دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 بهمن 1399 - 00:51
چالش‌های انجمن‌های علمی 78/ موسویان در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

نادیده گرفتن انجمن‌ علمی توسط برخی از اساتید/ تشکل‌های علمی سواد رسانه‌ای یاد بگیرند

دبیر انجمن علمی-دانشجویی جغرافیا دانشگاه خوارزمی گفت: نادیده گرفتن انجمن‌های علمی از سوی دانشگاه و برخی از اساتید مهم‌ترین چالش این انجمن‌ها است.
کد خبر : 559237
201.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تولید علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب می‌شود که عصاره آن می‌تواند از دلِ دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ انجمن‌های علمی دانشجویی از جمله تشکل‌هایی هستند که می‌توانند به‌طور جدی به موضوع تولید علم وارد شوند و فعالیت آن‌ها کمتر رسانه‌ای می‌شود.


اهمیت دادن به نقش دانشجویان در توسعه علم و فناوری کشور و توجه کافی نکردن نهادهای متولی در پرداخت سطحی به ترویج و توسعه علم در جایگاه حقیقی آن، خبرگزاری آنا را بر آن داشت تا در راستای سیاست ذاتی خود در سلسله گفت‌وگوهایی پای صحبت رؤسای دانشگاه‌ها، اساتید، نخبگان و دانشجویان عضو انجمن‌های علمی بنشیند و با ارائه راهکارهایی به مسائل و چالش‌های این انجمن‌ها بپردازد.


خبرگزاری آنا در این گفت‌وگو میزبان سید محمد موسویان، دبیر انجمن علمی دانشجویی جغرافیا دانشگاه خوارزمی است که مشروح آن را می‌خوانید.




بیشتر بخوانید:


بخشی از نمره دانشجو بر اساس همکاری او با انجمن علمی لحاظ شود/ تبیین ۵ آسیب انجمن‌های علمی




تحقیق و پژوهش دانشگاهیان به تولید علم کمک می‌کند


آنا: دانشگاهیان چگونه می‌توانند به تولید علم کمک کنند؟


موسویان: برای تولید علم باید فراتر از گفته‌های اساتید و سطح کتاب‌ها، اقدامات مؤثری توسط دانشگاهیان انجام شود. به طور کلی برای کمک به تولید علم باید دانشجو و استاد وارد فضای تحقیقاتی و پژوهشی شوند و به تدریج با آزمون و خطا به نتیجه دلخواه علمی دست پیدا کنند.


تحقیقات دانشجویی اگر در راستای حل مسائل کشور و رفع مشکلات مردم قرار بگیرد، مصداق علم نافع است و می‌تواند به رشد و تعالی ایران منجر شود.


سید محمد موسویان


برنامه منسجم انجمن علمی می‌تواند موجب پیشرفت علمی کشور شود


آنا: نقش انجمن‌های علمی دانشجویی در پیشرفت علمی کشور به چه میزان است؟


موسویان: انجمن‌های علمی نقش مهمی در پیشرفت و تعالی کشور دارند. اگر مسئولان مربوطه دید کلان‌تر و کارآمدتری به انجمن‌ها داشته باشند و کادر انجمن‌ها از افراد لایق و شایسته تشکیل شده باشند، قطعاً می‌توانند نقش مؤثری برای شتاب علمی کشور ایفا کنند.


وقتی یک انجمن علمی دانشجویی، برنامه مشخص و مدونی در طول سال تحصیلی داشته باشد و با کار تیمی منسجم بتواند دستاوردهای خوب علمی کسب کند، در پیشرفت علمی کشور تأثیر می‌گذارد.


آنا: رویکرد وزارت علوم را در خصوص حمایت کردن از انجمن‌های علمی دانشجویی چگونه ارزیابی می‌کنید؟


موسویان: حمایت نظام آموزش عالی از انجمن‌های علمی دانشجویی بر روی کاغذ خوب است اما در اجرا و نظارت بر انجمن‌ها تفاوت وجود دارد! امیدوارم حمایت از انجمن‌ها توسط وزارت علوم بیشتر از گذشته شود.


نادیده گرفتن انجمن‌های علمی توسط برخی از اساتید


آنا: آسیب‌ها و چالش‌های انجمن‌های علمی دانشجویی چیست؟


موسویان: مهم‌ترین آسیب و چالش انجمن‌های علمی، نادیده گرفته شدن از سوی دانشگاه و برخی از اساتید است. انجمن علمی پلی ارتباطی میان دانشجو و اساتید رشته‌هاست و در صورت نادیده گرفته شدن نمی‌توانند نقش خود را به درستی ایفا کنند.


انجمن علمی تولید علم


اگر انجمن‌های علمی نادیده گرفته شوند عملاً می‌توان گفت بخش فرهنگی-علمی دانشگاه ضعیف شده است و این مسئله باعث فاصله بیشتر دانشجویان با اساتید می‌شود. در واقع کوچک شمردن و بی‌اهمیتی به انجمن‌ها می‌تواند آثار نامطلوبی علمی و اجتماعی به دنبال داشته باشد.


راهکارهای تقویت انجمن علمی 


آنا: چه راهکاری برای تقویت انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها وجود دارد؟


موسویان: ارتباط بهتر با دانشجویان، ارتباطات گسترده و اثرگذار با اساتید، نهاد‌ها و سازمان‌های خارج از دانشگاه و در‌ نهایت همکاری خوب و برنامه‌ریزی درست و سیال برای پیشبرد فعالیت‌ها به تقویت انجمن‌های علمی کمک بسیاری می‌کند.


انجمن علمی تولید علم


تشکل‌های علمی سواد رسانه‌ای یاد بگیرند


آنا: برای اینکه انجمن‌های علمی دانشجویی فارغ از برگزار کردن کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی به تولید علم و حل مسائل کشور از طریق علم روی بیاورند، چه کاری باید انجام دهند؟


موسویان: انجمن‌های علمی باید به مسائل روز توجه بیشتری کنند و تحقیقات و برنامه‌هایشان در راستای حل مسائل کشور باشد. در این میان، خوب است که تشکل‌ها و انجمن‌های علمی، سواد رسانه‌ای را یاد بگیرند، چرا که این موضوع می‌تواند به آنان کمک کند تا از مسائل روز مطلع شوند و از طریق علم به این مسائل بپردازند.


آنا: نحوه آشنایی و علاقه شما به حضور و فعالیت در انجمن‌های علمی چگونه آغاز شد؟


موسویان: از طریق دوستانم در ترم‌های بالاتر و در ایام فروردین سال ۹۸ وارد فضای انجمن علمی شدم. در واقع مسیر و چشم‌انداز انجمن علمی با اهداف بنده همسو بود و ترغیب به عضویت در آن شدم. به تدریج از تابستان ۹۸ رسماً فعالیت‌های فرهنگی و علمی را آغاز کردیم تا هم‌اکنون که ادامه دارد.


12 فعالیت مهم انجمن علمی جغرافیا دانشگاه خوارزمی


آنا: درباره انجمن علمی جغرافیا دانشگاه خوارزمی توضیح دهید.


موسویان: در انجمن علمی جغرافیا دانشگاه خوارزمی تاکنون فعالیت‌های بسیاری انجام شده است که می‌توان به تشکیل کتابخانه تخصصی جغرافیایی در انجمن، مشارکت در همایش سیلاب و پیامدها در دانشگاه خوارزمی تهران، مشارکت در برگزاری همایش سیلاب، پیامدها با انجمن‌های صنایع و علوم زمین، شرکت در چهاردهمین کنگره انجمن علمی جغرافیا ایران در دانشگاه شهید بهشتی، برگزاری نشست تخصصی درباره الزامات ژئوپلیتیکی حضور منطقه‌ای ایران، چاپ کردن دو شماره از نشریه مدار، برگزاری میزگردهای دانشجویی، مشارکت با دانشکده علوم جغرافیایی در هفته پژوهش، برگزاری کلاس‌های آموزشی، مشارکت در برگزاری همایش بین‌المللی تغییراقلیم پیامدها، تعدیل و سازگاری، حضور در تحقیقات پالئوکلیماتولوژی در خیرود نوشهر و... اشاره کرد.


انجمن علمی تولید علم


در واقع در انجمن علمی سعی کرده‌ایم که همیشه با دانشجویان همراه باشیم، هر آنچه در توان داریم در اختیار آنان قرار دهیم و پل ارتباطی خوبی میان دانشجویان و اساتید برقرار کنیم.


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب