دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 اسفند 1399 - 17:09

روابط عمومی دیجیتال و راهکار مدیریت آن با یک ابزار ایرانی

این روزها که هر کسب و کاری برای تصمیم‌گیری و تعیین استراتژی به اطلاعات دقیق نیاز دارد، ابزارهای تحلیل داده نیز کاربرد زیادی پیدا کرده‌اند. از سوی دیگر روابط عمومی بخش مهمی از یک کسب و کار است که به چیدن استراتژی بازاریابی، فروش، تبلیغات و حتی برنامه‌ریزی‌های درون سازمان برون سازمانی کمک زیادی می‌کند.
کد خبر : 568623
Digital-Public-Relations1.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا  این روزها که هر کسب و کاری برای تصمیم‌گیری و تعیین استراتژی به اطلاعات دقیق نیاز دارد، ابزارهای تحلیل داده نیز کاربرد زیادی پیدا کرده‌اند. از سوی دیگر روابط عمومی بخش مهمی از یک کسب و کار است که به چیدن استراتژی بازاریابی، فروش، تبلیغات و حتی برنامه‌ریزی‌های درون سازمان برون سازمانی کمک زیادی می‌کند. برای این کار شاید لازم باشد اطلاعات زیادی را از مشتریان کسب کنید تا بفهمید وضعیت کنونی برند در چه حالیست. پیشنهاد ما اینست در این رابطه به سراغ ابزارهای هوشمندی بروید که اطلاعات جامعی را در اختیارتان قرار دهند.


مدیریت بحران روابط عمومی با ابزارهای هوشمند


مدیریت روابط عمومی بخش مهمی از فرآیند فروش محصول یا ارائه خدمات است که گاهی با چالش‌های جدی روبرو می‌شود. هر سازمان یا شرکتی که بتواند سریع‌تر و به شکل بهینه این بحران‌ها را پشت سر بگذارد، قطعا در عرصه رقابت با برندهای رقیب موفق‌تر خواهد بود. حتی اگر فرض بگیریم یک برند کوچک نوپا باشد، با مدیریت بحران روابط عمومی بدون تردید به چنین هدفی می‌رسد.


برای پشت سر گذاشتن چالش‌های روابط عمومی استفاده از دیتاهای واقعی که توسط مشتریان منتشر می‌شود یکی از روش های موثر است. اکنون فضای مجازی محلی برای انتشار نظرات مشتریان و بازار مصرف است. وقتی یک اتفاق رخ داده است، مردم حتما در فضای مجازی نسبت به آن اتفاق واکنش نشان می‌دهند. با این حساب اگر بتوانید با روش سوشال لیسنینگ، نظرات مردم را در فضای مجازی بشنوید، جمع‌آوری و تحلیل کنید و به موقع به آن پاسخ متناسب بدهید، روابط عمومی موفقی خواهید داشت.


چرا به سوشال لیسنینگ نیاز دارید؟


برای مدیریت بحران روابط عمومی، کسب و کارها باید آمادگی لازم برای مواجه شدن با تغییر شرایط را داشته تا در سریع‌ترین زمان و به بهترین شکل ممکن به آن پاسخ دهند. این آمادگی در وهله اول با آگاهی از  بحران احتمالی رخ می‌دهد. بنابراین مدیران روابط عمومی باید با ایجاد آلارم بهینه شده با کلمات کلیدی برند خود، از هرآنچه درباره برندشان در فضای مجازی گفته می‌شود آگاه شوند.


اگر متوجه نشوید که یک بحران در حال رخ دادن است نمی‌توانید آن را مدیریت کنید، پس مرحله اول اطلاع یافتن از بحران شکل گرفته است. با گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی (سوشال مدیا لیسنینگ-Social Media Listening ) بوسیله‌ی پلتفرم‌های رصد و مانیتورینگ فضای مجازی، می‌توانید از تبدیل شدن یک توییت یا پست منفی و تخریب‌گر به یک بحران تمام عیار جلوگیری کنید.


 


سوشال لیسنینگ یا گوش سپاری اجتماعی روشی نوین برای اطلاع از اخبار، تحلیل‌ها نظرات، درخواست‌ها، انتقادات و پیشنهادات مردم در رابطه با یک برند و یا حتی یک اتفاق است. اکنون سازمان‌های دولتی، شرکت‌های خصوصی و حتی مردم عادی برای پیش‌بینی برخی حوادث، تصمیم‌گیری در مورد یک اتفاق، برنامه‌ریزی برای آینده و .... به اطلاعات فضای مجازی نیاز دارند.


سوشال لیسنینگ روشی برای شنیدن نظر و خواسته کاربران و مشتریان واقعی است. نظراتی که نهایتا با جمع‌آوری و تحلیل، به اطلاعات کاربردی تبدیل می‌شوند. قسمت خوب این استراتژی، کسب اطلاعات موثق، دقیق و درست است. شما از طریق سوشال لیسنینگ به سراغ شبکه‌های اجتماعی می‌روید که مردم در آن‌ها نظراتشان را بدون واسطه و به شکل مستقیم بیان می‌کنند.


رسانه‌های اجتماعی محلی برای ابراز عقاید، نظرات، انتقادات و پیشنهادات مردم در مورد یک رخداد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی است. در این کانال‌ها مردم در مورد برندها نیز بارها صحبت می‌کنند. بنابراین هر برند یا سازمانی‌ که بخواهد وضعیت خود را در بازار رصد کند، به استراتژی سوشال لیسنینگ نیاز دارد.


برای گوش سپاری اجتماعی چکار کنیم؟


شاید فکر کنید برای اینکه نظرات مردم را در شبکه‌های اجتماعی دریافت و آنالیز کنید، به استخدام چندین کارمند نیاز دارید. اگر اینگونه بود باید مدت‌های زیادی منتظر دریافت اطلاعات و سپس تحلیل آن‌ها بمانید. از سوی دیگر نتایج هم به دلیل ورود تعصبات انسانی، آن طور که باید دقیق نخواهد بود. مشکل دیگر روش دستی کسب اطلاعات از رسانه‌ها اجتماعی، افزایش هزینه‌هاست.


اما ما روش بهتری را به شما پیشنهاد می‌دهیم! با این روش‌‌ برای کسب اطلاعات و بیگ دیتاها از شبکه‌های اجتماعی نیازی به صرف زمان طولانی و یا هزینه بالا نیست. اکنون ابزارهایی هستند که به شکل خودکار این کار را برعهده می‌گیرند. ابزارهای که به منظور دریافت اطلاعات از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی طراحی شده‌اند.


این ابزارها با سرعت بالا و هزینه مقرون به صرفه قادرند هر گونه نظرات کاربران در مورد یک اتفاق، رخداد و یا برند را به شکل دقیق دریافت و جمع‌آوری کنند. مزیت دیگر استفاده از این ابزارها، امکان دریافت تمامی نظرات مردم در شبکه‌های اجتماعی پیرامون موضوع مورد نظرتان است.


ابزار مدیریت روابط عمومی دیتاک


 ابزارهای داخلی و خارجی بسیاری برای مدیریت روابط عمومی آنلاین وجود دارد. ابزارهای خارجی به دلیل محدودیت تحریم، عدم بهینه سازی برای زبان فارسی و هزینه بالا تقریبا گزینه‌های مناسبی برای استفاده در ایران نیستند. یکی از ابزارهای داخلی دریافت بیگ دیتا از شبکه‌های اجتماعی دیتاک است. مزیت این ابزار بر دیگر رقبای داخلی خود جمع‌آوری گسترده و مداوم با حجم جمع‌آوری بسیار بالاست. ابزار روابط عمومی دیتاک پلتفرم‌های خبر (وبسایت‌های خبری، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های آنلاین)، اینستاگرام، توییتر، تلگرام را بصورت روزانه رصد کرده و تمام محتوای منتشر شده در این بسترها را ذخیره می‌کند.



آمار جمع‌اوری دیتاک


این محصول ویژگی‌ها و بخش‌های مختلفی دارد که در ادامه به معرفی برخی از ویژگی‌های مهم آن می‌پردازیم.


جستجوی پیشرفته


بخش جستجوی پیشرفته به جایی گفته می‌شود که بتوانید اطلاعاتی مبتنی بر نیاز و خواست خود را به راحتی به دست بیاورید. با کمک این قسمت، می‌توانید محتوای بسترهای مختلف را براساس فیلترهای دلخواه خود گردآوری کنید تا جستجوی پیشرفته در پایان نتایج را در اختیارتان قرار ‌دهد. نتایج جستجوی شما در شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌های خبری می‌تواند تحت فیلترهای گوناگونی همچون بازه زمانی، منابع و کانال‌‌های معین، تعداد بازدید، تعداد لایک و کامنت و بازنشر، ترتیب زمانی، میزان محتوای تبلیغاتی، منابع مورد نظر برای جمع‌آوری و بسیاری فیلترهای دیگر قرار گرفته و خروجی نتایج را متناسب با نیاز شما بهینه سازد. از سوی دیگر شما با کمک دیتاک می‌توانید نتایج جستجو را در قالب فایل اکسل نیز گردآوری کنید.



مقایسه منبع و موضوع


 این بخش از سامانه برای مقایسه موضوعات یا منابع در بازه زمانی مختلف کاربرد دارد. این قسمت براساس فیلترهای متفاوت مورد نظر کاربر عمل می‌کند. ویژگی مقایسه موضوع و منبع به شما امکان مقایسه دو یا چند موضوع یا منبع را براساس اطلاعاتی همچون روند انتشار محتوا، تعداد محتوا، نوع محتوا، میزان بازنشر، تعداد دنبال کننده و بازدید کننده و ... می‌دهد.


تحلیل وضعیت شما نسبت به رقبا و نظرات کاربران در این باره به مدیریت هرچه بهتر روابط عمومی سازمان کمک خواهد کرد.



بولتن


بولتن به گزارشی از مجموعه دیتا و اطلاعات جمع آوری شده گفته می‌شود که برای ارائه ریپورت و گزارشات به مدیران کسب و کار استفاده می‌شود. در واقع یکی از بخش‌های مهم ابزار روابط عمومی دیتاک بخش بولتن ساز است که می‌توانید با کمک آن گزارشات دقیقی از بسترهای مختلف مجازی ایجاد و از آن خروجی متناسب با نیاز خود بگیرید. بولتن روند گزارش‌گیری از فضای مجازی و اخبار به روز را ساده و کم هزینه کرده و بسیاری از هزینه‌های روابط عمومی را کاهش خواهد داد.


علاوه بر امکان استفاده از بولتن ساز سامانه، دیتاک امکان ایجاد بولتن در فرمت‌های چاپی، پی دی اف و ... را بنا به نیاز و درخواست سازمان‌ها فراهم نموده تا با ارسال گزارش بولتن به صورت روزانه، هفتگی و ... به روابط عمومی ها و مدیران سازمان‌ها در تسهیل تصمیم‌گیری و تسلط بر فضای مجازی و صرفه جویی در هزینه‌های اضافی کمک کند.



آلارم یا گوش سپاری


ایجاد آلارم سوشال لیسنینگ شاید یکی از اساس‌ترین و مهم‌ترین وظایف یک روابط عمومی خوب باشد. چراکه تیم‌های روابط عمومی برای پیشگیری از بحران و مدیریت آن در صورت وقوع، نیاز دارند تا سریع‌تر از همه بویژه رقبا در جریان قرار بگیرند.


آلارم روابط عمومی دیتاک امکان ارسال نوتیفیکشن بر اساس محتوای تولید شده در خصوص کلمات کلیدی مورد نظر کاربر را فراهم می‌سازد. در واقع این قسمت امکان ارسال نوتیفیکشن را از طریق سامانه یا کانال تلگرامی فراهم می‌کند. پس اگر آن را بر روی اطلاعات خاصی تنظیم کرده باشیدهمزمان با دریافت اطلاعات، شما از آن آگاه می‌شوید. برای مثال اطلاع از اینکه چه صفحاتی در مورد برند صحبت می‌کنند، با ایجاد آلارم کلمه کلیدی «برند یا نام تجاری شما» امکان‌پذیر است.


موج شناسی


بخش مهم‌تری از سامانه روابط عمومی دیتاک به موج‌شناسی اختصاص دارد. موج‌ها طبق کلمات و هشتگ‌های خاص شکل می‌گیرد و شما می‌توانید قبل از اینکه یک موج به طور کامل شکل بگیرد، از آن مطلع شوید. این بخش از سامانه برای مدیرانی که فرصت کافی برای رصد فضای مجازی ندارند و مدیران بحران بسیار کاربردی است. همچنین روابط عمومی سازمان‌ها نیز می‌توانند از آلارم تشخیص موج برای مدیریت بحران روابط عمومی کسب و کارها نیز برای آگاهی از بحران احتمالی و واکنش به موقع و مناسب استفاده می‌شود.


در پایان


دنیای امروز دنیای داده‌هاست. داده‌هایی که اطلاعات و دانش فراوانی در دلشان نهفته است. استفاده از تکنولوژی، دیتا و تحلیل‌های مبتنی بر آن قطعا یکی از مهمترین وظایف سازمان‌هایی است که قصد دارند در عرصه و صنعت خود روز به روز موفق‌تر عمل کنند.


روابط عمومی سازمان ها نیز بعنوان یکی از واحدهای مهم ارتباط با مخاطبان باید با ابزارهای کاربردی حوزه خود آشنا بوده و از آن‌ها برای پیشبرد کار خود استفاده کنند.


انتهای پیام/ر/4127


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب