دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 بهمن 1399 - 00:03
هاشمیان در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا مطرح کرد/1؛

لزوم ایجاد نگرش پژوهش محور در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی/ کسب موفقیت بدون دریافت بودجه دولتی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی گفت: دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی پس از همه‌گیری کرونا دست به کار شد و با فعالیت‌های پژوهشی و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تشخیص بیماری به عموم مردم خدمت کرد.
کد خبر : 562913
علوم 1.jpg

گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا- علیرضا باجلان؛ جامعه در شرایط شیوع بیماری با مشکلات زیاد درگیر شد و از همین رو نهادها و سازمان‌های مختلفی پای کار آمده تا نیازهای مردم را برطرف سازند. در چند ماه گذشته مجموعه‌های علمی و تحقیقاتی در سراسر ایران همراه با دستگاه‌های اجرایی برای گذار از شرایط بحرانی کرونا تلاش کردند.




بیشتر بخوانید:


فناوری‌های جدید درمانی در راهند




مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی به‌ویژه دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی همواره در سخت‌ترین شرایط در کنار عموم مردم ایستاده و برنامه‌ریزی دقیقی برای تسهیل شرایط جامعه انجام داده است. برای اطلاع از فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی در دوره کرونا با فرشاد هاشمیان، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی گفت‌وگو کردم. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را مشاهده می‌کنید:


بازدید دکتر علیرضا خوشدل رییس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی از خبرگزاری آنا


آنا: لطفاً  درباره همکاری دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی با پارک‌های علم و فناوری و سراهای نوآوری توضیح دهید.


هاشمیان: دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی از آغاز همه‌گیری بیماری کرونا همکاری‌های گسترده‌ای با پارک علم و فناوری این مجموعه علمی داشته است. در همین راستا کارگروه ویژه‌ای به ریاست محمدجواد صدری مهر، مدیرکل اداره تجاری‌سازی و پارک علم و فناوری، ایجاد و توسعه پردیس‌های پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شد. در این کارگروه مباحث و پروژه‌های مرتبط با کرونا مطرح می‌شود و پس از ارزیابی و امتیازدهی به آن‌ها برای اجرا وارد پارک علم و فناوری می‌شود.


این فعالیت‌ها از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا آغاز شد و حتی در تعطیلات نوروز 1399 جلسات هماهنگی برگزار می‌شود و هیچ تعطیلی در کار نبود. تعداد پروپوزال‌هایی که به جلسات می‌آمد بسیار زیاد بود و پس از غربالگری تعداد مشخصی از آن‌ها انتخاب می‌شدند. این کارگروه از تحقیقات انجام‌شده و یا در حال انجام در بحث‌های تشخیص و عفونت‌زدایی بیماری کرونا حمایت می‌کند.


برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اسلامی برای راه‌اندازی مرکز جامع ویروس‌شناسی کشور


در نوروز 99 که با شدت گرفتن کرونا همراه بود، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران و پس از اخذ مجوزهای لازم در یکی از درمانگاه‌های غرب تهران آزمایشگاه تشخیص PCR راه‌اندازی کرد. در آن زمان چون تعداد مراکزی که آزمایش پی‌سی‌آر را برای تشخیص بیماری کرونا انجام می‌دادند کم بود توانستیم تعداد قابل‌توجهی آزمایش در مدت کوتاهی انجام داده و نیاز روز کشور را رفع کنیم. در حال حاضر آن مرکز آزمایشگاهی به‌طور موقت تعطیل‌شده و قرار است یک مرکز مرجع ویروس‌شناسی با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز افتتاح شود.


آزمایشگاه گفته‌شده تنها مجموعه آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی نیست و اکنون پروژه مشترک دیگری نیز با واحد تهران مرکز داریم و قرار است مرکزی برای ویروس‌شناسی راه‌اندازی کنیم. بیماری کرونا سرانجام روزی تمام خواهد شد و از همین امروز باید برای ویروس‌های همه‌گیر در آینده خود را آماده کنیم و فعالیت این مراکز در همین راستا خواهد بود.


بازدید دکتر علیرضا خوشدل رییس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی از خبرگزاری آنا


آنا: در این مدت چه اقدامات دیگری برای تعامل بیشتر با دانشجویان و مبارزه با کرونا انجام دادید؟


هاشمیان: یکی از کارهای دیگری که در ماه‌های اخیر دانشگاه علوم پزشکی آزاد روی آن تمرکز کرده ایجاد روحیه پژوهش و به‌کارگیری فناوری در تحقیقات علمی است. درواقع به دنبال این هستیم که فضای لازم برای تحریک روحیه پژوهشی در دانشجویان فراهم شود.


ایجاد نگرش پژوهش محور در دانشجویان


یکی از راهکارهای مهم برای ایجاد چنین روحیه در دانشجویان فعال کردن کمیته تحقیقات دانشجویی بود. یعنی با استفاده از ظرفیت باشگاه پژوهشگران سعی کردیم فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان در مسیری خارج از چارچوب پایان‌نامه باشد و تحقیقات علمی را به سمتی هدایت کنیم که دانشجویان وارد مرکز رشد شده و بتوانند ایده‌های خود را به محصول تبدیل کنند.


در حقیقت بخشی از فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی برای تولید محصول است ولی بخشی دیگر به‌منظور کسب دید عمیق برای حل مشکلات به‌صورت ریشه‌ای است. به‌عنوان‌مثال اخیراً جلسه‌ای با پیرحسین کولیوند، رئیس اورژانس کشور داشتیم و موضوع بهینه‌سازی کنترل درد در اورژانس‌ها را مطرح کردیم. دانشگاه علوم پزشکی آزاد در این زمینه پایان‌نامه‌ها و ایده‌های دانشجویان را به اورژانس کشور ارائه داد و قرار است راه‌حل‌های پیشنهادی به‌کارگیری شوند. گاهی اوقات حل مشکلی در حوزه درمان و تشخیص مهم‌تر از تولید محصول است و اتفاقی بزرگ در جامعه رقم خواهد زد.


موفقیت دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی در سطح جهانی


دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی هشت دانشکده دارد. امسال دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد رتبه اول را در مسابقات شانگهای را به دست آورد. دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی دیگر تنها در داخل کشور تأثیرگذار نیست و فعالیت‌های این دانشگاه نمای بین‌المللی نیز داشته است. وقتی‌که در یک رتبه‌بندی بین‌المللی در بین دانشکده‌های کشور رتبه‌های یک تا سه را به دست می‌آوریم، این نشان‌دهنده عمق فعالیت مجموعه دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی است.


این را نیز در نظر بگیرید که دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی بدون بودجه دولتی این موفقیت‌ها را به دست می‌آورد. این مجموعه با تمامی محدودیت‌ها به توان دانشجویان خود متکی است و در هر شرایطی به دنبال رفع نیازهای جامعه است. مسئولان دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تنها کاری که می‌توانند بکنند این است که از تلاش‌های تمامی کسانی که در مسیر کسب این موفقیت‌ها سهیم بوده‌اند تشکر کنند.


آنا: دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی چه تلاش‌هایی برای ارتباط با صنایع انجام داده است؟


هاشمیان: اکنون ارتباط دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی با صنایع نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است. بخش عمده همکاری‌ها با صنایع دارویی است. مذاکرات خوبی را انجام دادیم و قراردادهایی نیز امضا شده و اکنون در فاز اجرایی قرار دارند. احتمالاً تا پایان سال بیش از چهار قرارداد دیگر با صنایع دارویی امضا کنیم. این نوع همکاری‌ها نه‌تنها ازلحاظ مالی بلکه به معرفی هویت و برند سازی دانشگاه کمک می‌کند.


در ادامه مسیر ارتباط با صنایع قصد داریم با شرکت‌های تولید تجهیزات پزشکی ارتباط برقرار کنیم و در مورد صنایع غذایی نیز هدف‌گذاری کردیم.


تعدادی از مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی آزاد جزء مراکز تحقیقاتی برتر دانشگاه آزاد اسلامی هستند و می‌خواهیم به جایگاهی برسیم که همه مراکز این مجموعه چنین شرایطی را داشته باشند. از همین رو به سمت راه‌اندازی مراکز تحقیقاتی مأموریت محور حرکت می‌کنیم.


انتهای پیام/4144/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته