دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 اسفند 1399 - 16:00
به همت محققان ایرانی؛

دستگاه لایه‌نشانی مواد نانوساختار آنتی‌باکتریال روی پارچه ساخته شد

یک استارت‌آپ فعال در حوزه نانو موفق به توسعه و طراحی دستگاه لایه‌نشانی مواد نانوساختار آنتی‌باکتریال روی پارچه شده است.
کد خبر : 569868
57637868.jpg

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، گروهی از محققان ایرانی با بهره‌برداری از فناوری نانو دستگاه لایه‌نشانی توسعه داده‌اند که می‌تواند نانوذرات را روی انواع پارچه لایه‌نشانی کند، بدین‌ترتیب پارچه خاصیت آنتی‌باکتریال پیدا می‌کند. این دستگاه نانوذرات را به طور همزمان روی پارچه کوت (نشاندن) و سنتز می‌کند، این امر باعث می‌شود که خاصیت نانویی آن پس از بارها شست‌وشو نیز از بین نرود.


زهرا صفری، دانشجوی رشته ماده چگال دانشگاه علم و صنعت و یکی از اعضای استارت‌آپ سازنده دستگاه لایه‌نشانی مواد نانوساختار آنتی‌باکتریال روی پارچه در گفت‌وگو با خبرنگار آنا گفت: نمونه نیمه‌صنعتی این دستگاه ساخته شده که مخصوص صنعت نساجی است. در صورت جذب سرمایه‌گذار، توسعه مدل‌هایی دیگر برای لایه‌نشانی روی پلیمر، سرامیک و مواد دیگر  نیز انجام می‌شود.


وی با اشاره به این که برای عرضه محصول به بازار منتظر سرمایه‌گذار هستیم، افزود: کمتر از یک سال از تأسیس استارت‌آپ می‌گذرد و توسعه این محصول نیز از تیر ماه آغاز شده است. تنها یک نمونه مشابه از دستگاه لایه‌نشانی نانوذرات در جهان وجود دارد که در اتحادیه اروپاست اما این پروژه به مشکلاتی خورده و متوقف شده است.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

برچسب ها: نانو نساجی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته