دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 اسفند 1399 - 12:01
با تلاش یک استارت‌آپ؛

دستگاه تصفیه پساب گلاب و عرقیجات ساخته شد

گروهی از محققان ایرانی با به‌‌کارگیری فناوری پلاسما موفق به ساخت دستگاه تصفیه پساب گلاب و عرقیجات شده است.
کد خبر : 569895
156387523.jpg

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، یک استارت‌آپ فعال در حوزه فناوری نانو موفق به طراحی و ساخت دستگاه تصفیه پساب گلاب و عرقیجات شده که بدون ایجاد خطر برای محیط‌زیست 80 درصد از میکرواورگانیسم‌های موجود در پساب را از بین ببرد. پساب تصفیه‌شده قابلیت استفاده در صنعت کشاورزی و بازگردانی به چرخه تولید را دارد. این دستگاه نیاز به جاذب ندارد و می‌تواند سه تا پنج لیتر پساب را در دقیقه تصفیه کند.


کامران حیدری، طراح این دستگاه در گفت‌وگو با خبرنگار آنا گفت: دستگاه تصفیه پساب گلاب، عرقیجات و اسانس‌های گیاهی می‌تواند سطح COD و BOD یا میکرواورگانیسم‌های زیستی و شیمیایی موجود در پساب را 80 تا 90 درصد تصفیه کند و آب کاملاً بی‌خطر و تمیز را تحویل دهد. در حال حاضر نمونه اولیه دستگاه ساخته شده است.


وی افزود: در صنعت گلاب و عرق‌گیری برای تصفیه پساب از مواد شیمیایی وارداتی استفاده می‌شود که به طور میانگین 50 تا 100 میلیون تومان در سال هزینه دارد. دستگاه تصفیه پساب گلاب و عرقیجات با هزینه یک پنجم و بدون نیاز به مصرف مواد شیمیایی پساب را تصفیه می‌کند. این دستگاه با استفاده از برق کار می‌کند که در مقایسه با هزینه مواد شیمیایی بسیار اقتصادی‌تر است.


پروژه ساخت دستگاه تصفیه گلاب و عرقیجات با حمایت کمیته نانواستارت‌آپ کلید خورد و بعد از اخذ تأییدیه‌های علمی و  حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و ستاد توسعه فناوری نانو نمونه اولیه این دستگاه ساخته شده و آماده عرضه به بازار است.


انتهای پیام/4021/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته