استثمار معلمان غیرانتفاعی بدون بیمه و با حقوق ناچیز/ 200 هزار معلم در حاشیه آموزش و پرورش خواهان استخدام هستند
گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- هدی قبادی؛ معلمان به عنوان سنگ بنای سیستم آموزش و پرورش که مایه پیشرفت و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در هر جامعهای هستند و نقش بیبدیلی در سیستم آموزشوپرورش بهعنوان منزلگاه رشد و پرورش انسانها از کودکی تا نوجوانی و جوانی دارند.
ژان پیاژه روانشناس بزرگ فرانسوی درباره نقش آموزشوپرورش میگوید: «زیباترین اصلاح و بازسازی آموزشوپرورش درصورتیکه معلم به تعداد کافی و باکیفیت در اختیار نباشد با شکست روبرو خواهد شد.»
اما اینکه در ایران طی سالهای اخیر تا چه حد به این مؤلفه اهمیت داده شده است جای تأمل دارد.
حدود ۱۰ سال است بیش از ۱۱ قانون در حوزه نحوه جذب معلم به تصویب رسیده است که هیچکدام تاکنون نتوانسته است چالشهای جذب و کمبود معلم را در کشور برطرف کند و کماکان سیستم آموزشی با کمبود دبیر و صف معلمان حقالتدریسی که خواهان استخدام در سیستم آموزشوپرورش هستند روبهرو است.
به گفته برخی مسئولان آموزش پرورش مدارس با کمبود ۳۰۰هزارنفری معلم روبهرو هستند که این برای جمعیت ۱۵ میلیون نفری دانش آموزان چالشهای زیادی را ازجمله حضور در کلاسهای ۴۰ نفره ایجاد میکند.
عدد مشخصی از نیروهای موردنیاز وزارت آموزشوپرورش وجود ندارد
حسین حق وردی عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه مسائل مختلفی در خصوص جذب معلم در وزارت آموزشوپرورش وجود دارد که مسئله جذب معلم را دچار پیچیدگیهایی کرده است، گفت: مسئله اول نیازسنجی است که بر اساس افزایش جمعیت دانش آموزان و بازنشستگی فرهنگیان انجام میشود.
وی با بیان اینکه تعداد دانش آموزان و تعداد بازنشستگی فرهنگیان، مجموعاً ظرفیتهای نیاز آموزش پرورش را تشکیل میدهد، بیان کرد: بخشی از نیاز جذب آموزشوپرورش به این مسائل برمیگردد اما موضوع دیگر جذب نیروهای در حاشیه آموزشوپرورش است که به وزارت آموزش و پرورش کمک میکنند اما نیروی رسمی نیستند.
در سال 88 قانون در رابطه با جذب در آموزشوپرورش مصوب شده و بعد از تصویب 11 بار الحاقیه خورده است. بر اساس آخرین الحاقیه تا سال 91 باید نیروهای در حاشیه تعیین تکلیف شوند اما بعد از 11 الحاقیه و جذب نیروهای در حاشیه آموزشوپرورش برای بقیه که در حاشیه هستند این توقع ایجادشده است که باید استخدام شوند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: نیروهایی مثل معلمان غیرانتفاعی، آموزشیاران و آموزشدهندگان نهضت سوادآموزی، نیروهای خرید خدمت، نیروهای مدارس مشارکتی و مربیان مهدکودک در آموزشوپرورش وجود دارند که اصطلاحاً به همگی اینها نیروهای در حاشیه گفته میشود که از این تعداد نیروهای در حاشیه عدد مشخصی وجود ندارد.
حق وردی افزود: آمایش و عدد مشخصی از نیروهای موردنیاز وزارت آموزشوپرورش و نیروهای در حاشیه وجود ندارد و نیازسنجیای نیز در این رابطه که تا کی نیاز به جذب معلم سیر صعودی دارد و چه زمانی سیر نزولی پیدا میکند انجامنشده است.
وی با اشاره به اینکه در سال 88 قانون در رابطه با جذب در آموزشوپرورش مصوب شده و بعد از تصویب 11 بار الحاقیه خورده است،بیان کرد: بر اساس آخرین الحاقیه تا سال 91 باید نیروهای در حاشیه تعیین تکلیف شوند اما بعد از 11 الحاقیه و جذب نیروهای در حاشیه آموزشوپرورش برای بقیه نیروها که در حاشیه هستند این توقع ایجادشده است که باید استخدام شوند.
این نماینده کمیسیون آموزش مجلس اظهار کرد: از سوی دیگر وزارت آموزشوپرورش با توجه به برگزاری آزمون ماده 28 نمیتواند اعلام عدم نیاز کند چراکه این شائبه به وجود میآید که اگر نیاز وجود ندارد چرا آزمون برگزار میشود و به چه دلیل از مجموعه معلمان در حاشیه آموزشوپرورش که بهصورت غیررسمی سالهای زیادی است همکاری میکنند نیرو جذب نمیشود.
تأمین معلم از دانشگاههای رجایی و فرهنگیان زمانبر است
حق وردی با اشاره به اینکه در حال حاضر آموزشوپرورش به دنبال رفع نیاز به معلم از طریق دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی است که البته شیوه درست همین است که مورد تأکید رهبری هم قرار دارد،افزود: ظرفیتهای این دو دانشگاه محدود است و تا جایی که فعالیت این دانشگاهها دقیق و منظم شود و تا زمان تربیت و تامین نیرو متناسب با نیاز آموزشوپرورش از طریق این دانشگاهها راه طولانیای در پیش است.
آمارهای متفاوت نهادها از وضعیت کمبود معلم
عضو کمیسیون آموزش مجلس در خصوص نبود آمایش درستی در خصوص نیازسنجی برای جذب معلم، با بیان اینکه در حال حاضر آمارهایی که از طرف نهادهای مختلف گفته میشود متفاوت است، تصریح کرد: سازمان امور استخدامی، سازمان برنامهوبودجه، وزارت آموزشوپرورش و مجلس هرکدام یک آمار متفاوتی از کمبود معلم اعلام میکنند و این آمارهای متفاوت، مسئله جذب معلم را پیچیده میکند.
سیر نیاز به معلم در سالهای آینده نزولی میشود
حق وردی با تأکید بر لزوم انجام آمایش دقیقی در خصوص نیاز به جذب معلم، بیان کرد: در حال حاضر افرادی که در حاشیه آموزشوپرورش 200 هزار نفر هستند که خواهان استخدامند، اما آموزشوپرورش با این استدلال که در سالهای آینده به دلیل نزولی شدن رشد جمعیت کلی در کشور و کاهش تعداد دانش آموزان بعد از حدود 4 سال نیاز به نیرو نخواهد داشت علاقهمنداست نیاز فعلی خود به نیرو را بهصورت موقتی از طریق نیروهای بازنشستهها، غیرانتفاعیها و خرید خدمات تأمین کند تا بار اضافی هزینهای بر دوش سازمان نیافتد.
مجلس به ساماندهی فرآیند جذب معلم ورود کرده است
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به دنبال مدیریت فرآیند جذب معلم و ساماندهی این وضعیت است، گفت: در این راستا باید نیازسنجی دقیقی در خصوص میزان نیاز به معلم در سازمان آموزشوپرورش انجام شود.
وی از بررسی طرحهای مختلفی تحت عنوان ساماندهی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خبر داد و گفت: البته همه این طرحها نیز به استخدام منتهی نمیشود.
استثمار معلمان غیرانتفاعی بدون بیمه با حقوق ناچیز
حق وردی در پایان با اشاره به اینکه برخی فرهنگیان در حال حاضر استثمار میشوند، تأکید کرد: افرادی هستند که در مدارس غیرانتفاعی بدون حقوق و بیمه کامل با 500 تا 700 هزار تومان دریافتی خدمت میکنند. این وضعیت در حال بررسی است تا به طرح جامعی با همکاری مجلس و دولت برسیم و این مسئله را حلوفصل کنیم.
در پایان
فارغ از همه نابسامانیها از سو مدیریت ها گرفته تا عدم یکپارچگی در تصمیمگیری، اشکالات قانونگذاری و ... فقط میتوان به نقلقولی از فیلسوف بزرگی بسنده کرد که میگوید اگر میخواهید جامعهای را ویران کنید نیازی به توپ و تانک ندارید کافی است به آموزش در جامعه بها ندهید.
انتهای پیام/4159/
انتهای پیام/