دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 بهمن 1399 - 12:00
آنا گزارش می‌دهد؛

معجزه فناوری در صنعت هوانوردی/ پهپادها پرواز را متحول می‌کنند

در این گزارش مروری بر برخی از فناوری‌های کلیدی خواهیم داشت که در آینده نزدیک در صنعت هوانوردی تأثیرگذار خواهند بود.
کد خبر : 559432
L'aeroplane_Wilbur_Wright.jpg

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا آینده با ورود به عصر نوین فناوری هیجان‌انگیز از گذشته به نظر می‌رسد. البته در عین حال که فناوری با سرعت بالایی پیشرفت می‌کند، مسائلی مانند امنیت سایبری نیز با شتاب بیشتری چالش‌برانگیز می‌شوند. در این گزارش مروری بر برخی از فناوری‌های کلیدی خواهیم داشت که در آینده نزدیک در صنعت هوانوردی تأثیرگذار خواهند بود.   


 هواپیماهای بدون سرنشین


یکی از سخت‌ترین کارهای دنیا یادگیری خلبانی است. به نظر می‌رسد هواپیمای بدون سرنشین موسوم به پهپاد، صنعت هوایی را به طرق مختلف تغییر خواهند داد. این هواپیماها مقرون به صرفه هستند و انتظار می‌رود در سال‌های آتی بیش از پیش به فضای تجاری وارد شوند. احتمالاً در حال حاضر آمازون در مسابقه  هواپیماهای بدون سرنشین از سایر رقبا جلوتر باشد. ایران نیز در این حوزه پیشرفت‌های زیادی داشته است و از معدود کشورهایی است که از فناوری پهپادهای پیشرفته خصوصاً در عرصه نظامی برخوردار است.



هواپیماهای عمودپرواز


اگر روزی قرار باشد تاکسی هوایی در سطح شهری مورد استقبال عمومی قرار گیرد. پیش‌بینی می‌شود هواپیماهای عمودپرواز(VTOL) پروازهای درخواستی را در مناطق شهری ارائه کنند و از زیرساخت‌های موجود(به عنوان مثال پشت بامِ پارکینگ‌ها) به عنوان فرودگاه‌های موقت استفاده کنند. با این حال از همین الان مشخص است که ارائه چنین وسایل نقلیه‌ای با مشکلاتی روبرو خواهد شد از جمله برخی از چالش‌های این دسته از هواپیما عبارتند از:


1.چالش‌های نظارتی


2.فناوری باتری


3.عملکرد و کارایی


 4.مدیریت ترافیک هوایی


 5.سر و صدا و آلودگی


 6.زیرساخت فرودگاه شهری


7. آموزش خلبانی  



واقعیت افزوده


فناوری واقعیت مجازی(VR) اغلب با عینکی همراه است که شما را به دنیای مجازی می‌برد. در این دنیا حرکات واقعی شما به دنیای مجازی ترجمه می‌شود. انتظار می‌رود فناوری واقعیت افزوده(AR) نیز در صنعت هواپیمایی و هوانوردی اثرگذاری عمیقی داشته باشد. تصویر بالا یک دیدگاه فرضی AR را برای یک مسافر نشان می‌دهد، جایی که تصویری که فرد در مقابل خود می‌بیند با اطلاعات(ورودی حسی، منابع اطلاعاتی ثابت و پویا، موقعیت مکانی، آگاهی از اشیا و زمینه‌ها و...) و کارکردها(مانند خرید، دسترسی و...) ارائه می‌شود و اصطلاحاً توان بینایی فرد می‌افزاید.  


هوش مصنوعی


انتظار می‌رود هوش مصنوعی در زمینه‌های گوناگون در صنعت هوایی به کار رود و در آینده نزدیک به شدت اثرگذار باشد. تابستان امسال خلبان هوش مصنوعی در پنج نبرد پیاپی در کمتر از سی ثانیه خلبان مجرب نیروی هوایی ارتش ایالات متحده را شکست داد. این نشان می‌دهد در آینده حتی اگر خلبان‌های انسانی همچنان باقی بمانند نقش‌شان بسیار کمتر از قبل خواهد شد.


خود را جای یک مسافر بگذارید. اگر برای مثال قرار باشد آخر هفته برای قراردادی کاری به جزیره کیش بروید و شرکت‌تان هماهنگی‌ها را برعهده خودتان گذاشته باشد انتظار می‌رود مسافر در چنین سناریویی با یک شرکت اجاره اتومبیل، یک شرکت هواپیمایی، یک هتل هماهنگ کند. این سه برنامه‌ریزی برای تنها یک سفر است و ممکن است دوباره تکرار شود یا نشود. هوش مصنوعی برای انجام چنین هماهنگی‌هایی خصوصاً در زمانی که سفر هوایی با رزرو قبلی خواهد بود بسیار کاربردی است.


صنعت هواپیمایی همچنین از رباتیک برای کمک به عملیات مختلفی مانند مدیریت مشتری، جابجایی چمدان، پارکینگ ماشین و غیره استفاده می‌کند. چند سال پیش تولید و عرضه روبات سروصدای زیادی به پا کرد. این روبات توانایی مدیریت  موقعیت‌های مختلف اجتماعی را دارد و می‌تواند با حسگرهای خود افراد را رصد و تجزیه‌وتحلیل کند. اسپنسر همچنین می‌تواند بین افراد، خانواده‌ها و گروه‌های سنی تمایز قائل شود.  


 برج مراقبت


برج مراقبت با پیدایش صنعت هوانوردی مسافربری به منظور لزوم تعیین برنامه سفر هواپیماها و جلوگیری از ایجاد ترافیک هوایی و اجتناب از بروز تصادف‌ها در فرودگاه‌ها تعبیه شد تا زمان‌بندی و توزیع هواپیماها به صورت منطقی صورت بگیرد و در زمان پرواز و فرود هواپیماها هم‌زمانی پیش نیاید. اما به تدریج با ظهور فناوری‌های نوین، مدیریت زمان‌بندی هواپیماها به سمت مدلی پویاتر پیش می‌رود. همچنین هماهنگی آژانس‌های هواپیمایی و اتصال به سیستمی جهانی در کنار هوشمندسازی، فرصت ایجاد خدمات جدید را فراهم کرده است.    


شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند با تجزیه‌وتحلیل داده‌های موجود، نتایج ارزشمندی را به دست آورند. بدین منظور باید زیرساخت‌هایی بین‌المللی ایجاد شود که قادر باشد به صورت پویا پردازش و انتقال کلان داده را انجام دهد و سپس آن‌ها را به مراکز خروجی منتقل کند.


سیستم موقعیت‌یابی داخلی(فناوری Beacons)


برای مدت طولانی شناخت دقیق موقعیت اجسام متحرک(یا حتی افراد) در داخل ساختمان غیرممکن به نظر می‌رسید. سیستم‌های موقعیت‌یابی جهانی(GPS) برای داخل ساختمان مناسب نیستند زیرا سیگنال‌های ماهواره‌ای اغلب به اندازه کافی قوی نیستند و دقت کافی را ندارند. شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌ها با ظهور فناوری Beacons، شروع به استفاده از این فناوری کرده‌اند تا خدماتی بهتر را به مسافران در پایانه فرودگاه ارائه کنند. فناوری Beacons در سایر صنایع موفقیت‌های زیادی را به خود دیده است و صنعت هواپیمایی پتانسیل زیادی را برای استفاده از Beacons در ایجاد ناوبری آسان دارد.


انتهای پیام/4160


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب