویدئوهای آپارات و یوتیوب و نظرات فیس‌بوک راهی را برای خیریه‌ها فراهم می‌کند تا به دنبال‌کنندگان خود ارتباط نزدیک‌تر و شخصی‌تری داشته باشند.


حسن شهرت


حضور در دنیای دیجیتالی صرف نظر از اینکه باعث شفافیت و پاسخ‌گویی بیشتر می‌شود، اعتبار یک نهاد خیریه را آشکار می‌سازد. اگر یک سازمان غیرانتفاعی شهرت بدی داشته باشد، فهمیدن آن کار سختی نیست و خیلی ساده می‌توانید در بخش نظرات، گفته‌های مردم را بخوانید. حتی پیگیری هشتگ‌ها نیز در رابطه با کلیت عملکرد این نهادها مفید است. به همین ترتیب، یافتن نهادهایی که استانداردهای بالاتری دارند و تأثیر مثبتی بر جای گذاشته‌اند نیز راحت‌تر خواهد بود.


انتهای پیام/۴۱۶۰/

انتهای پیام/

برچسب ها: امور خیریه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته